"ekstra" sikring

Hej

Købte et hus for halvandet års tid siden. De tidligere ejere har renoveret det over de seneste år,- bla lavet helt ny første sal. Der er lys i gangen på 1 sal med 5-6 vippe-korrespondancer på. Nok ikke det rigtige fagudtryk, men i kender nok typen jeg snakker om. Fint nok. I går ville de dog ikke tænde og der var vel gået en sikring eller noget. Men nææææ, alle sikringer i eltavlen var slået til. men jeg kunne høre en ubestemmelig summen et sted inde fra skunken når jeg prøvede at tænde lyset. Jeg kunne så mindes at der da vist var en lille boks derude,- fra en gang jeg havde kigget ind i skunken i en anden forbindelse. Jeg måtte så med møje og besvær kravle igennem det cirka 50x50 (cm) hul og ud i skunken og møve mig hen til "boksen" der sidder på et af de gamle spær. Så var det fanme en sikring!!? Kan det være rigtigt (lovligt) at der sidder en form for sikring derude?

Mvh Jan

Hej Købte et hus for halvandet års tid siden. De... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja lyset kan tændes på alle kontakter. Dem der vipper tilbage når man trykker på dem. Der er vist 6 stk. Tror også at det må være sådan et relæ. Men godt nok upraktisk at den sidder ude i skunken. Enten skal jeg holde den slanke linie hvis jeg skal derud igen eller træne min 2,5 årige søn op i manøvren. Men ok har kun slået fra en gang på halvandet år.
Da altid noget at det ikke er ulovligt makværk men lige lovlig upraktisk!

Mvh jan
På billedet ser det ikke ud til, at dåsen slutter tæt om relæet/sikringen. Hvis man kan få en finger ind til ledningerne, hvilket det ser ud til, er det ikke lovligt.
Det er et kiprelæ og det du hører der brummer er spolen i relæet. Dette kan fx skyldes hvis et af dine trykkontakter "hænger". Kontakten på relæet har ikke noget med nogen sikring der slår fra at gøre, men er for at "trigge" relæet manuelt.

Du bør montere afdækning omkring relæet, så man ikke kan stikke fingrene ind i kabinettet. Nu du nævner at der er små børn i husstanden :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Passer meget godt,- brummen kommer kun hvis jeg holder en kontakt inde.

Jeg vil få det afdækket ved lejlighed. Men som sagt så er det ude i en rimelig ufremkommelig skunk. Så det må blive næste gang den slår fra

Tak for svar

Mvh Jan
Hvad med at flytte den til et mere fremkommeligt sted, eks lige inden for skunklemmen.
Du kunne også helt sløjfe kiprelæet og få elektrilkeren til at udskifte et af trykkene til en lysdæmper med kipfunktion, f.eks. FUGA MEK-S 300 CR, så kan du regulere lysstyrken p dæmperen og tænde/slukke fra de øvrige tryk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis