Der er et helt særligt sted i helvede til elektrikere...

der bruger den blå leder til fase og den brune til nul i et kraftstik!!!!

Ja, jeg ved godt jeg skulle være rendt 2 etager op og have tændt for strømmen.
Rendt 2 etager ned og målt på hvert ben.
Rendt 2 etager op og slået strømmen fra.
Rendt 2 etager ned og have samlet stikket.

Men det gjorde jeg ikke.
Mest fordi den vaskemaskine der allerede sad på kraftudtaget var forbundet med blå til blå og brun til brun.

Nu har jeg så en tørretumbler der har fået 2 gange fase og sagt PUF.
Hvad er det mest sandsynlige der er gået i stykker og kan jeg selv fikse det?

Det er en Siemens aftrækstørretumbler. Ca. 4 år gammel. Har ikke lige modelnummeret.

 Aldrig gå ned på udstyr!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hahahaha, typisk LDS/GDS mand´s fejl. Næste gang, så ring til el-installatør, så er det ham der hænger på den.

Venligst
Sten Krog - Aut. el-installatør.

Der er ikke noget særligt sted i helvede til elektrikere, men du skulle nok have gjort det, at du havde målt inden du sluttede tumbleren til.

I øvrigt tyder det på et rigtigt LDS/GDS arbejde, det at bruge blå som fase og brun som nul. Det virker jo. Så skyd for en gangs skyld ikke på elektrikeren, med mindre du ved, at det er ham.


fase
Hej.
Tænk på den gode del, der hedder erfaring.
Du har nu lært ALDRIG tag noget for givet vedr. ledninger og installationer og det gælder ALT, biler, både, huse og hvad har du. 

mvh

 varmetossen

Det er ikke en fagmand (elektriker) der har lavet det, men en karl smart , vedkommende har brugt ledningsfarverne tilfældigt , og din fejl er at du ikke kontrolere hvad du tilslutter , og hvad er den gul/grønne blevet brugt til ...........Få en elektriker til kikke på dine installationer , der er måske masser af fejl , 69% af alle brande i private boliger er opstået på grund af dårlige hjemmelavet elinstallationer..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Tjekkede efterfølgende de 2 andre kraftudtag i tavlen og de er forbundet rigtigt.

Det kan vel i og for sig godt være en elektriker der har lavet det. Så vidt jeg ved er gul/grøn-jord den eneste farvekombination der er fastlagt ved lov?
Installationen bærer iøvrigt præg af, at være udført af en fagmand.

Og som jeg skrev, ved jeg udmærket at det er min egen fejl, dovenskaben vandt over fornuften. Det sker jo ;-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Skrevet af Borst på 03 feb 2014 11:45
Tjekkede efterfølgende de 2 andre kraftudtag i tavlen og de er forbundet rigtigt.

Det kan vel i og for sig godt være en elektriker der har lavet det. Så vidt jeg ved er gul/grøn-jord den eneste farvekombination der er fastlagt ved lov?
Installationen bærer iøvrigt præg af, at være udført af en fagmand.

Og som jeg skrev, ved jeg udmærket at det er min egen fejl, dovenskaben vandt over fornuften. Det sker jo ;-)

Så... overskriften skal rettes til: Der er et helt særligt sted i helvede til LDS'ere...
Skrevet af Borst på 03 feb 2014 11:45







Tjekkede efterfølgende de 2 andre kraftudtag i tavlen og de er forbundet rigtigt.















Det kan vel i og for sig godt være en elektriker der har lavet det. Så vidt jeg ved er gul/grøn-jord den eneste farvekombination der er fastlagt ved lov?







Installationen bærer iøvrigt præg af, at være udført af en fagmand.















Og som jeg skrev, ved jeg udmærket at det er min egen fejl, dovenskaben vandt over fornuften. Det sker jo ;-)

Den gul/grønne er forbeholdt til PE og intet andet. Såfremt der er  en nul i installationen, bør den være Lyseblå, det er reglen.

Der er en grund til at stå i lære. Enten det nu er tømrer, snedker eller elektriker eller et andet fag. Ja, det findes folk i alle fag, som ikke har fattet, at tingene skal udføres faglig korrekt.
















fase
Den gul/grønne er forbeholdt til PE og intet andet. Såfremt der er  en nul i installationen, bør den være Lyseblå, det er reglen.



Det var vel sådan set også det jeg skrev?


 Aldrig gå ned på udstyr!

Skrevet af Borst på 03 feb 2014 14:17























Det var vel sådan set også det jeg skrev?















Nej, det skrev du ikke. Jeg skrev, at såfremt der var en nul i installationen, burde den være  lyseblå,  det er reglen. Men det da kedeligt, at du har været ude for det uheld, du skriver om.

Så nu laver  du installationen om, så blå er nul og brun er fase, der hvor fejlen er lavet.

Af erfaring bliver man klog og sommetider også fattig,
















fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis