Hvilke bil

Hvis man skal købe en anden bil og har 50 -60000 Kr er det så en passat fra ca 2005 der har gået 200000 eller hvad er en god bil til de  penge, eller er det en lille potte som koster 69000 fra ny, vi køre ca 30000 km om året. diesel eller benzin.
Er nok ikke meget for en alt for lille bil, vi er 2 voksne og 2 unger plus en hund.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er nogen uenig med mig, men en Ford Mondeo diesel ville jeg anbefale.

Jeg har altid været Audi mand, men de seneste år har jeg set meget på Ford Citroen og Peugeot. Og de er ikke så tossede.

Jeg står selv for at skulle have ny bil da den gamle Mazda måtte lade livet i en ordentlig røgsky. Og med hunde der skal køres er valget faldet på en stationcar den her gang. Mit budget er ca det samme som dit og jeg - med min baggrund som mekaniker overvejer kraftigt at købe en Mondeo den her gang.

Enig med Grossmann, med forbehold for de franske pga elektronikken. Jeg har haft en relativ fredelig sameksistens med Mondeoer de sidste 10-11 år, men ældre end det du går efter,
1995-2000.
Du vil da ikke byde din familie og hund, især, at skulle køre 30000 km p.a. i en pilleæske?

Med venlig hilsen
ktm

ktm, i den tag skriver du noget om kørelys bagpå. Men er det ikke en EU regel, at det skal være slukket bagpå for at verdenssamfundet skal være mere økonomisk (spare strøm). Men jeg er HELT enig, det er da noget uheldigt, at mange kører uden kørelys bagpå i disse mørke vinterdage/aftenen. Ejeren ved ikke at det ikke lyser, eller glemmer at tænde det.

Og jeg vil vædde på, at udgifterne til ulykker som følge af det manglende kørelys er større end det ret beskedne besparelse det må give på brændstoffet. Mange kører jo med LED lys idag bagpå.

Vedr. emnet kan jeg kun være enig. Mondeo. Er nu på vor 3. Mondeo. Husker da jeg solgte vor forrige (og købte ny), 11 år gammel, at jeg tænkte ,at køberen af vor gamle gjorde den bedste handel (i forhold til mig, der gav 375.000 for en ny). Den gamle blev solgt for 37.000 i 2007 11 år gammel og med 180.000 km på tælleren.

Der er mange brugte Mondeoer til salg, da det også er en meget brugt firmabil. Derfor er priserne lave og man får meget for pengene.
Hvis du ikke kører meget (over 25.000 km/år) er det en dårlig ide at vælge diesel:
1000 kr/år i særafgift for at betale afgiftsfritagelse for elbiler
Højere "grøn afgift"
1000 kr/år hvis den ikke har partikelfilter.
Motoren er dyrere at reparere.
akselj . Nu skrev han jo "vi kører ca. 30.000 km om året".

Og tommelfingerreglen på de 25.000 er fra "gamle dage" - i dag skal du mere se på om du kører så små ture, at diesel-motoren ikke har godt af det. I dag er motorerne også så gode, at det med, at de er dyrere at reparere er ved at være en skrøne. Set over en årrække, er den ikke (væsentlig) dyrere end benzin-motor.

Og så er der jo lige det med prisen på diesel contra benzin. Minimum 1 kr. billigere ved 30.000 km. Det betaler vist let de i alt 2.000 kr. du nævner. Og så kører den også længere på literen. Ja der gør småbilerne også i dag på benzin, men ikke de større familiebiler, som der skal sammenlignes med når vi er i Mondeo-klassen.
Annonce
Skrevet af henrikh29 på 14 jan 2014 07:26
ktm, i den tag skriver du noget om kørelys bagpå. Men er det ikke en EU regel, at det skal være slukket bagpå for at verdenssamfundet skal være mere økonomisk (spare strøm). Men jeg er HELT enig, det er da noget uheldigt, at mange kører uden kørelys bagpå i disse mørke vinterdage/aftenen. Ejeren ved ikke at det ikke lyser, eller glemmer at tænde det.

Og jeg vil vædde på, at udgifterne til ulykker som følge af det manglende kørelys er større end det ret beskedne besparelse det må give på brændstoffet. Mange kører jo med LED lys idag bagpå.

Vedr. emnet kan jeg kun være enig. Mondeo. Er nu på vor 3. Mondeo. Husker da jeg solgte vor forrige (og købte ny), 11 år gammel, at jeg tænkte ,at køberen af vor gamle gjorde den bedste handel (i forhold til mig, der gav 375.000 for en ny). Den gamle blev solgt for 37.000 i 2007 11 år gammel og med 180.000 km på tælleren.

Der er mange brugte Mondeoer til salg, da det også er en meget brugt firmabil. Derfor er priserne lave og man får meget for pengene.
Jeg er ikke helt klar over, hvorfor man har valgt at undlade baglygterne ifm kørelyset. Jeg satte denne tag ind, fordi jeg har oplevet et par gruopvækkende situationer med sådanne mørkelagte biler. Igen her til morgen var jeg afsted i meget tæt tåge, mørke og finregn. Det var ikke til at se 50 meter frem, og selv på kendte veje, var jeg i tvivl om, hvornår jeg skulle dreje af. Havde man så oven i købet indhentet en sådan formummet ka'l, er jeg ikke sikker på, at jeg ville have kunnet opdage den i tide.

Mht. Mondeoer, så har jeg for et lille års tid siden købt en årg. 2000, ST200 for 11.000 kr. med så vidt jeg husker 250.000 km på tælleren. Den har så kostet mig tæt på 2000 kr. til en Airbaglampe og et par støddæmpere foran.
Selv om det er en 205 HK 6-cyl kører den da alligevel 11 kim/l og Hustru kører vel max 10.000 km på et år i den. Så skide være med det.
2.0eren hun havde før klarede 12-13 km/l.
Dæjlig vawn!

Med venlig hilsen
ktm

Bingo : http://www.fdm.dk/nyheder/mange-glemmer-baglygterne-vintermoerket

Som jeg også troede...
hej gutter.
ja en mondeo er jo også en mulighed, det var bare ikke min første tanke. hvor langt triller en sådan med en litter i tanken.

det lader til at de fleste syntes om den og ikke en wv.

Hilsen bruno
Ned af bakke triller den langt det kommer jo an på motor. Men mener en 2.0 stationcar kører 14 i runde tal. Du skal vide at vw er noget ældre i den prisklasse og det udstyr du får er heller ikke at sammenligne med Mondeo. Hvor mange vw har f.eks varme i forruden? Det er guld værd i den kolde tid.

Men jeg kan følge dig langt hen a vejen med vw. Jeg skruer i dem hver dag og synes de er nogle gode biler - ingen tvivl om det. De er bare for dyre.

Hej.
Dette er nok noget, der rumler i mange familier. Vi har den også kørende. Vi er to til hverdag, men nogle gange om året er vi tre generationer, der har lyst til en køretur sammen ud i det grønne, eller til mærkedage, dvs. en 7-8 stk. Så vil nogle sige: så lej da en bil, men når man bor på Møn er det en bøvlet forretning.
Til hverdag bliver vi jo straffet for at eje en familiegryde af ældre årgang i årlige omkostninger til den daglige til og fra og brugsen.
Der var det fristende at slippe med kr 500,- årligt og 25 km/liter.
Jeg har ikke regnet på det i detaljer, og jeg vil nok også blive forskrækket, hvis jeg gør det. Min tanke er at skifte til en lille, moderne dagliggryde, og jeg tror også godt det er til at finde en, der kan transportere to voksne, to børn og en hund, og så have en veteran med mange siddepladser til skovturene.
Jeg tror ikke, der bliver den store forskel i pengene ved den løsning.
Jeg regnede engang på hvordan det så ud i det daglige med en veteran, en Volvo f.eks. der er nem at lave og få dele til.
Det ærlige regnskab viste en besparelse på kr 200,-/måned plus nok en del timer til at holde den kørende.
Og det med 1/4 vægtafgift og billig forsikring.

Jeg stemmer for den nye

varmetossen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis