Mørke pletter undertag

Hej alle;-) Vi har, som jeg husker det, altid haft en masse sorte pletter på på vores undertag. Har spurgt en "klog" mand hvad det var/ er fik oplyst at det var meget normalt at når man brændte tagpappen fast kunne der sagtens trække tjære igennem (eller noget i den retning). Er ikke selv den store gør-det-selv mand...desværre. Der er et par billeder vedhæftet. Huset er ca 6 år gammelt. Håber på et par gode svar

De bedste hilsner
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke umiddelbart se de billeder du refererer til.
Men umiddelbart synes jeg nu at det lyder lidt spøjst med undertag, under tagpap.

Med venlig hilsen

Peter Jørgen

www.peterjorgen.dk
Peter Jørgen - Design og Rådgivning
Udarbejdelse af byggeansøgninger
Det er højst sandsynligt skimmelsvampeangreb på krydsfinerpladerne.

Krydsfinerplader er særligt udsatte for disse skimmelsvampeangreb og derfor er anbefaler man faktisk at man anvender "gammeldags" tagbrædder, selv om man heller ikke her helt kan undgå angrebene.

Der skal ventileres grundigt i en sådan tagkonstruktion (både ved tagfod & kip), så det er det første du skal undersøge.

Problemer med ventilation af konstruktioner fylder desværre en del i min hverdag!
Jeg er ved at være færdig med en garage og har p.t. et udhæng uden underbrædder på. D.v.s. tagkrydsfinerpladen er udhænget og er i fri luft. Her der der også kommet mørke prikker på. Det tyder jo på, at denne krydsfiner slet ikke egner sig til at være i fri luft.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
har også lige lavet tag og har de samme pletter. Jeg har sprøjtet pladerne med rodalon og ladet det tørre og sat isolering op og dampspær

 

Hej Blackbird

Du skulle nok have anvendt et godkendt imprægneringsmiddel til det.

Men læs Byg-Erfa Erfaringsblad (47) 11 07 19 der omhandler emnet!

Ja måske, det er et garage tag og nu er der uld på og dampspær, så mon ikke at det går, og det har vel taget lidt, der var jo også på spær da jeg fik dem

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis