Indstilling af Nilan ventilationsanlæg

Hej herinde

Jeg er for kort tid siden flyttet i et hus, som har et Nilan Comfort 300 installeret. Anlægget er indreguleret til huset, og jeg har sat det op så det kører ca 55% udskiftning i 'bad-perioden' om morgenen (der er ingen fugtføler), 40% mellem 17 og 19, hvor der laves mad, og derudover 20%.

Jeg har nu to spørgsmål til indstillingerne:

1: Bør anlægget stå højere, så der er 50% udskiftning hele døgnet - eller ihvertfald i dagtimerne? Vi er to voksne og et lille barn, og mor+barn går hjemme.

2: Når anlægget kører, og man sidder under en indsugningsventil, fx i stuen, mærkes luften kold. Det er ikke så slemt når anlægget står på 20%, men det føles ikke behageligt ved 40 eller 55% udskiftning.

I panelet kan jeg læse at rumtemperaturen er 22 grader, indblæs 19 grader, udsug 22 grader, udeluft 4 grader og afkast 10 grader. Kan jeg regulere noget, så indblæsningen rammer rumtemperaturen? I både ugeprogrammet og temperaturkontrol i menuen er temperaturen sat til 21 grader.

Håber I kan hjælpe

Mvh
Palle



Hej herinde Jeg er for kort tid siden flyttet i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, jeg fandt den:

Indblæs:
1: 20%
2: 40%
3: 55%
4: 100%

Udsug:
1: 22%
2: 42%
3: 57%
4: 100%

Anlægget styres efter sensoren i udsug. Det er vel ligeså godt som at styre efter sensoren i styringen? Styringen sidder i en entre, som nok er lidt koldere end resten af huset.

Mvh
Hej Palle

Bemærk at ovennævnte % satser er et udtryk for motorbelastning eller omdrejninger på ventilatorerne, om du vil.

De givne % satser kan justeres under indreguleringen, i service menu, da indblæsnings- og udsugningsrørene ikke er symmetriske opbygget.

Det er derfor du f.eks. har en forskel på indblæs 55 % og udsug 57%.

Hvis du ikke har fundet en Montagevejledning, kan du downloade den fra Nilan/Download/akriv.

Din tidligere beskrivelse af dine nuværende indstillinger er ikke ude i "skoven".

Det er vist kun de meget få der kører på indstillingen for BR-kravet, 24 timer i døgnet, 365 dage om året.



Tidligere, sidste år, har selv "Chr" beskrevet, i detaljer, at hans indstiller var langt eller noget fra BR-kravet i "Fuldtime".

Det er også derfor hans beregninger ikke på nogen måde "holder vand" i praksis.

At han så ikke forstår at "Watt" kan "brændes" af på anden måde end med El, det er så hans problem.



Der er et helt andet problem, i en meget kold og langvarig vinter, så risikerer man at "træ-møbler mv. falder skilt ad" hvis man kører med BR-krav i "Fuld-time", pga. udtørring af træet.

For at vide hvor meget luftskifte du har i et givet rum, skal du kende rumfanget på rummet holdt op imod den givne ind- og udsugning.

For mit eget vedkommende kører jeg heller ikke efter mit BR-kravet på 252 m3/h, det er på ingen måde nødvendigt, for vores vedkommende, for at holde et behageligt indeklima.

Det resulterer så i et forholdsvist lavt kwh forbrug, på 148 kwh for kalenderåret 2013.

Sidste gang jeg fremførte dette kom "Chr" straks med kommentaren "Det kan ikke passe, det tror jeg ikke på"

Lad det så være "Chr" problem.



Bai7200 nævner en indregulering pris på kr. 1000-1500. Det må siger at være billigt, i forhold til de priser jeg har fået tilbudt, de har ligget på Kr. 2500. Det resulterede så i at jeg selv købte kalibreret udstyr og selv foretog indreguleringen.



Spørg bare hvis du mangler mere info.

mvh

gsh



Ening med GSH omkring udluftnings kravet ifølge br. Det vigtigste er at der bliver et godt indeklima. Som sagt køre mit anlæg 20% det meste af tiden og stadig ingen fugt i vinduer om morgen, dog vil jeg klart anbefale dig at få sat en fugt føler det klare problemet når du bader.

Og lige min nysgerrigheds skyld Gsh hvilket udstyr har du købt og hvad er prisen, jeg er så heldig at et familie medlem arbejder med det til daglig så min pris for indregulering er 0 ;-)
Ok, nu er det indstillet så det kører på trin 1 hele døgnet, undtagen fra 06-11 hvor det kører trin 3, og 17-19 hvor det kører trin 2.

Jeg synes stadig der er lidt fugt i vindueskanten i soveværelset. Selv her kl. 11, hvor der er kørt på trin 3 i 5 timer, er der en smule fugt i hjørnerne. På badeværelset, hvor der er udsug, er der til gengæld ingen dug tilbage på spejl/vinduer kl. 11.

Hvis jeg skal have fugtstyring skal jeg vist også have en ny styringsboks, eller hvordan? Ved I hvad jeg skal have fat i?

Mvh
Hej Palle
Enig med Bai7200, når du oplyser dit Fabrikationsnummer til Nilan kan de se hvad der kan lade sig gøre.
Det er vist meget lidt styring der sidder i selve Styrepanelet. Hoved printkortet sidder i selve anlægget. Det gør det i mit anlæg.
Du kan også få tilsendt et EL-diaragram fra Nilan, hvis du ikke har et sådant.
Hvis du stadig har problemer med kundenedfald kan du også overveje at få isat en vandvarmeflade, hvis så faldt du kan få fremført rørføring og vil ofre de 3-4.000 kr det formentlig koster.
Ud fra din Montagevejledning, Nilans hjemmeside, kan det lade sig gøre. Fugtføler skriver de ikke direkte noget om.
Jeg har god erfaring med varmefalden, ligeledes har jeg en gammel kollega med samme gode erfaring.
@Bai7200 Kimo VT100 + K35 tragt, pris 3.800 kr
Har du prøvet med en fugtighedsmåler i soveværelset?
Det kan også være fordi dine thermoruder ikke er lavenergi, med varm kant?
Hvis du er i tvivl om dette kan du tjekke med et stearinlys.
Når du holder stearinlyset tæt mod glasset indvendig, kan du se 4 spejlbilleder.
Hvis de er ens i farven, er det alm gl. Thermo, hvis det ene spejlbillede har en anden farve, er det fra metalbelægningen, som giver lavenergien.
mvh
gsh

Ifølge fugtmåleren i anlæget er der mellem 32-45 %, vi har ikke lavernergi ruder i soveværelset endnu, menhar mærket en kæmpeforskel efter detblev startet op, før var der dug om morgen halvt op af vinduet. Og indeklimaet erblevet rigtig lækkert
Kære alle

Tak for hjælpen!

I disse dage er der en virkningsgrad på ca. 80 % (udsugning 21 grader, indblæs 17 grader). Det føles stadig koldt under ventilen i stuen, så en eftervarmeflade er nok løsningen.

Jeg hev veksleren ud, og vendte den på hovedet. Den indeholdt ca ½ liter vand. Måske tegn på, at den er beskidt, siden kondensen ikke selv løber fra? Det lader ikke til at have ændret på virkningsgraden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis