Fugt/svamp på indervæg i lang vandret streg

Hej alle

Jeg har et hus fra midten af 60'erne. Hele huset er renoveret, og da man kom til bryggerset løb man vist tør for penge. I hvert fald er der på den ene endevæg, i en lang vandret stribe (samme højde) svamp/fugt. Jeg har haft den nederste mursten banket ud hele vejen over sokkelen, og kunne se, at isoleringen (som er snoldede 10mm styrolit mellem yder og indervæg) ikke var trukket helt ned til tagpappet. Isoleringen "stoppede" cirka én stens højde over tagpappet, og det passede præcist med fugtstriben (som ligger cirka hvor sokkel og mursten møder hinanden).

Det skal først siges, at hele bryggerset altid er temmelig køligt, og i sær gulvet er EKSTREMT koldt (klinker uden gulvvarme, og højst sandsynligt uden ret meget isolering under).

Nu er sommeren gået, og der er igen blevet koldt. Og nu vender fugten f..... tilbage. Dog ikke længere i hele væggens bredde, men stadig samme steder som tidligere.

Den svampevækst som sidder på indervæggen ser således ud:

Og så har jeg forsøgt at tegne en skitse af hvordan gulv/mur/sokkel er opbygget:

Er der nogen der har nogle gyldne tips? Umiddelbart har jeg selv tænkt, at en forsatsvæg måske kunne være en løsning. Alternativt vælte hele indermuren, og lave en ordentlig isolering, dampspærre og derpå en ny indermur i multiplade.

Eller er der i virkeligheden tale om noget ret simpelt, som kan løses smartere?!


Mvh
Martin

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, har lige læst mig frem til, at det hvide "svamp" nok nærmere er salpeterudtræk ... Kan det være rigtigt? For væggen er temmelig fugtig fra tagpappet og ned til klinkegulvet (det ser ud som om det kommer nedefra og trækker opad).

Mvh
Martin

Du skal for alt i verden ikke lave en forsats væg. Dermed lukker du fugten inde og du kan ikke styre din "svamp".

Jeg havde lidt af det samme i vores tidlige hus, et bryggers (som tidligere havde været et skur) havde de samme udtræk lige over soklen.
Jeg valgte at lade det være, og undgik at stille møbler eller andet på den væg. Nogle gange om året kørte fruen det over med en klud og penslede området med Atamon, foruden at vi sørgede for at lufte ud, både med vinduer og en ventilator.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for jeres svar. Så er jeg mindre nervøs for "svampen", som nok bare er salpeterudtræk. Men hvad gør jeg ved fugten? Der er fugt hele vejen i bunden af indervæggen, langs gulvet.



Er det fordi gulvet er for køligt (det er ekstremt koldt, og virker ret uisoleret), og at fugten dermed bindes til væggen, hvor gulv og væg mødes - eller er det noget mere alvorligt? Kan fugt trænge hele vejen igennem sokkelen og ind i huset? Gulvet er jo faktisk under sokkelhøjden.

Hermed et billede af fugten:


Mvh
Martin

Når du har en gennemgående sokkel som ikke er isoleret, vil der komme lidt fugt, som jo sætter sig på det koldeste sted.

Men jeg synes nu ikke det ser så slemt ud med fugt

Annonce
Vil det ikke fremkalde svamp på et tidspunkt, når det ser sådan ud?
Hvis der ikke sker noget ved det, så kan vi måske lære at leve med det, men jeg ville godt nok gerne have det helt væk på én eller anden måde, hvis bryggerset en dag skulle bruges til noget andet end bryggers :-)

Mvh
Martin

Hej Martin

Din sokkel er en ren/stor kuldebro, uden nogen form for efterisolering vil det altid give fugtproblemer.

Du har tegnet murpappet, som om der ikke er murerpap under bagmuren, er det korrekt?
Der skal også være murerpap under bagmuren!

En udvendig sokkelisolering, 100mm-200mm Styrolit, med en dybde på ca. 900mm, vil hjælpe gevaldigt, det vil også give et varmere bryggers-gulv.
Bemærk dog at udvendig sokkelisolering ikke må gå længere ned end soklen.

Med kun 10 mm isolering i hulmuren skal du ikke regne med at kunne bruge bryggerset til andet end bryggers, med mindre du vil ofre en masse energi på opvarmning.
mvh
gsh
Hmm, jeg er faktisk i tvivl om, om murpappet går under stenene i indermuren - det vil jeg undersøge!

Og tusind tak for jeres svar. Det hjælper en del på min forståelse af problemet (som nok ikke er så voldsomt et problem alligevel) :-)

Mvh
Martin

Overkanten af dit terrændæk er fejlagtigt placeret længere nede end samlingen mellem fundament og ydervæg, hvor der sandsynligvis er indlagt en fugtspærre mod opstigende grundfugt.
Soklen er således opfugtet i en eller anden grad, og ser samtidig ud til at være uisoleret (massiv beton), og rumfugten vil således kondensere her, som der også ses tegn på på billederne.

Løsningen kunne være en velisoleret forsatsvæg der fjerner muligheden for kondensdannelser, ligesom der generelt vil være en varmebesparelse.

Der findes et Byg-Erfa blad om hvordan man udfører en forsatsvæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis