Den oprindelige tanke - at membranen havde sat sig fast i sædet - holder jo altså ikke her, da der jo ikke kom ret meget vand ved afmontering af stiften med dens hus - først ved tryk/vrik med "rør-enden" begyndte vandet at komme.
Der skal ikke komme ret meget vand ud, når du masserer membranen. Vandet er jo kun på "bagsiden" af membranen.
Vi kan vel tale om, at der er 2 sæder for membranen - et i åben tilstand (der hvor stiften er afmonteret og et i lukket tilstand (inde på den anden side af membranen) - det var her jeg mente du havde erfaring for at membranen kunne sætte sig fast. Den teori holdt bare ikke, da der jo ikke kom vand, da men afmonterede stiften.
Nej der er ikke to sæder for membranen. Sædet er på den side, der vender væk fra dig og bruges til at åbne og lukke for gennemstrømningen. Det er derfor jeg har givet dig ideen til, hvordan du evt. kunne skabe gennemgang i ventilen. Det er den, jeg selv bruger, når jeg skal have løsnet membranen. Men jeg plejer at have gennemstrømning, når jeg skal have løsnet membranen.
Problemet synes jo at ligge "på den anden side af membranen" - der selv i åben tilstand tilsyneladende IKKE tillader gennemstrømning.
Problemet kan jo bestå af to ting. Enten sidder membranen fast, eller der er en blokering i systemet. Hvad de er fejlen hos dig er svært at finde ud af, når man ikke står ved anlægget. Med hensyn til at skifte ventilen er det "bare" at lukke frem- og returventilerne tage trykket af og skifte ventilen, der sidder formentlig en omløber på den ene ende af ventilen. Afhængig af hvilken side (til- eller afgang) af ventilen denne omløber sidder, kan du bruge den til at kontrollere om der er gennemgang i systemet.
Du skal ikke forvente at kunne høre vandet suse ved åben ventil.