Returventil stoppet eller ... ???

Min gulvvarme (fjernvarme med fjernvarme vand i huset) virker pludselig ikke længere - resten af huset har varme !

Gulvvarmen er styret af en returventil med termostat i håndtaget, og den sidder i teknikrummet.

Jeg har haft termostaten afmonteret og "masseret" den lille tap på selve ventilen = trykket på den mange gange og den har 3-4mm vandring, men kommer ikke helt i bund.

Jeg ville forvente, at jeg kunne høre vandet suse, når tappen er trykket så langt ind den kan komme - det kan jeg ikke.

Uanset, hvordan termostaten står(=1 eller 8, som er max) kommer der ikke varme på.

Jeg kan føle varme på slangen - ca. 0,5 meter - inden den forsvinder ind i væggen/gulvet og returslangen er helt kold.

Kan man afmontere mere af selve ventilen - f.eks. det "hus/gevindstykke", hvor den lille tap sidder i UDEN at der kommer fjernvarmevand ud ?

Hvad kan man ellers gøre ?

Mvh
KSor, Århus V
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vist noget du har misforstået, når du trykker den lille tap ind, lukker du for vandet. så langt ude som muligt og der er fuldt åbent.
Skrevet af Håndværkeren på 02 jan 2014 20:47
Der er vist noget du har misforstået, når du trykker den lille tap ind, lukker du for vandet. så langt ude som muligt og der er fuldt åbent.
Ja, det er også rigtigt, når jeg nu tænker mig om ...

Når termostaten er skruet NED på 0 så er den lille messingkop, hvor tappen går ind i på termostaten, så er den længst UDE af termostaten = tappen er MEST trykket ind .... og så skal der jo være lukket for gennemstrømningen !

Ja, det er rigtigt som du siger !

Men selv når termostaten er afmonteret, kan jeg ikke høre noget susen fra vandgennemstrømningen - skulle jeg ikke kunne det ?

Den har tidligere stået UDEN termostat i flere timer - UDEN at der kommer varme !

Kan ventilen være tilstoppet ?

Kan man afmontere den forskruning, som styrer tappen UDEN at der kommer fjernvarmevand ud ?

Mvh
KSor, Århus V

Kan man afmontere den forskruning, som styrer tappen UDEN at der kommer fjernvarmevand ud ?

Ja forskruningen kan demonteres uden, at vandet løber ud af anlægget, men der kan komme lidt vand ud, så hold en klud under.

Derefter stikker du et stykke værktøj med afrundet ende ind i  ventilhuset og "masserer" membranen, så er der en mulighed for, at membranen går løs fra sædet .

fase
Skrevet af S. fabrin på 02 jan 2014 22:01

Ja forskruningen kan demonteres uden, at vandet løber ud af anlægget, men der kan komme lidt vand ud, så hold en klud under.

Derefter stikker du et stykke værktøj med afrundet ende ind i  ventilhuset og "masserer" membranen, så er der en mulighed for, at membranen går løs fra sædet .

"... går løs fra sædet" .... og det giver ikke sort fjernvarmevand over det hele ?

Skal trykket evt. tages af ved at lukke for begge haner på fjernvarmen ?

Mvh
KSor, Århus V
Annonce

Nej, jeg plejer at gøre som beskrevet uden at tage trykket af anlægget (ca. 2 bar). Sædet sidder i midten af ventilen, så den plejer at blive siddende. Det hul, du få til at bearbejde membranen i, er ca. 8 - 10 mm. Det er min opfattelse, at membranen godt ligesom sætte sig fast i sædet.

fase
Skrevet af S. fabrin på 02 jan 2014 22:15

Nej, jeg plejer at gøre som beskrevet uden at tage trykket af anlægget (ca. 2 bar). Sædet sidder i midten af ventilen, så den plejer at blive siddende. Det hul, du få til at bearbejde membranen i, er ca. 8 - 10 mm. Det er min opfattelse, at membranen godt ligesom sætte sig fast i sædet.

OK - mange tak for info, jeg prøver i morgen ved dagslys !

Mvh
KSor, Århus V
Ja, nu har jeg haft tappen med dens hus skruet af - det giver lidt vand som du også sagde.

Det jeg ser er en lille "rør-ende" hvor tappen fra tidligere formodentlig går ind i - det er enten noget keramisk materiale eller noget anløbent messing.

Når jeg trykker/vrikker på denne "rør-ende" kommer der vand - formodentlig fjermvarmevand, og det bliver ved - også selv om både frem-/returventiler lukkes - og det er jo nok vandet i anlægget - som ved lukkede ventiler - bare løber ud af anlægget.

Jeg ser derimod IKKE nogen gummimenbram, som kan "masseres" .

Kan jeg slutte derhen, at når der kommer vand ved at trykke/vrikke med "rør-ende" - ja, så er der gennemstrømning i ventilen ?

Jeg har ledt efter en tegning af ventilens indre, men intet fundet - findes det et eller andet sted, så man kan se, hvordan den er opbygget indvendig ?

Der fås tilsyneladende en "Service-kit" til den, men det er jo bare "tappen med dens hus", og det er jo ikke problemet her.

Mvh
KSor, Århus V

Det jeg ser er en lille "rør-ende" hvor tappen fra tidligere formodentlig går ind i - det er enten noget keramisk materiale eller noget anløbent messing.

Jeg har ikke haft sådan en ventil skilt ad, men jeg kunne tænke mig, at det var anløben messing du kan se. Stiften skal jo have noget at træde på. Derfor kan du nok ikke se membranen.

Når jeg trykker/vrikker på denne "rør-ende" kommer der vand - formodentlig fjermvarmevand, og det bliver ved - også selv om både frem-/returventiler lukkes - og det er jo nok vandet i anlægget - som ved lukkede ventiler - bare løber ud af anlægget.

Jeg plejer at have gennemstrømning medens jeg "masserer" membranen, for at få den fri af sædet. Det  vand der kommer ud er fjernvarmevand, anlægget bliver jo ikke trykløst af du lukker for frem- og returløb.

Kan jeg slutte derhen, at når der kommer vand ved at trykke/vrikke med "rørende" - ja, så er der gennemstrømning i ventilen ?

Det er jeg ikke sikker på, men som sagt plejer jeg at have gennemstrømning i ventilen, når jeg laver den øvelse. Du kan måske finde noget om ventilen på Danfoss hjemmeside. Endelig er den løsning at skifte ventilen

fase
Jeg havde også åbent for hanerne medens jeg "masserede rør-enden" med lukkede for at se om jeg kunne få mere afmonteret - men opgav da anlægget jo nok skulle drænes først.

Når du siger "massere membranen" - skal det så forstås derhen, at den "rør-ende" jeg kan se - og som givetvis er den "fatning" stiften går ind i - sidder på en membran og ved at trykke/vrikke med "rør-enden" masserer jeg derved membranen ?

Den oprindelige tanke - at membranen havde sat sig fast i sædet - holder jo altså ikke her, da der jo ikke kom ret meget vand ved afmontering af stiften med dens hus - først ved tryk/vrik med "rør-enden" begyndte vandet at komme.

Vi kan vel tale om, at der er 2 sæder for membranen - et i åben tilstand (der hvor stiften er afmonteret og et i lukket tilstand (inde på den anden side af membranen) - det var her jeg mente du havde erfaring for at membranen kunne sætte sig fast. Den teori holdt bare ikke, da der jo ikke kom vand, da men afmonterede stiften.

Problemet synes jo at ligge "på den anden side af membranen" - der selv i åben tilstand tilsyneladende IKKE tillader gennemstrømning.

Ja, og så er der vel kun udskiftning tilbage - fy, for den lede  ikke så meget pengene, men arbejdet !

Mvh
KSor, Århus V
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis