NAS harddisk, men hvilken?

Hej med jer.

Så må det vist være på tide at få etableret en NAS hardisk.
Men hvilken skal man vælge??

Jeg er ikke den store IT nørd.... Så det skal være nemt og funktionelt, "Plug & Play" lyder som det rette valg...

Er der nogle af jer der kan anbefale gode funktionelle løsninger og rigtig gerne noget der ikke koster helt vildt meget.....

På forhånd TAK

MVH Njord

MVH Njord
Hej med jer. Så må det vist være på tide at få... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en ok "begynder" NAS, der kan det i skal bruge det til. Dog vil den være lidt langsom, hvis i har flere maskiner der læser/skriver til/fra den.
Jeg kender den ikke selv, men vil tror den kan sættes op til selv at tage backup fra PC'en.

Husk at det er en god ide at sætte den et sted langt fra jeres computer, så i tilfælde af indbrud eller brand at i ikke både mister originalen og backupen :-)
Skrevet af henrikh29 på 30 dec 2013 18:34
Raid spejling (2 diske) i en NAS er selvfølgelig dejligt men til privatbrug er det "overkill" i mine øjne. Man kan fint leve med at tage backup en gang i mellem "manuelt" ved at kopiere indholdet over på en ekstern disk eller en pc.

Jeg har selv en ældre Qnap TS-119P som jeg sikkerhedskopiere ved at sætte en ekstern disk til en gang imellem. Softwaren på NAS sørger så selv for at kopiere nye og ændrede filer over på den eksterne disk.

RAID spejlingen beskytter heller ikke mod tyveri, eller brand - begge diske vil "gå til". Ved at gøre det til en ekstern disk kan den fjernes fra hustanden, så man også få sine data (typisk familiefotos) ud af huset.
Har faktisk 2 stk 1TB diske i min stationære som sidder i holdere ( diskene kan tages ud med nøgle ).
Dem fjerner jeg altid og gemmer et sikkert sted udenfor husstanden eller tager med i forbindelse med ferie o.l.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har den WD fra Elgiganten I linker til.

Jeg bruger den primært til backup (via Timemachine på vores Macbooks) og ellers som fildelingsdrev blandt alle vores computere/iPads/iPhones.

Derudover gemmer den automatisk alt musik fra iTunes på den, ligesom vi streamer denne musik og øvrige musikfiler direkte til vores Sonos lydanlæg som vi har i hele huset.

Alt i alt har vi været ganske tilfredse med den. Prisen taget i betragtning.

Men der er ingen tvivl om at Synology er toppen af NAS :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg er bestemt også vældig stemt for 699,- løsningen...
Og kan fint leve med en ekstern disk til ekstra backup fra tid til anden.

Jeg skal live høre om der er nogen der ved om det er en "plug & play" læsning der inkluderer diverse programmer, og er til at finde ud af..
Jeg tænker på om man bare skal forbinde NAS diskien med netværket (plads til den ved siden af routeren og kabel mellem dem. Plus installerer et program til at styre den fra direkte fra min PC???
Det skal være rigtig nemt, for at jeg er sikker på det fungerer for mig....

MVH Njord

MVH Njord
Det styres sikkert ikke via et program men direkte fra din browser.

Wezio skriver han har en magen til, så han må kunne give et bud på om, den er let at installere og bruge, Wezio?
Skrevet af njord på 30 dec 2013 18:58
Jeg er bestemt også vældig stemt for 699,- løsningen...
Og kan fint leve med en ekstern disk til ekstra backup fra tid til anden.


MVH Njord

Du skal være opmærksom på at Backup skal foretages via dit netværk - den billige har ikke USB-stik ( som Henrik skriver )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.

Har en WD My Book Live netværksharddisk. Den har nu tjent mig trofast i ca. 3 år.  Opsætningen af dævlen er utrolig enkelt da det udføres af det medfølgende styreprogram. En fordel for ikke computernørder er, der også findes en dansk manual i PDF formatet. Derved kan man hurtigt lave et opslag, da manualen ligger klar på disken til brug. Der medfølger et automatisk backup program samt noget streamnings halløj, jeg ikke har gidet at sætte mig ind i.  

Har i øvrigt sat min op som drev Z:, så alle maskiner i huset uden problem har adgang til kalorius.

Tøws egentelig den er ret kvik af et netværksdrev at være, men det kommer jo også an på hvor hurtig ens netværk er i forvejen og hvor meget der lige her og nu fløjter rundt på linien.  

Og til prisen ligner det jo ligefrem en foræring, i forhold til hvad jeg gav for min i fordums tid.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skrevet af njord på 30 dec 2013 19:00
Hej Wezio.



Du har den :-) Kan du fortælle om den er rigtig bruger venlig for uvante folk i forhold til IT...



MVH Njord :-)


Den konfigureres via webbrowser, dvs. Ingen programmer. Den er let at sætte op, der er en guide der hjælper dig med at indstille alt det du har brug for.

Opsætning på smartphone/tablet efterfølgende er også let. Har du Mac-computere finder Timemachine selv NAS'en.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg ved godt, det ikke var det du spurgte om, men eftersom du kun skal bruge den til backup, har du så overvejet at lave backup online i stedet?
Jeg bruger selv http://www.code42.com/crashplan/ - det koster omk. 300 kr/år for ubegrænset brug. Så slipper jeg for at bekymre mig for hvad der sker med mine data, hvis huset brænder ned eller der er indbrud. Det er meget simpelt at sætte op, og man kan vist prøve det gratis en måned. Men det kræver selvfølgelig at man har en god internetforbindelse, da det tager lidt tid at uploade data.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis