Sprøjtelakering af køkkenlåger

Hey, er der nogen der ved, hvilken type maling man kan sprøjtelakere køkkenlåger med? De taler jo tit i boligprogrammer om at lade en autolakere eller en industrimaler male køkkenlåger i stedet for at købe nye. Jeg er rimelig god til at lakere bil og mc, så tænker det burde være ret nemt at male lågerne. Men det er vel ikk autolak, de bruger...

Så hvilken maling bruger de? Og skal malingen fortyndes eller skal dysen være større i sprøjtepistolen?

Vi vil gerne male køkkenet hvidt med lidt glans. Ikk højglans...


Hilsen Lars Jørgensen
Hey, er der nogen der ved, hvilken type maling man... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi bruger wagners finefinish 2 i en 212, 312 eller 412 afhængigt af emnets størrelse, ved ikke hvor meget du kender til det, men det første tal er de grader sprøjteviften er, altså 20-30 eller et 40 grader bred vifte, så det gør bare om det er til et smalt gerigt eller en bred dør, de sidste to tal er størrelsen på hullet, altså den mængde maling den slipper igennem.
Når jeg selv gør det syntes jeg det er rarest med en 312'er til næsten alle emner, medmindre det er skyggelister :-D

www.malermester-hansen.dk
malermartin har fuldstændig ret.
Acrylemalje er også lavet til at sprøjte med/sprøjte på, så der er ingen grund til at begynde at arbejde i autolak.
Og som sagt, den spærrende træprimer fra sigma er god, dog bør du være opmærksom på den er meget "levende" = kan meget let løbe.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Autolak er nok også en dyr løsning, men får man malet hos en autolakere, bruger han autolak, da det er hvad de er vant til, og har på lager, og det deres sprøjteudstyr er beregnet til.
Ja, acrylemalje maling lyder som en billigere løsning

Skal det fortyndes? Og er det stadig ca 2 bar i tryk på sprøjtepistolen?


Hilsen Lars Jørgensen

Hvilken sprøjte har du?

Jeg har prøvet med en alm. sprøjte til autolak, med en 1,8 mm dyse, jeg synes ikke det er supergodt til andet end autolak.(en rimelig god sprøjte Devilbiss)

Det er som om sprøjtetågen med almindelig maling, ikke opløses og går i forbindelse med den våde lak, så man nemt får en grim og støvet overflade. jeg prøvede fra 2-3.5 bar tryk.

Det er lidt som om nogle malingspartikler, når at tørre i lufttågen, inden de rammer emnet.

Devilbiss ADVANCE HD Konventionel Spray Gun - Suge Feed 1.6mm

En overkopsprøjte ville nok være et bedre valg, jeg har en med en 2,5mm dyse, jeg synes den håndtere alm. maling bedre. Dels kan man sprøjte med tykkere maling, og den virker helt anderledes, og laver ikke så udpræget de støv problemer.

En airles er nok nr 1, da man ikke får en luftblandet sprøjtetåge.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har et par forskellige overkopssprøjter. En med en dyse på 2-komma-et-eller-andet, som jeg havde tænkt at bruge. Det er ikk den, jeg bruger til bil/mc.

Hjælper det ikk at fortynde det med lidt deminiraliseret vand, så spreder dig sig bedre ud og tørrer ikk i "tågeskyen"?


Hilsen Lars Jørgensen
Vi kører med godt 10 bar, men tager det som sagt også igennem ufortyndet og airless.

Men har lavet virkeligt flotte resultater med en af de "støvsuger-sprøjter" som wagner laver, dem man kan få i ethvert byggemarkede for omkring 1.000kr, men der fortynder jeg det temmeligt meget, måske 20-25%, og det kræver at emnet ligger ned, da man skal have relativt meget lag på og malingen er så tynd at den gerne vil løbe...

De sprøjter du henviser til har jeg ikke prøvet siden min tid på teknisk skole, så dem ved jeg ikke meget om

www.malermester-hansen.dk
Jeg prøver mig lidt frem med fortynding. Jeg piller dem af og lægger dem ned af samme årsag. Stor dyse, 25% fortynding og så lægger jeg dem ned, så der ikk kommer løbere Bliver spændende at se resultatet. Regner med først at komme igang i januar


Hilsen Lars Jørgensen
..... nummer 1 ,efter min opfattelse er autolakken , men også den dyreste, evt. en pur industrilak eller en syrehærdende lak, fx Beckers, er også et godt valg, alternativt en acrylemalje , men fortynd ikke mere end højest nødvendig ...... og brug en overkop-pistol.......og ret stor dyse ......... held og lykke med projektet

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også