Inddækning af skorsten

Vores inddækning har været utæt et par måneder, og med vand i stuen hastede det lidt med at få lavet en ny inddækning.

En bekendt har derfor lavet en inddækning med noget tagpap lignende materiale, som blev sat fast rundt om skorstenen (mursten) og ned på tagpladerne (bølgereternit) ved hjælp af en gasbrænder. Fra tagryggen og ned mod skorstenen bølger pappet dog, så der kan så 1/2 cm vand nogle steder (på tagpappet).

Jeg er ikke helt tryg ved løsningen, og overvejer derfor at få et firma ud og lave det. Har fået et tilbud lavet i wakaflex og blik til ca 6000 alt inkl. Prisen er der ikke så meget at sige til, og det er heller ikke det afgørende.

Det jeg vil være sikker på er, at skidtet er tæt og pålideligt.

Så bør jeg få det 'tagpap' pillet af igen, og få en blikkenslager ud - eller er tagpap en fin måde at lave inddækning på ?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal se at få fjernet det tagpap, det er rimeligt ulovligt at lægge op ad en skorsten på den måde grundet brandfarer.
Enig, hvis den er tæt ville jeg ikke røre den.

Tagpap opad skorsten er ikke noget problem, ligesom lidt stående vand på pappen.
Skorstenen er en muret dobbelt skorsten - så jeg tror ikke der er noget ulovligt over at inddække med tagpap, eller brandfare.

Den nuværende inddækning er tæt, men jeg bryder mig ikke om at der ikke er 'fald' så 100% af vandet kan løbe af, men at der står et par DL på pappet, fordelt på 1 pyt i hver 'rende' på den nedad gående bølgeeternit plade.

Kan godt være jeg er pjattet, og der ikke sker noget ved det - har bare en fobi mod stillestående vand. Fobien bliver ikke mindre når man har haft vand i stuen igennem et par måneder.

Kan nogen kommentere på selve løsningen med at brænde tagpap fast på bølgeeternit, er det en holdbar løsning, og hvor længe kan man forvente at 'limen' (tjæren) holder tæt ?
Nej - det ligner almindelig tagpap der er brugt, men i en meget smallere bane, og en type der udvider sig og bliver blød når det bliver varmet op, så det kan bøjes og foldes afhængig af underlaget.

Ved ikke rigtig hvad det hedder, udover at det ligner almindelig tagpap (med sten på.
OK, så er der bare sikkert almindeligt tagpap. Det kommer i FLERE BREDDER

Jeg spurgte, fordi du sagtens kan bruge reparationsbåndet fra linket til den slags opgaver, men holdbarheden er begrænset, og det er ikke en endelig løsning.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Men uanset om det er en lovlig eller ulovlig løsning, er det ikke en holdbar løsning. Få det lavet rigtigt med en zink inddækning, så vidt mig bekendt findes der en inddækning specielt til eternit tage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis