trafo på loftet

Nu har jeg jo fået lavet en termografi af huset, og vil nu gå i gang med at hælde noget isolering ind det.

På vores overetage , har den tidligere ejer lavet 12v  halogen belysning(ser ud til at være lavet med de rigtige bagdåser, på sport'ne) , og der sidder så en trafo oppe på et af spærrene(i kulden).
Nu kunne jeg godt tænke mig at lægge en 3-400mm isolering derop, så hvordan er det med sådan en trafo ?
Kan jeg flytte den op på et dertil indrettet "hanebånd" så den kommer fri af isoleringen ?

Og hvad med samledåser(marine dåser), må de dækkes af isolering ?   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu har jeg jo fået lavet en termografi af huset... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg sidder og undre mig lidt over den her tråd og de svar der bliver skrevet. Der har før været skrevet om at opsætte spots i loftet, hvor man så har skrevet om nogle specielle dåser der skulle sidde op mod isoleringen. Dåser der kunne tåle den varme udvikling en spot giver, jeg går stærkt ud fra at der har ligget et tykt lag isolering henover dåserne. Det må være det samme der gælder i dit tilfælde Henrik !
Og de dåser skulle ikke være fra firmaet F.Usk & K.Lamp 
Når det så gælder samle dåser hvor der ingen varme udvikling er, så ser jeg ingen hindring i at dække dem til, skal det være extra fint kan du jo opsætte et lille skilt der fortæller: her under samledåse ligesom når man graver kabler ned i jorden og lægger i plast bånd med teksten: her under stærk strøms kabel !
Det handler om at din installation skal til at servicer og vedliholde, og en samledåse under 400mm isolering er ikke iorden, de herre kan for min skyld gøre hvad i vil, det ændre ikke på at det ikke er håndværksmæssigt iorden
Forskellen er at samlingerne i spotsne er tilgængelige nedefra, hvis spottet trækkes ud - man er ikke i tvivl om hvor samlingerne er.
En samledåse under 400 mm isolering er som at finde en nål i en høstak. Elektrikeren har inden chance for at finde den, når skruerne skal strammes.

Samlinger skal være tilgængelige.

Hvis det er kabler, som går ind i samledåsen, så ville jeg få dem forlænget med krympemuffer og krympeflex og så flytte dåsen op.

så ser jeg ingen hindring i at dække dem til

Det er sådan set lige gyldigt hvad du tror og mener. For samlinger skal være tilgængelige, så det er muligt at arbejde med dem. At fjerne 400 mm isolering, for herefter at skulle arbejde med armene 400 mm nede, hvor man ikke kan se noget som helst er ikke at være tilgængelig.
Nu kan jeg godt se på det hele at jeg må være galt afmarcheret 
Men så må du trække helt nye kabler fra dåserne Henrik, op til samledåser på hane båndet. Måske du skulle lave det i en samlet boks, og brug så noget 2,5 m2. kabel for at være på den helt sikre side med livrem og seler 
Annonce
Hvem siger de bliver dækket at 400mm isolering?, det kan være de allerede sider 350mm oppe på spærende og det kun er det øverst bat som skal løftes for at kunne komme let til dåsen...

Det vil i alle tilfælde være en vurderingssag, men hvis man kan finde og komme til dåsen... forholdvis let... Ja - så så opfylder man jo de krav som stilles. Om den så er dækket at isolering eller l..t er underordnet...
Håndværkeren jeg tror ikke du skal rådgive om el installationer, er vist ikke din spids kompetance ;-)
Der er ingen grund til at gå op i kvadrat. Og som nævnt kan de eksisterende kabler bare forlænges, hvis det er lettere end at udskifte dem. Det er først mere besværligt, hvis der er rør. Der skal trækkes nye ledninger i, og der kan opstå kondensproblemer, hvis rørene ligger på den varme side af isoleringen og føres op over denne.
Skrevet af jenshøj på 12 dec 2013 20:59

Der er ingen grund til at gå op i kvadrat. Og som nævnt kan de eksisterende kabler bare forlænges, hvis det er lettere end at udskifte dem. Det er først mere besværligt, hvis der er rør. Der skal trækkes nye ledninger i, og der kan opstå kondensproblemer, hvis rørene ligger på den varme side af isoleringen og føres op over denne.

Hvis det ikke ledninger i rør men kabel, er det da bare at lave en krympemuffe til at forlænge kablet med. Det giver en samling, som må være skjult.

Er det ledninger i rør, er det vel bare at hive ledningerne ud og erstatte dem med et kabel, såfremt der ikke er for mange bøjninger på røret, som gør det umuligt at trække kablet i røret.

fase
Skrevet af Bai7200 på 12 dec 2013 20:58
Håndværkeren jeg tror ikke du skal rådgive om el installationer, er vist ikke din spids kompetance ;-)
Nej du har helt ret, men jeg må vel også lukke min mening ud ?

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis