Larm fra radiator - IKKE LUFT

Hejsa,

Jeg mangler lidt råd fra en kyndig vvs'er

Min radiator larmer helt vildt. Jeg fik fortalt af en bekendt at det nok er fordi jeg lige har fået jordvarme og dem der har sat pumpen til har fået sat vandet til at køre omvendt i rørene. Dette har jeg fået rettet i onsdags, men den larmer stadig på samme måde. 

Det er denne lyd der kører med jævne mellemrum når vandet cirkulere. Lyden er der uanset om radiatoren er tændt eller slukket, bare vandet cirkulere i rørene. Det varer ca. 1 min. og aftager derefter.. Så kommer det igen efter 5-10 minutter. 

Der skal skrues rimelig højt op for lyden da optagelsen ikke er så god. Optog den i nat da jeg vågnede af det
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har måske en idé selv:

Vandet har kørt den forkerte vej i ca. 2 år. Kan det være derfor at den stadig larmer?? Fordi ventilen er blevet slidt forkert og dermed larmer uanset hvad retning vandet løber?

Hvis den også larmer med lukkede ventiler, kan du vel udelukke ventilerne som en fejlmulighed.

Hvad med din cirkulationspumpe, hvis den er slidt kunne det være et bud.

Eller der en forsnævring et sted, så vandet larmer der.

Cirkulationspumpen er skiftet i vinters.. Så den burde der ikke være noget med. Larmen var der også før skiftet.

Jeg tænker om der pibler vand gennem ventilen alligevel? Og det er det som banker?
Et eller andet sted sidder der noget og klemmer om et rør. En gennemføring eller lignende i en væg, gennem et gulv f.eks.
Når der kommer varme på udvider røret sig, og det kommer til at stå i spænd, hvorved det kommer til at arbejde lidt i gennemføringen.
Prøv at slukke for varmepumpen i en times tid og se om ikke lyden kommer igen, når varmepumpen begynder at sende varmt vand ud i rørene igen.
Det kan også være en radiator, der står i spænd. Luk for dem alle til de er kolde og se om lyden kommer når du åbner dem en ad gangen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kommer igen.. Jeg har haft slukket varmepumpen hver nat den sidste måned p.g.a. støjen. Så det kunne godt tyde på at noget klemmer røret?
Annonce
Du skal ud og mærke på rørene når det banker. Sandsynligvis kan du mærke, noget når det banker. Start ved pumpen og de nye installationer. Det er det mest sandsynlige sted at finde problemet.
Hvis rørene sidder i rørholdere, der sidder solidt fast i væggen så er det et muligt sted, og så kan du jo lægge ud med at løsne alle skruerne i disse lidt, så du er sikker på at rørene ikke er klemte.
Hvis larmen kun varer nogle minutter, så er det en god ide at identificere flest mulige steder inden du sætter gang i musikken.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for råd.. Jeg vil arbejde mig hen imod en løsning på søndag og gå det hele igennem.. Opdatere her hvad jeg finder ud af.
Jeg vil lige høre jeres mening..

Nu har jeg haft en vvs'er ude og han mener det er ventilen der skal skiftes i de radiatore der larmer. Kan det være rigtigt? For mig virker det ikke rigtigt, da radiatoren jo også larmer når den er helt slukket. (cirkulations pumpen kører, men radiator er slukket). Så bør det jo ikke være ventilen?

Jeg ville mene det eneste det efterhånden kan være er noget som trykker rørene når de udvider sig? Det mente denne vvs'er dog ikke.

Det er jo lidt svært når du ikke stoler på din tilkaldte assistance. 

Men, hvis du investerer i sådanne et stykke lavteknologisk fejlfindingsværktøj:   www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-...kop-20338/      kan du rimelig nemt lytte dig frem til hvor i anlæget støjkilden er placeret.

God jagt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Stoler og stoler.. Jeg kan bare godt li' at få flere input

Men ja, det kunne da godt være det ville være en god idé at anskaffe sådan en Tak.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis