Isolering af ydervægge...

Hej,
Har købt et dejligt sommerhus fra sidst 60'erne, som jeg skal i gang med. Det er muret i de dersens store 'let-beton-sten' agtige ting, som er hvide. Planen er at pudse ydervæggen helt op udvendigt, og isolere indvendigt med 95 mm.
Vil man isolere i et stålskelet, eller bare skrue et træskelet på muren indvendig ? Der skal jo efterfølgende beklædes med gips...

På forhånd mange tak.

Mvh. Rasmus

Hvis det ikke dur, prøver vi bare igen...
Hej, Har købt et dejligt sommerhus fra sidst 60... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Rasmus9000 på 16 nov 2013 21:25

Og skal dampspærren så sidde på ydersiden af isoleringen...? Havde tænkt at sætte dampspærre på træskellet efter isolering, og dernæst gips, men er det forkert...?

På forhånd tak


Nej. - det er ikke forkert. Så kommer den jo netop til at sidde på den varme side af isoleringen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Kan ikke finde det!? Men den her forklarer det også ret præcist. Hvordan det teknisk set er umuligt at undgå kuldebrorer ved hjørner, vinduer og andre samlinger. ALT organisk materiale skal fjernes og holdes væk(?) etc etc, men igen unde 100mm i et sommerhus, ved jeg ikke om problemet er så stort..

http://www.yding-as.dk/data/files/bygteknr11_181109.pdf

Let's make better mistakes tomorrow!!

Ytoung har lavet nogle nye gasbeton blokke som limes på indersiden som isolere bedre end samme mængde glas uld det kunne også være en losning
Skrevet af oopo på 16 nov 2013 20:55
Jeg skal prøve at finde artiklen igen.
Mener det er pga kondens, som du jo ikke kan "dampspærre" dig ud af. 

Øøøh kondens kan du jo netop "dampspærre" dig ud af..

Kondens opstår når varm luft bliver nedkølet, fordi så kan den ikke indeholde den samme mængde vand som så fortættes og bliver til fast form i stedet for gas form.

Hvis en dampspærre ikke kan forhindre at dampen trænger igennem så vil de flere hundrede tusind boliger der er bygget med netop dampspærre i loftet jo være skimmelsvamp angrebne på nuværende tidspunkt i hele loft konstruktionen.

Og det er de ikke. Så jo, en dampspærre der er hel vil altid kunne holde dampen ude og derved er er ikke risiko for. at luften der afkøles på vej igennem konstruktionen afsætter vand, fordi denne vanddamå blev stoppet ved dampspærren.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af oopo på 17 nov 2013 09:33
Kan ikke finde det!? Men den her forklarer det også ret præcist. Hvordan det teknisk set er umuligt at undgå kuldebrorer ved hjørner, vinduer og andre samlinger. ALT organisk materiale skal fjernes og holdes væk(?) etc etc, men igen unde 100mm i et sommerhus, ved jeg ikke om problemet er så stort..

http://www.yding-as.dk/data/files/bygteknr11_181109.pdf
Artiklen har en løftet pegefinger om, at det er, sagt på dårlig fransk, er skide hamrende svært at gøre teknisk. MEN det kan lade sig gøre.

1. Du skal faktisk have dobbelt mur plus en nyere ydermur der er med hårdbærndte sten som kan modstå vand.
2. Din nye indervæg må aldrig berører dine gamle vægge da der derved opstår kuldebroer. Gælder også i hjørner.
3. Fjern alt organisk materiale. Dvs. tapet damper på hvor der har været tapet plus krads overfladen ned så du er sikker på du får alt med.
4. Først bygger du en stålskellet væg op hvorpå dampspærren monteres. Igen 45 mm fra den gamle væg. Den sættes fast helt nede ved fundament og oppe på spærrerne.
5. Uden på dette kan du så bruge trælægter og til sidst gips.

På den måde har du ingen kuldebroer, ingen organisk materiale bagved, ingen kuldebroer ved hjørner, og heller ikke ved vinduer.

Som jeg startede med at sige. Med den ordentlige planlægning og udførelse kan du godt isolere indvendig, MEN det er en stor opgave for alle de gamle gulve, vægge og lofter skal fjernes for at kunne bygge det op uden kuldebroer.

Og til sidst.
Hvis du efter isolere udvendig KRÆVER det jo at du har en effektiv dampspærre i din bolig for ellers vil jo stadig have det problem, at din luft afkøles på vej ud igennem den nye isolering og fortættes derude....


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Puh ha, det begynder at ligne et større projekt end først antaget... Men jeg har mod på det, så må prøve mig frem
Tak for alle de gode svar

Hvis det ikke dur, prøver vi bare igen...
MLU:

"Øøøh kondens kan du jo netop "dampspærre" dig ud af..

Kondens opstår når varm luft bliver nedkølet, fordi så kan den ikke indeholde den samme mængde vand som så fortættes og bliver til fast form i stedet for gas form.

Hvis en dampspærre ikke kan forhindre at dampen trænger igennem så vil de flere hundrede tusind boliger der er bygget med netop dampspærre i loftet jo være skimmelsvamp angrebne på nuværende tidspunkt i hele loft konstruktionen.

Og det er de ikke. Så jo, en dampspærre der er hel vil altid kunne holde dampen ude og derved er er ikke risiko for. at luften der afkøles på vej igennem konstruktionen afsætter vand, fordi denne vanddamå blev stoppet ved dampspærren."

Øøøh hvordan vil du stoppe en kuldebro med dampspærre??

Det er jo kuldebroerne der er problemet.
De skaber kondens ved at transportere kulde fra ydervæggen gennem isolering, gennem flere lag dampspærre og køler den varme luft på indersiden ned og danner kondensen = skimmelsvamp.




Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af oopo på 18 nov 2013 15:06

Øøøh hvordan vil du stoppe en kuldebro med dampspærre??

Det er jo kuldebroerne der er problemet.
De skaber kondens ved at transportere kulde fra ydervæggen gennem isolering, gennem flere lag dampspærre og køler den varme luft på indersiden ned og danner kondensen = skimmelsvamp.



Det sted i konstruktionen der leder varmen mere end andre steder defineres som en kuldebro. Så kan den være næsten ikke eksisterende eller stor.

Men som jeg skriver, så skal man IKKE sætte den nye skillevæg op af sin ydermur. Derved bryder du kulebroen markant.

Det næste må du meget gerne skære det ud i pap for mig
For at der skal komme kondens så skal luften indeholde vand der fortættes.
Hvor skal den vandamp komme fra? Den kan jo netop ikke komme inde fra huset pga. dampspærren....


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Vi snakker forbi hinanden et eller andet sted tror jeg. Jeg kan ikke se andet end at luften er opvarmet fugtig luft, der bare skal ramme en kuldebro et eller andet sted under tapet/gips/træværk. Oftest ved vindueskarmer eller loft.

Den artikel er som sunket i jorden. Kan være den er fjernet eller skudt ned.

Fandt den her der kan give Rasmus nogle ideer til gengæld

http://gi.dk/top-menu/bestil-materiale/Documents/Blad%20nr%204%202012.pdf

pøjpøj

Let's make better mistakes tomorrow!!

Skrevet af oopo på 18 nov 2013 19:01
Vi snakker forbi hinanden et eller andet sted tror jeg. Jeg kan ikke se andet end at luften er opvarmet fugtig luft, der bare skal ramme en kuldebro et eller andet sted under tapet/gips/træværk. Oftest ved vindueskarmer eller loft.

pøjpøj
Det kan godt ske vi snakker forbi hinanden 

Men vi er enige om, at den fugtige luft skal komme indenfra og bevæge sig ud af?

Hvis man ser på vinduer, så vil dampspærren side lige under gipsen helt hen til vindues falsen. Derved er der ingensteder hvor dampen kan fortættes, da der ikke er noget isolering hvor i luften falder i temperatur.

Noget andet er, at I alle nybyggerier i dag har man jo dampspærre i loftet og nogen steder også i vægge.
Her er det samme problematik, som jo netop ikke er en problematik fordi løsningen er tænkt ind i byggeriet.

Jeg er dog helt enig i, at en isolering indvendig kræver overvejelse men det er teknisk muligt uden risiko for skimmelsvamp.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis