Træk fra badeværelsesventilator

Jeg har eksperimenteret med ventilatorer fra HN, som er forsynet lameller, der lukker, når ventilatoren ikke kører, for at forhindre kold luft i at "falde ned" i badeværelset. Jeg er meget eksponeret for NV-vind, som farer lige ind i aftrækshætten

Det var så en kort fornøjelse, idet det med lukkemekanismen hurtigt døde.

Men hvis man nu køber en sådan ventilator med fugtstyring og en ordentlig og tæt lukkemekanisme, vil denne fugtstyring så kunne fungere ordentligt, hvis der bliver lukket og der ellers falder kold luft ned ude fra?

Håber dette giver mening!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har eksperimenteret med ventilatorer fra HN... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 22 feb 2014 11:07
Jeg har også prøvet at tage strømmen fra, og der løber møllen, formentlig, avet om. Det sker helt uden den svage summen, der ellers lyder fra motoren. Og nej det er ikke min gamle, sløje hørelse der spiller mig et puds. Stikker jeg en finger op i ventilatoren, bliver den ikke skiveskåret, men er ganske intakt bagefter. Dvs. der er ingen kraft i den rotation. Straks når møllen er stoppet, falder kulden ned fra skakten. Når jeg igen tilslutter strøm, kan jeg høre den svage summen fra møllen der nu starter, og den kolde luftstrøm ude fra stopper.
Når alt er roligt og strøm tilsluttet, står ventilatoren altså og kører stille og roligt som den også skal iflg, brugsanvisningen, når ledningerne inde i apparaturet er forbundet efter skema S1, hvilket skal resultere i kontinuerlig lav styrke, aktiv fugtsensor og aktiv bevægelsessensor med efterløb 15 min.
Den kontinuerlige lav styrke, kan jeg konstatere
Den aktive fugtsensor kan jeg også konstatere, idet den stiger til noget der ligner et trin 3, når man bader i varmt, dampende vand i rummet
Den aktive bevægelsessensor kan jeg også konstatere, hvor blæseren går op på noget der kunne være trin 2, men kun kortvarigt, hvorefter den går ned på det laveste trin
Efterløb på 15 minutter kan jeg ikke konstatere, som jeg ville forvente skulle ske på trin 2.
Alt i alt virker den jo formidabelt godt og stor larm er altså ikke det samme som stor effektivitet. Den gamle præsterede en øresønderrivende larm, men var ikke specielt effektiv ift denne meget lydsvage.
Præcis beskrivelse, sådan virker min ventilator også.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis