ESP / servo fejl Skoda Octavia

Hej,

Jeg har fået et problem med min Skoda Octavia 1.6MPI fra 2006.

Da vi forrige søndag kom hjem efter en lang køretur, nåede jeg lige at svinge ind i indkørslen og ESP og servo lampen begyndte at lyse gult. Det var sent om aften, så måtte se på det den efterfølgende mandag.

Her viser det sig at lamperne fortsat lyser og servostyringen virker ikke særlig godt. Bl.a. Retter den ikke selv op. Under en prøvekørsel samme aften slukker lamperne og alt virker fint igen.

Næste morgen er den gal igen og jeg kører bilen forbi vores lokale automester. Testeren siger at det er ratvinkelsensoren den er gal med. De skifter denne og da jeg henter bilen, fortæller mekanikeren at lamperne stadig lyser, men at de vil slukke når bilen har kørt et stykke tid.

Nu her en uge efter lyser lamperne stadig og de har overhovedet ikke slukket på noget tidspunkt.

Jeg har her til aften sammen med en ven tjekket om der skulle være nogle irret eller løse ledninger i motorrummet. Jeg har læst at det er et kendt problem på bl.a. Fabia. Vi fandt desværre ikke noget.

Nu er regningen fra automester på kr. 2400,- dumpet ind ad brevsprækken og jeg må tage kontakt til dem og fortælle at det stadig ikke virker. Jeg fortryder lidt at jeg ikke kørte til et mærkeværksted først. De virker ikke ret kompetente.

Er der nogle herinde der har nogle bud på hvad der kan være galt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, Jeg har fået et problem med min Skoda... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det noget tid siden jeg har læst tråden igennem, men er det korrekt at den blev tung at styre? Det betyder jo at el pumpen til servo ikke kører rundt, og det styrer ABS delen ikke. ABS delen får informationer om ratvinklen fra tandstangen men styrer den ikke. De bør benytte tester og se måleværdier på servo delen. De er også velkomne til at kontakte mig for en snak.


 


Skrevet af grossmann på 14 nov 2013 19:05
Nu er det noget tid siden jeg har læst tråden igennem, men er det korrekt at den blev tung at styre? Det betyder jo at el pumpen til servo ikke kører rundt, og det styrer ABS delen ikke. ABS delen får informationer om ratvinklen fra tandstangen men styrer den ikke. De bør benytte tester og se måleværdier på servo delen. De er også velkomne til at kontakte mig for en snak.


Lige nu er bilen ikke tung at styre, men den retter ikke selv op (ihvertfald ikke særlig godt) efter et drej.

ESP-on/off knappen lyser gult, sammen med symbolet for glatfører og det symbol der skal forestille et rat. Rat-symbolet skifter dog ind i mellem kortvarigt til rødt under kørsel.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er meget svært at fortælle hvad den fejler når man ikke står med bilen, men det jeg hæfter mig ved er at de mangler signalet fra ratvinklen.


 

Surt med din bil.
Der bliver henvist til et forum på engelsk. Da min møg dyre microovn gik i stykker (den er "kun" 12 år...), og jeg kunne læse typen og komponentens nummer på printet, men ikke komponentens navn da den var brændt, gjorde jeg følgende. Jeg fadt meget hurtigt ud af at, den ovn som bilka havde solgt, var solgt under flere navne, specielt var den solgt i stort antal i Rusland i andet navn. Og hvorfor nu dette indlæg, jo jeg surfede på de russiske forums med google chrome, den tilbyder oversættelse.
Så det vil jeg da også anbefale andre at gøre. Oversætteren giver dog op på nogle ord hvis folk bruger slang. Men sammenhængen ses hurtigt i forklaringerne.

MVH - perlestens mekanikeren

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
koyo pumpen går i stykker og den er ikke til og skaffe hverken ny eller brugt så man køber en trw pumpe men den kan ikke køre med en koyo tandstang så man skal have en trw tandstang . jeg siger ikke at pumpen er dit problem men sansynligheden er stor.
Annonce
havde mek fortalt dig hvorfor nogle fejlkoder der var gemt i sys
Makeit: det da rart med flere der har samme opfattelse som mig


 

skal han engang for alle af med de problemer skal både tandstang og pumpe skiftes. hvis han får det til og virke er det bare noget andet næste gang. og hvis ikke han selv kan lave det bliver det hurtigt dyr at rende til værksted med det.
det er også galt med polo ww fox osv der kører med samme sys.

der skulle evt ikke være en fejlkode der hedder f.eks. 01309
Lige præcis. Håber ikke hans værksted skifter absblok fordi den melder fejl på esp.


 

det vil jeg give dig fuldstændig ret i grossmann
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis