ESP / servo fejl Skoda Octavia

Hej,

Jeg har fået et problem med min Skoda Octavia 1.6MPI fra 2006.

Da vi forrige søndag kom hjem efter en lang køretur, nåede jeg lige at svinge ind i indkørslen og ESP og servo lampen begyndte at lyse gult. Det var sent om aften, så måtte se på det den efterfølgende mandag.

Her viser det sig at lamperne fortsat lyser og servostyringen virker ikke særlig godt. Bl.a. Retter den ikke selv op. Under en prøvekørsel samme aften slukker lamperne og alt virker fint igen.

Næste morgen er den gal igen og jeg kører bilen forbi vores lokale automester. Testeren siger at det er ratvinkelsensoren den er gal med. De skifter denne og da jeg henter bilen, fortæller mekanikeren at lamperne stadig lyser, men at de vil slukke når bilen har kørt et stykke tid.

Nu her en uge efter lyser lamperne stadig og de har overhovedet ikke slukket på noget tidspunkt.

Jeg har her til aften sammen med en ven tjekket om der skulle være nogle irret eller løse ledninger i motorrummet. Jeg har læst at det er et kendt problem på bl.a. Fabia. Vi fandt desværre ikke noget.

Nu er regningen fra automester på kr. 2400,- dumpet ind ad brevsprækken og jeg må tage kontakt til dem og fortælle at det stadig ikke virker. Jeg fortryder lidt at jeg ikke kørte til et mærkeværksted først. De virker ikke ret kompetente.

Er der nogle herinde der har nogle bud på hvad der kan være galt?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, Jeg har fået et problem med min Skoda... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grossmann på 10 nov 2013 13:06
Det er et kendt problem med tandstangen, og det er sikkert også din mekanikers næste træk eftersom det ikke virker. Det er en dyr omgang og jeg forstår godt mekanikeren prøvede den billige løsning først. Desværre er det dyrt at have bil. Folk som vil have det billigste af det billigste og nægter at betale som håndværkeren skriver kan virkelig bringe mit pis i kog.

Mærkeværkstedet havde gjort det samme - tro mig, og regningen havde bare været højere..
Hej
Måske har du ret - måske ikke !!! 
hvem siger at ratvinkelsensoren sidder i tandstangen ??? kunne også sidde i multikontakten !!
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af grossmann på 10 nov 2013 18:59
Fordi i den model sidder de i tandstangen.. Jeg er selv mekaniker og har selv stået med den fejl op til flere gange.

OK - kender jo ikke alle modeller      man kunne jo prøve at omkalibrere den
 hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg var lige ved at skrive et lidt mere uddybende svar. Kommer her:

Problemet er at din sikkert kører med koyo tandstang som er el-hydraulisk. Der går fugt i ledningsnettet og ind i boksen til el pumpen.
Ofte er der ikke andet at gøre end at skifte det hele, da hele VAG gruppen er gået over til en tandstang af mærket TRW, så der kan ikke rigtig købes nye erstatningsdele til koyo.

Når kunden så står og har fået skiftet en del til 8-900 kr (ratvinkelsensoren som er indbygget) + arbejdsløn og det stadig ikke virker, kan mekanikeren ikke gøre andet end at skifte hele tandstangen med elpumpe og alt til en pris af omkring 7500 + moms bare for tandstangen. Hvordan forklarer man kunden det?

I min verden er biler ikke så ligetil mere, og hvis man bliver kaldt ukompetent fordi man netop forsøger at gøre det billigt for kunden og det desværre fejler, så er det godt nok et surt job at reparere folks biler efterhånden


 

Skrevet af grossmann på 10 nov 2013 19:15
Jeg var lige ved at skrive et lidt mere uddybende svar. Kommer her:

Problemet er at din sikkert kører med koyo tandstang som er el-hydraulisk. Der går fugt i ledningsnettet og ind i boksen til el pumpen.
Ofte er der ikke andet at gøre end at skifte det hele, da hele VAG gruppen er gået over til en tandstang af mærket TRW, så der kan ikke rigtig købes nye erstatningsdele til koyo.

Når kunden så står og har fået skiftet en del til 8-900 kr (ratvinkelsensoren som er indbygget) + arbejdsløn og det stadig ikke virker, kan mekanikeren ikke gøre andet end at skifte hele tandstangen med elpumpe og alt til en pris af omkring 7500 + moms bare for tandstangen. Hvordan forklarer man kunden det?

I min verden er biler ikke så ligetil mere, og hvis man bliver kaldt ukompetent fordi man netop forsøger at gøre det billigt for kunden og det desværre fejler, så er det godt nok et surt job at reparere folks biler efterhånden

Og derfor droppede jeg at lave biler for andre for snart mange år siden.

Og jeg forstår rigtig udmærket de mekanikere, der blot skifter hele lortet ud til nyt, så man er sikker på, at det virker bagefter, selv om man måske skulle have forsøgt noget til en brøkdel af prisen. Men det kunne jeg ikke lære at leve med, især ikke når jeg så mit eget fjæs i spejlet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ktm: Nej det er desværre blevet svært at gøre alle tilfredse. og det er desværre også blevet for nemt at udstille mekanikeren som værende den dumme, men aldrig har faget været så avanceret som det er nu. Hvem der bare havde været mekaniker i 80erne.


 

Hej alle sammen,

Nu har værkstedet haft bilen inde igen igen og dommen er nu den at det er ESP og ABS styreboksen den er galt med. Pris kr. 12.000,- + arbejdsløn og det de allerede har "lavet". :-(

ABS virker tilsyneladende fint nok, så nu undersøger de om det er muligt kun at udskifte det der vedrører ESP...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det lyder godtnok som et langskud. Jeg håber de får det løst, men tandstangen er et kendt problem på dem. Er dit værksted bekendt med den fejl? Esp slår fra når den ikke får signal fra tandstangen. Men esp og ABS er så vidt jeg er orienteret en og samme boks.


 


Skrevet af grossmann på 14 nov 2013 18:58
Det lyder godtnok som et langskud. Jeg håber de får det løst, men tandstangen er et kendt problem på dem. Er dit værksted bekendt med den fejl? Esp slår fra når den ikke får signal fra tandstangen. Men esp og ABS er så vidt jeg er orienteret en og samme boks.


Jeg må høre dem ad i morgen om de kunder til den med tandstangen.

Nogle forslag til hvordan man kan kontrollere dette?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Iflg. Mekanikeren kan deres computer overhovedet ikke se ratvinkelsensoren...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis