Forskalling under parketgulv - lim eller ej?!

Hejsa,

Jeg havde oprindeligt plan om at lave gulvvarme på 1. salen i mit nybyg, men da hele min overtage er et stort åbent rum i forbindelse med stueplanet, så har jeg vurderer, at gulvvarmen er overflødig. Gulvhøjden er dog beregnet ud fra at der skulle være gulvvarme og da min gulvvarme skulle bygges op af spredt forskalling (i stedet for gulvspån m. spor), så laver jeg selvfølgelig stadig forskallingen og så ligger jeg skum og lamelparket svømmende ovenpå.

Mit spørgsmål er nu...

Jeg har tænkt mig at skyde forskallingen fast til mit nuværende gulv, som er 22mm gulvspån, men er det nødvendigt at lime forskallingen også?

Og hvor langt kan jeg have mellem forskallingen, når jeg skal have 14mm lamelparket vinkelret ovenpå? Havde selv tænkt mig en ~150mm mellemrum mellem forskallingen?

På forhånd mange tak og rigtig go' weekend!

 SELVBYGGER!!!

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, ingen lim er nødvendig.

Når det er med gulvvarme plejer jeg at forskalle med 150mm c/c afstand, men uden gulvvarme er det jo ikke nødvendigt det ligger så tæt, umiddelbart ville en 150mm mellemrum nok ikke være for meget nej.
Tusind tak, Koluda!

Så tror jeg sgu lige jeg får fyret op under kompressoren engang i eftermiddag, så jeg kan få smidt det gulv på! Har dog det vilde jetlag efter 12 dage i Las Vegas... Ikke rart...

Men igen, tak for hjælpen!

 SELVBYGGER!!!

Var så lidt.

Nice... Las Vegas... er lidt misundelig, på trods af jetlag...
Nu spiller jeg jo meget poker og så er Vegas et must, men den by er for vild og overdimmensioneret, at den burde alle opleve!

 SELVBYGGER!!!

Nå, kan åbenbart ik smide billeder ind her på tlf.

Min overtage består af en stue og en lounge (stue) og disse to er forbundet via en bro, som går over alrummet i midten af huset. 1. salsplanet formen sig lidt som et 'H' med de to stuer og broen i midten. Jeg vil gerne have gulvet ud i et, men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det. Hvordan griber jeg det an således, at gulvet fra stue og lounge møder broen samtidig, så det hele flyder sammen?!

Håber man forstår hvad jeg mener!

 SELVBYGGER!!!

Annonce
Jep, men er det ikke for stort til et svømmende gulv... ?

Hvor stor er det areal i alt..? bredde og længde...?
Det hus hvor jeg har taget inspiration til indretning, de har det også som ét stort svømmende gulv, dermed ikke sagt, at det er en rigtig løsning...

Som det ses på billedet, så er der ca. 7,7m i gavlmål indvendig og stuen er ca. 4m dyb, så stuen er ca. 31m2. Loungen er ca. 6 x 4m. Det længste stykke, som går fra stuen og hen over broen og over i loungen er vel ca. 14m. Gulvet kommer til at ligge langs tagryggen...

Kan det ligges så det kører igennem stue, bro og lounge? Grunden til jeg gerne vil have det sådan er, at jeg sys det er pænere uden de synlige samlingen ved broen...


 SELVBYGGER!!!

Hej et lille indspark, jeg ville ikke spare på gulvvarmen når du var i gang! Læg slangerne og så bare lad vær med at tilslutte det, evt. fremtidige købere eller dig selv om 5år vil måske gerne have gulvvarme og så har du lavet ALT klar til det og de tusind kroner ekstra for slanger burde ikke være det store i et nybyg.

Du kan altid lade vær med at tilslutte det, men det er sværere at lægge gulvvarmen hvis du fortryder.

Be Smart - Not Stupid..

Generelt så anbefales så store svømmende flader ikke, men nu arbejder lamel opbygget gulv ikke det store, hvilket jeg forventer du har valgt, så burde ikke give problemer.

Enig med Lyst jeg havde altså også lagt den gulvvarme, nu jeg var i gang.
Problemet er nærmest at få kølet 1. salen med! Tænkte ligesom jer, men efter at have boet her 1/2 år, siger min erfaring mig, at der er meget varmt på 1. salen. Det er heller ikke bare udgifter til slange, men også varmefordelingsplader, shunt mm., DOG ikke grunden til jeg regner med at sløfte det. Når nu varmen på 1. sal ikke har været et problem - tvært imod - så ville jeg da gerne spare de ekstra udgifter + arbejdstid...

Regnede også med det kunne lade sig gøre at ligge det igennem, da jeg altid kan skære en liste i efterfølgende, hvis nødvendigt.

Men mht mit spørgsmål, hvordan rammer jeg de gennemgående rækker gulv ved broen, rent teknisk?

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis