Forskalling under parketgulv - lim eller ej?!

Hejsa,

Jeg havde oprindeligt plan om at lave gulvvarme på 1. salen i mit nybyg, men da hele min overtage er et stort åbent rum i forbindelse med stueplanet, så har jeg vurderer, at gulvvarmen er overflødig. Gulvhøjden er dog beregnet ud fra at der skulle være gulvvarme og da min gulvvarme skulle bygges op af spredt forskalling (i stedet for gulvspån m. spor), så laver jeg selvfølgelig stadig forskallingen og så ligger jeg skum og lamelparket svømmende ovenpå.

Mit spørgsmål er nu...

Jeg har tænkt mig at skyde forskallingen fast til mit nuværende gulv, som er 22mm gulvspån, men er det nødvendigt at lime forskallingen også?

Og hvor langt kan jeg have mellem forskallingen, når jeg skal have 14mm lamelparket vinkelret ovenpå? Havde selv tænkt mig en ~150mm mellemrum mellem forskallingen?

På forhånd mange tak og rigtig go' weekend!

 SELVBYGGER!!!

Hejsa, Jeg havde oprindeligt plan om at lave... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra når det er nyt at væggene er parallelt i forhold til broen.

Så ville jeg starte på den væg hvor der er kortest mellem bro og skunk, og starte med ens bræt i begge rum, så skulle det kunne rende sammen når du kommer frem til broen, hvis ikke kan den smule der skulle være nemt rettes ind i gulv.

Er det ikke helt parallelt så start med at slå et snorslag fra samme afstand i de længste hjørner, og forskyd denne ind til væggen, så evt. skævheder i rummene skæres til i 1. bræt, så retningen også passer når du når frem til broen.

2 min. så tegner jeg det lige ind på den tegning.
Her lige et eksempel på hvordan jeg ville gøre det.


Start med at sætte 2 mål af hvor de røde streger er.

Herefter laves et kridtsnorslag som danner den blå linie, herfra sættes sames afstand indtil væggene med den afstand som ønskes, feks. 8-10 fra væg, også samme mål ( grå linier ) udfra hver væg, og slå nu et snorslag langs vægge, grøn linie, så vil evt. skævhed komme frem i forhold til grøn linie, og 1 bræt dannes til i forhold til den skævhed, nu kan gulvet lægges udfra 1 bræt / grøn streg, og passe i retning i forhold til hinanden på begge sider af broen, og når du kommer  forbi broen / blå så skulle evt. forskel på retning af dem, være så lille af, at den smule skulle gulvet kunne rettes i fladen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis