Elektrode svejning knækker hele tiden!

Hej LDS'ere..

Håber her er en, der ved noget om elektrode svejsning.
Når jeg svejser noget, så går der 1minut, så knækker mine svejsninger, man kan høre de arbejder, og så knækker, og så er der en pæn revne
Jeg oplever aldrig dette, når jeg co2 svejser.

Men meget ofte med elektrode svejsning, hvad hulen gør jeg galt?

Det binder fint i materialerne, det er selve svejsningen der knækker

Håber I har lidt råd

Mvh

Morten

Hej LDS'ere.. Håber her er en, der ved noget om... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af Czanto på 22 okt 2013 11:38
Hej Jacobbb
De fleste landmænd jeg kender har været på svejsekursus så subwoof laver nok lige lidt andet ind at svejse på en skovl der er revnet i en svejsning.

Men fordi at man kun svejser som hobby, er det vel lige så vigtigt at kunne lave noget der holder. Men nu er der jo også andre end hobby svejseren der læser disse indlæg.

Du bruger da også tid på at læse disse indlæg.

Ps. når du står med en del der skal svejses og du ikke kender legeringen du skal svejse i, hvad gør du så.

Mvh. Allan Levisen

Trådstarter heder vist juel og det er hans svejsninger der revner ,

Det er da ligegyldigt om man er det ene eller andet, det lader sig IKKE gøre at lave en ordenlig svejsning
Uden at øve sig
Hvis man ikke er nogenlunde klar over fugeforberedelse strøm hældninger osv osv hjælper en pind til 66kr+m
Aller en skid ,

Ja jeg læser og debaterer inlæg som har min interesse og svarer hvor jeg måske kan hjælpe , det er den enste
Dagsorden JEG har ..

I dag kræves der certafikater på mand, maskine , matriale , tilsats , kortsagt alt
Samtidig skal der slavisk følges den udleverede verificerede svejseprocedyrespecifikation , samtidig med en bonskriver registrer alle svejse parametrer og start/slut\mellemstrengs temparaturer gas flow osv osv men de ved du jo allerede ,
Det gør så at jeg altid kender legeringen

Hvis der en sjælden gang skal fuskes noget jeg ikke ved hvad er , har jeg nok en formodning alligevel
Så bliver der bestilt tråd i samråd med foretrukne leverandør

Jeg mener bestemt ikke at en pind til 66kr+m ikke har en berettigelse, jeg personligt mener bare ikke det her

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej Je__ns

Du kan dreje og skære gevind i stål der kommer over 80 RC. Den største forskel på de to typer svejsning er at Co2 svejsningen er meget hårdere end 4616. prøv bare at svejse en streng med co2 og en streng med 4616 så kan du jo prøve at file og banke på dem. så burde du også kunne mærke forskellen, det kan alle andre. Du skriver at jeg virker noget krampagtig i at reklamerer for den dyre tråd. Når du siger at tråden er dyr så må du jo vide noget jeg ikke gør. Men du kunne da passende fortælle mig hvor for du mener den er dyr.

Jeg ser næsten dagligt haverier der skyldes at dem der har prøvet at svejse delen sammen ikke har kendskab til de legeringer de prøver at svejse i. Men det er jo heller ikke dem der skal ud at købe en ny del.

Når jeg høre svarene her inde, så virker det som det rene gætværk, det svare til at jeg kørte over for rødt lys, det gik godt, men der for er det jo ikke sikkert at det går lige så godt for den næste der prøver.

Når mange værksteder skifter dele ud, skyldes det som ofte at de har prøvet at få dele repareret dele som gik i stykker igen.
Når en svejsning ikke holder, så skyldes det som regel at den der udfører svejsningen ikke kender legeringen på det der skal svejses.
Når jeg så spørger hvordan de vælger tråd til den del de skal svejse så kommer der som regel ikke et svar. Der er jo ikke nogen der vil indrømme at det er det rene gætværk når de tager en tråd.
Men stakkels kunde der er kun ham til at betale hele gildet.

Men det kan være du kan fortælle mig hvordan du vælger den rigtige tråd.

Mvh. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej Jacobbb

Det jeg prøver at fortælle er at når det gælder om at reparerer dele som er gået i stykker så er det det rene gætværk, hvad enten man er certifikat svejser, Landmand eller hobbysvejser.
Du skriver at du får hjælp af din foretrukne leverandør. Men han har det samme problem som dig. Han kan heller ikke fortælle dig hvilken tråd du skal bruge uden at kende legeringen på det du skal svejse.
Der er kun de tråde som er udviklet til reparation der kan eliminerer gætterierne. Da de dækker et meget større legerings område. Når jeg valgte at skrive om AB 1303 skyldes det at den tråd svejser over 1000 forskellige stållegeringer.
Der er ikke mange fabrikker i verden der ikke har de tråde. Men det er som regel kun reparatørerne der får det kendskab.

Jeg ville ønske at der var flere der begyndte at reparerer ind at skifte dele ud.
Men mange har haft uheldige erfaringer med at reparerer, på grund af gætværk.
Det ville gavne vort miljø.
Det ville give flere arbejdspladser.
Det ville være bedre for vor valuta balance
Og til sidst ville mange kunder spare mange penge.

Mvh. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Skrevet af Czanto på 22 okt 2013 16:54
Hej Je__ns

Du kan dreje og skære gevind i stål der kommer over 80 RC. Den største forskel på de to typer svejsning er at Co2 svejsningen er meget hårdere end 4616. prøv bare at svejse en streng med co2 og en streng med 4616 så kan du jo prøve at file og banke på dem. så burde du også kunne mærke forskellen, det kan alle andre. Du skriver at jeg virker noget krampagtig i at reklamerer for den dyre tråd. Når du siger at tråden er dyr så må du jo vide noget jeg ikke gør. Men du kunne da passende fortælle mig hvor for du mener den er dyr.

Jeg ser næsten dagligt haverier der skyldes at dem der har prøvet at svejse delen sammen ikke har kendskab til de legeringer de prøver at svejse i. Men det er jo heller ikke dem der skal ud at købe en ny del.

Når jeg høre svarene her inde, så virker det som det rene gætværk, det svare til at jeg kørte over for rødt lys, det gik godt, men der for er det jo ikke sikkert at det går lige så godt for den næste der prøver.

Når mange værksteder skifter dele ud, skyldes det som ofte at de har prøvet at få dele repareret dele som gik i stykker igen.
Når en svejsning ikke holder, så skyldes det som regel at den der udfører svejsningen ikke kender legeringen på det der skal svejses.
Når jeg så spørger hvordan de vælger tråd til den del de skal svejse så kommer der som regel ikke et svar. Der er jo ikke nogen der vil indrømme at det er det rene gætværk når de tager en tråd.
Men stakkels kunde der er kun ham til at betale hele gildet.

Men det kan være du kan fortælle mig hvordan du vælger den rigtige tråd.

Mvh. Allan Levisen
Jeg vil nu ikke kunne skære gevind, i noget med en hårdhed på 80 rc
Jeg har kun hss tappe, der vel højst har en hårdhed på ca. 60-70 rc

Jeg synes ikke co2 svejsning med kulsyre, er så markant hårde, så længe vi ikke snakker stål, med højt kulstofindhold.
Kan file i svejsningen, er alm bearbejdning som regel en mulighed.

Men nok om det
Det er jo tråd starterens problem, det drejer sig om, og når han kan lave sine svejsninger med co2 uden problemer. Men ikke med elektroder, er det nok hans svejseteknik der skal støves lidt af, (derfor mit link til Esab om elektrodesvejsning)
Eller hans elektroder der har fået fugt, for kan der svejses uproblematisk med co2/standart tråd, kan det også udføres med standart elektroder.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis