Elektrode svejning knækker hele tiden!

Hej LDS'ere..

Håber her er en, der ved noget om elektrode svejsning.
Når jeg svejser noget, så går der 1minut, så knækker mine svejsninger, man kan høre de arbejder, og så knækker, og så er der en pæn revne
Jeg oplever aldrig dette, når jeg co2 svejser.

Men meget ofte med elektrode svejsning, hvad hulen gør jeg galt?

Det binder fint i materialerne, det er selve svejsningen der knækker

Håber I har lidt råd


Mvh

Morten

Hej LDS'ere.. Håber her er en, der ved noget om... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En Esab 46.16 elektrode, kan sagtens svejse i galvaniserede materialer, også så det holder,og den koster vel omkring 100 kr. pr kg.

Men man bør undgå, at svejse i galvanisering, det er utrolig giftigt, så slib det af omkring svejsestedet, og giv det en gang zinkspray, det holder fantastisk godt.

Jeg kunne godt forestille mig du har for lidt strøm på, eller laver en frasvejsning.
Jeg har elektrodesvejset utrolig meget, og aldrig haft problemer med det har revnet.

Prøv at sætte et billede ind af din svejsning, så er det nemmere at vejlede dig.
Galvaniseringen er lagt på for at forhindre rust , det er ikke en svejsekvalitets fremmer :-) og så kan insnusning af
Temlig små mængder afbrændene galvanisering, give akut metalrøgsfeber og det vil du godt undgå
Mon ikke bare det er at øve sig noget mere , find evt et par films på youtube så du øver rigtigt.



jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej Subwoof

Det er jo ikke så sært at det så tit går gruelig galt når noget skal svejses. Der er nok en grund til at der er lavet elektroder til de fleste legeringer. Den tråd du henviser til kender jeg ikke. Men jeg har en formodning om at du mener OK 53.00. Hvis det er den du mener så burde du hvide at den skal lægge i et varmeskab da den har en begrænset holdbarhed uden for.
Jeg er med til at udvikle de tråde man bruger til reparation. Reparationselektroderne er lavet med en keramisk flus så de ikke suger fugt til sig. Desuden tager de højde for at emnerne ikke er pæne og rene, og at man ikke kender legeringen på det der skal svejses, de dækker et meget større legerings spektre. Men der er jo kun en til at betale når det går galt.
Du skriver at din tråd ikke kan svejse støbejern og de støbejernselektroder du har prøvet heller ikke kan.
Det kunne jo være at næste gang du skulle svejse i støbejern skulle købe dem ved mig. jeg har 2 typer en billig og en dyr. Hvilken af dem vil du vælge.

Mvh Allan Levisen






Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej JE-NS

Hvis han har haft for lidt AMP på elektroden sker der ikke andet ind svejsningen binder på den side hvor det er nemmest at smelte metallet. Og en revne midt i svejsningen kan forekomme ved for mange amp på elektroden eller hvis den elektrode man bruger ikke passer legeringsmæssigt, men zinken kan gøre det samme, den kan også få svejsningen til at revne.
Svejserøgen er giftig men det er afslibning også. Så det er bedst at undgå begge dele.

Ja du har ret en 46.16 kan også svejse i galvaniseret, men styrkemæssigt kan du ikke Sam ligne 46.16 og AB 1307 det er himmelvid forskel på de 2 elektroder.

Mvh Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej den erfaring jeg har med støbejern, er en løfte cylinder til en traktor, altså inde i liften. Et ekstremt belastet svejsning.. Og det kan muligvis være mine evner. Der er også noget med temperatur osv. Der er ikke er nemme at styre i værkstedet.

Jeg mener den Alm. Landbrugs elektrode og at bruger jeg ofte en basisk universal elektrode.
Jeg har endnu tilgodese at se en af mine svejsninger brække.. Det altid lige ved siden af :-)
Men somsagt jeg er bestemt ikke fagmand, men ret gode venner med min tusse gamle esab, der ihærdigt prøver at slå dig ihjel.
Co2 svejsere bliver jeg bedre og bedre venner med, men skal man rigtigt reparere, dur kun ægget.

Kan du forresten forklarer hvad det er der Gør at "ægget" er farligere end nyere svejsere,? For det er altså den bedste svejser man får. Selv mit nye migatronic 200 amp elektrode anlæg, må give op når der skal skærebrændes
Annonce
En 46,16 har en rigtig god styrke, som vil være rigeligt, til hobby opgaver, den er ca. det samme som en co2 svejsning med standard tråd og kulsyre.
Så at spendére flere kr. pr kg, vil være spild af penge.
Eks en Esab 53.05 vil være et bedre, og billigere valg, hvis der ønskes større styrke.

Hvis svejsningen er lavet faldende, kan den også revne.

Nu har vi jo ikke set billeder af svejsningen, elektrodesvejsninger er set i mange udgaver.

Som naboen siger.. Nååår er der måger i området...
Men han kommer altid når han selv har forsøgt sig.. Så må jeg jo :-)


Kan du forresten forklarer hvad det er der Gør at "ægget" er farligere end nyere svejsere,? For det er altså den bedste svejser man får. Selv mit nye migatronic 200 amp elektrode anlæg, må give op når der skal skærebrændes


Ægget kører med en for højtomgangs spænding , det kan bygges om så det overholder
Nuværende regler, det er en forhøjet risiko for at få (for meget) strøm gennem sig

Den høje tomgangsspænding gør så også at især basiske elektroder er næmmerer at tænde og det ikke føles som om der er om der er lim i enden af dem

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hvad vil det sige at den er svejset faldende ?
Tak. Det giver ihvertfald en usund snurren i fingere, når man sidder indeni en gyllevogn en regnfuld dag.. Og svejser skvulp plader.
Måske ikke den dag Arbejdstilsynet skal komme.. Og så en påmindelse om at de svejse kabler måske skal skiftes
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis