Redde vantskruer der går stramt.

Jeg har et par vantskruer der går stramt.

Nogen der ved om de kan reddes.. Virker ikke som om olie er nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har et par vantskruer der går stramt. Nogen... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gør som "Lynæs" skriver brug noget slibepasta ,MEEN husk nu for guds skyld at bruge en RUSTFRI roterende stålbørste til boremaskinen ,og smør det bare med det fedt med ptfe kugler du bruger i forvejen

Tim  
 
Øhh Svalebo? Stålbørste.. ?

Jeg vil prøve følgende, sammensat af de forskellige forslag. (påvirket af hvad jeg har, eller skal købe)

Vaske dem i kontakt rens og lampeolie (petroleum) 

Smutte i Biltema og køber

Ventilslibepasta (men kun bruge den fine)

Overvejer også at købe 

Polerpasta men ved ikke om jeg kun skal købe den helt fine,

Jeg skiller vantskruerne,
Vasker dem,
Tester om det var gammel stiv fedt.

Giver fedt.

Hvis ikke det hjælper.. (som jeg er overbevist om)

Komme ventilsliber på gevind og skrue møtrik og "midter vant enhed" på og af mange gange.

Hvis det bliver bedre, vil jeg slutte med polerpasta.

Give det hele PTFE syntetisk fedt. (Har også noget alu fedt)

Håbe på at det hele virker... 

Hvor kommer stålbørsten ind??




Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

He He

Var nok lidt hurtig på tasterne igår og fik vist kun lige kigget side 1 igennem (måske for meget rødvin)

Men jeg ville nok give dem en tur med en roterende RUSTFRI stål børste ,man kan med lidt forsigtighed sætte den fast i skruestikken og lad den køre på fuld styrke og så børste gevinderne,men self. kun de udvendige

Men Fortsat god fornøjelse med opfriskningen ,og hører gerne nærmere

Tim  
 
Vil lige tilføje at det, hvis jeg skifter dem alle, drejer sig om 2 x topvant - 2 x undervant - 1 x babystagvangt - 1 x agterstagvant..

En lille tudse med fragt fra Birger. 

Men mest af alt.. Se dem i containeren på genbrugspladsen.. Det er bare skidt at kigge på, hvis de kan blive gode igen, med lidt sved på panden.. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis du skal i Biltema, så prøv at kikke på denne nylonrondel, den er rigtig fin til at rense ting op med, og indeholder ikke metal, der kan danne rust.
http://
www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Polervarktoj/Nylonrondel-19289/

Men kan du få dine gevind rene, med rensevæske, så prøv at smøre dem op igen, inden du gør yderligere.

Men er det standart mm gevind i R & L, og alt andet svigter, så skære jeg gerne dine gevind op.
Annonce
Gør som je_ns tilbyder, mens de endnu kan dreje rundt. Skær dem op og glem alt om div. slibemetoder. Smør med kobberfedt bag efter. Det er helt ok.
Rustfast river meget nemt. Og så er det ligegyldigt om det er to rør inden i hinanden, hvor der er for lidt "slup" eller en ny møtrik på et nyt stykke gevind.
Har de været spændt lidt hårdt til, så rynkerne er lidt deformerede, sætter de sig meget let. Og så er løbet kørt. Du får dem aldrig skruet fra hinanden.
Og som der rigtigt er skrevet. Skal du bruge stålbørste skal den være i rustfast. Og sliber du noget, må det du sliber med aldrig have været i berøring med sort jern.
Mener smeden, der har arbejdet med rustfast siden 1976
Jeg ved ikke hvad sort jern er?

Selvfølgelig renser og smører jeg først.

Sad lige og regnede på nyprisen.
Det er Hasselfords vantskruer.. nypris i dag. kr. 3,915,-

Så jeg vil svede lidt først..

Og nu blev projektet sat på pause.. Vi skal til Sjælland imorgen og hente en 9 uger gammel hundehvalp.  

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sort jern = ikke rustfri stål (altsår alm. jern der ruster)
Ahh tak.

Har jeg altid bare kaldt alm. jern.. eller jern..

Men det er nok politisk ukorrekt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så fik jeg tid til at rode med vantskruer.

Først, så undre det mig at undervanterne har de største vantskruer og tykkeste vanter (stålvejere) når det er topvanterne der spændes hårdest.?

De mest medtaget var de "små" vantskruer til topvant og babystag.

Den værste startede jeg med... prøvede polerpasta, ventilsædeslibepasta.

Jeg fik den til at virke nogenlunde... Det var kun den ene gaffel der gik stramt. Den anden kørte som var den smurt.

Men da jeg havde fået den til at gå nogenlunde, og jeg var træt af alt den skruen, smed jeg en krog i akkumaskine og laveste hastighed.
MEN det var for voldsomt.. Den blev varm og en blanding af polerpasta og fedt/olie låste skruen.. Jeg kunne ikke engang vride den rundt med en 23 mm gaffelnøgle.

Så den er død nu..

De næste to små, bed når de blev skruet.. så på med ventilslibepaste. den ene kun med den fine, den anden både med grov og fin.

Så blev skruen (gaflen) skruet frem og tilbage nogle gange og længere og længere ind.. når der kom modstand, drejede jeg mellem en halv og en kvart omg. frem og tilbage indtil det hele gled og så en halv omg. mere ind..

Det virker nu fint..

Erfaringer jeg gjorde er..

INGEN boremaskine - det bliver varmt, men vigtigst, man mister følingen.

Det bedste at rense gevind med er en grov microklud.. Den kommer ned i rillen og hjørnet (suttetappen) kan skrues ind i vantens krop... kom kædefedt på og vent til det er blevet klistret og tykt.. og rens igen med en microklud.. Så får man det sidste møg med.

Propelskruefedt er ganske udmærket til at fedte med.. Men har også kædefedt på nogle af dem..

Forår og efterår kan det godt betale sig - ikke kun at smører - men rense, smøre og fedte dem ind.. Men også give dem motion så de sidste rester af møg og spåner forsvinder.

Jeg kan klare det med at købe en enkelt ny vantskrue. Havde en liggende fra, da forstaget blev til rullestag.

Så jeg må skrive til MMC og bestille.. De forhandler nemlig OS vantskruer.. Som var dem der sad/sidder for og agter.

Og så lige.. Hvad er forskellen på forkromet bronze og rustfrit stål.. tænker på hvad der er bedst?? og holder længst.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis