Redde vantskruer der går stramt.

Jeg har et par vantskruer der går stramt.

Nogen der ved om de kan reddes.. Virker ikke som om olie er nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har et par vantskruer der går stramt. Nogen... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Grom, jeg glemte at skrive, at jeg ville skifte vantskruerne, når først gevindet er begyndt at rive, er det også svækket. Så styrken er ikke den samme som inden de begyndte på det. Det er trods alt din sikkerhed der er vigtigst. Ved godt at det er dyrt, især hvis det er de gevind der sidder på stagene (nye stag), men alligevel.

Mvh Finn
Går lige i tænkeboks..

Det værste ved nye stag er at de aldrig har den samme længde.. Ved godt det modsatte påstås..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Hvis det stadig er en farbar vej, har jeg en kammerat der er smed og total gevindnørd, og det skulle være meget mærkeligt, om han ikke har det der passer.
Hvis du finder ud af gevindet, kan jeg da spørge ham.

mvh 

 varmetossen

Ja Never Size er et rigtigt godt produkt, også til rustfast, jeg ved bare ikke hvor det kan købes, af private.
Loctite laver noget lignende, det har en fantastisk vedhæftningsevne, og selv en gang højtryksspuling kan ikke sådan lige fjerne det.
Noget alu bremsepasta, ville også være et godt valg til rustfast.


T hansen har den  fra Loctite.http://
www.thansen.dk/product.asp?c=9708854990&n=1215135622&pn=-878919445

Ja det er uden tvivl gode produkter men ikke for at være "fedtet" (hvis i forstår sådan en) du/i må jo gørre hvad du/i vil. MEN er det ikke lidt fjollet at bruge 160,- på noget alu fedt når man kan købe en ny vant skrue til stort set samme pris.?

Hvis jeg var dig ville jeg ville jeg rengøre dine vantskruer grundigt og herefter give dem en god omgang stævnrørsfedt (min er marfak mellem fedt) det koster ikke noget særligt da du jo sikkert har det i forvejen, ellers kan silikonefedt bruges det koster heller ikke alverden. Sådan gør jeg og det kører som smurt. Du kan jo prøve det det koster ikke noget? Alle vant skruer sætter sig fast hvis de ikke bliver smurt ordentligt så der er ikke nødvendigvis noget i vejen med gevindet. MEN.. er der noget med dine gevind som ikke dur så prøv som lynæs skriver og ellers køb nye vantskruer andet kan næsten ikke svarer sig i min optik.

Nå men nu kan du jo tænke lidt over det der er tilsyneladende ideer nok ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Hvis det er vantskruer, der kun sjældent skal skrues på, så er der en god ide at give dem et pift tynd Tectyl eller lignende ind i "flasken", når de er monteret. Så kan der ikke komme til at stå saltvand i den nederste del. Et pift på det øverste gevind både før og efter låsemøtrikken spændes forsegler så saltvand ikke kommer ind i gevindet oppefra.

Man kan også pakke vantskruerne ind i Denso-Tape, som er noget lærred med blød voks på. Det er ikke pænt, men det virker, så det er nok bedst på ikke synligt grej. Denso-Tape er forrygende til mange andre ting også.

Skal siges, at det ikke er meget jeg gør i rustfrie vantskruer, men ovenstående virker på sort ståls.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der hvor jeg bliver forvirret er:
I båd kataloger sælger de en meget tynd (penetration oil) til vantskruer?? Alle her siger jeg skal bruge noget tykt klister?

Jeg har noget syntetisk loctite fedt med ptfe. Det bruger jeg til rullen foran..

Så jeg vil prøve at købe noget fin/mellem ventilsliberpasta hos Thansen kr. 70 - Så vil jeg prøve med det fine, som Lynæs skriver..
Det er jo alle 6, der aldrig er blevet behandlet rigtigt.

Når de ikke er spændt, kan jeg godt "skrue dem" uden vold, selv om nogle af dem går stramt..

Jeg vil have det rigtigt godt med at få noget brugt til at virke, i stedet for "smid væk og køb nyt" fidusen.

Jeg har kigget hos Biltema, Carl Ras og thansen og kan ikke finde ud af hvad links gevind tappe hedder.. Der er nogle bogstavsbetegnelser som jeg ikke forstår.?
Tænkte på, hvis de virker, må der være andre på havnen der kan bruge dem.

Som bonus, tror jeg at denne tråd vil blive læst af mange.. Jeg prøver her i weekenden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis de går sejt og stramt, kan det være gammel udtørret smørrelse, prøv at skrue dem fra hinanden, og vask dem med petrolium eller lignende.
Gevind tap og bak,  i links er typisk ret dyre, her koster en M10 lings tap, næsten 400 kr.http://
rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=venstre&searchTerms=tekst


Men det er jo ikke sikkert det er standdart stigning du skal bruge, prøv om en standard mm møtrik passer i højre gevindet.
Min erfaring er, at tynde olier (penetrerende) er rigtig gode til at løsne fastgåede skruer mm. Men hvis man bruger det til at smøre med bliver det hurtigt vasket væk af søvand/reghnvand. Så er der frit slag for saltet til at lave ravage.

Jeg har ikke oplevet (så vidt jeg kan komme i tanker om) en skrue/bolt mm, der har sat sig fast, hvis den er blevet fedtet omhyggeligt og har fået en lille tectyl-forsegling i toppen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu skriver trådstarteren jo også de går stramt , derfor forslog jeg at afvaske gammel smørelse. ( og så selvfølgelig påføre nyt)

Hvis det er standart gevind M6-8-10-12-14-16, kan jeg godt skære dine gevind op, både i ret og lings, hvis du sender dem til mig, det skal ikke koste dig andet end fragten.
mvh jens
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis