Kogeplader ikke varme nok...

Jeg har et problem med 2 kogeplader, som ikke varmer højt nok. Det er i et tekøkken, hvor der kun er de to der er installeret. Hvis jeg vil koge vand, tager det et kvarter at få til at simrekoge. Hvis jeg skal stege kød, bliver det ikke rigtigt svitset, men skifter bare langsomt farve...

Jeg har snakket med udlejer, men han siger at den varmer som den skal. Jeg har tidligere boet et andet sted med tilsvarende forhold, men hvor der var god gang i kogepladerne.

Jeg har ikke forstand på kogeplader, men tror ganske vist der er noget galt, tænker en termostat eller noget??? Det er selvfølgelig også en mulighed, at det bare er sådan de her kogeplader er, altså at de ikke er kraftfulde nok...

Er der nogen der ved noget om det her? Jeg har vedhæftet et billede, af det mærke der sidder under kogepladen.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at måle spændingen!

Med venlig hilsen
ktm

Det har jeg ingen anelse om hvordan man gør. Kan man ikke sige noget om hvordan kogepladen bør varme, ud fra de tal der er?
Her tænker jeg eksempelvis på, at den jo er på 3000 w, hvilket jo er effekten. Jeg har søgt lidt rundt, og det ser ud til at være almindeligt, og altså ikke lige så lavt som de der ubrugelige enkeltstående kogeplader på 1500 w.
Hvis du kun har 180 volt i din installation i stedet for 230 volt, får du ikke særlig meget varme på pladen.

Med venlig hilsen
ktm

Vi må have noget naturvidenskab på banen.
Eksperimentet er den strenge dommer.

Du tager en gryde med lidt over 2 liters kapacitet. Den vejer 850 g, har jeg lige defineret. 
I denne gryde hælder du præcis to liter vand, som du tager fra den kolde hane efter at vandet har løbet et par minutter. Vi antager nu, at vandet er 10ºC. Du sætter et glaslåg på. Det har jeg bestemt vejer 400 g. 
Gryden sættes på pladen og samtidig med at du tænder pladen på fuld power starter du stopuret i din smartphone.
Når vandet koger med tydelige kogebobler slukker du stopuret og kogepladen.
Noter tiden ned.

Samme gentages på den næste kogeplade.
Gryden skal være kold, når du begynder.

Nu omregner du tiden til minutter komma decimal.
8 minutter og 18 sekunder er 8,3 minutter.

Nu kommer det store:
Du dividerer minuttaller op i 14275. Så har du kogepladens effekt.
Hvis tiden er 8,3 minutter, så er det 14275/8,3 = 1720W

Når kogepladerne er kølet af måler du diameteren og beregner arealet af hver plade.
Så kan du beregne hver plades %-vise areal, hvilket også er den omtrentlige fordeling af effekten.
Hvis pladerne har hhv 40 og 60% af arealet vil du have en fordeling på ca 1200 og 1800 W.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Du gooeeeste dog, Chr!!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af ktm på 15 okt 2013 20:22
Du gooeeeste dog, Chr!!

Og der skal så også tages hensyn varmetabet  til omgivelserne .
Hvis varmepladerne er med omskiftere med f.eks. en skala med trin fra 0 til 6, så prøv om pladen varmer på trin 1. Hvis den gør det er pladen i orden. Hvis ikke den ikke varmer, er det ene varmelegeme defekt, og så får du ikkevandet i kog uden, at det tager lang tid. Ellers prøv om spændingen er korrekt og pladen forbundet rigtigt.

fase
Skrevet af S. fabrin på 15 okt 2013 21:09 

Og der skal så også tages hensyn varmetabet  til omgivelserne .
Det er der taget højde for!!!
Jeg har vurderet, at der skal tillægges 5% på den konto.

En beregning som denne er selvsagt behæftet med nogle usikkerheder.
Vægten af gryden og låget. Og bruges et tungt glaslåg eller et let alu-låg. Er starttemperaturen 10º eller er den lidt højere/lavere? Hvornår koger vandet? Er det præcis 2 liter (kg) vand?

Når alt dette er sagt, så mener jeg nok der kan komme en meget brugbar måling ud af det. Vi kommer ikke på Watts nøjagtighed, men indenfor 50-100 W er indenfor rækkevidde, og vil give en klar indikation af, om pladerne er defekte.
Det er aldeles lavpraktisk og kan laves med noget grej vi alle har i køkkenet.

Chr

Det tyder på at kogepladerne kun får 230 V og ikke 400V og det giver en opvarmnings tid der er ca 3 gange længere end hvis de fik 400 V...........hvis en kogeplade på fuld effekt ikke ret hurtigt bliver meget varm , delvis rødglødene , så er der noget galt........

elektriker fra jævnstrømmens tid
Apparatet er angivet til at skulle have 230 V.
Se billedet i første indlæg.

Chr.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis