Isolering af fundamet

Hej LDS'er

Jeg har beslutter at beklæde facaden på mit hus med træ. I forholdet til den eksisterende mur kommer beklædningen ca. 150 mm ud. Problemet er så fundamentet. Det kommer til at se mærkeligt ud med sådan en kasse uden på huset, når fundamentet ikke flyttes med ud. Samtidig vil jeg gerne have fundamentet isoleret. Rockwool og Isover tilbyder nogle facadeløsninger der kan føres under jordoverflade, men det er ret dyre.
Alternativet er selvfølgelig at 90 cm dybde og lave et nyt fundament uden på det gamle. Det har jeg dog ikke ret meget lyst til. Er der nogen der kender en smart løsning?

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Per, vi ku lige så godt have en direkte linie.

Støbning af ny sokkel vil nok være spil af beton og penge.

Rockwoll har en batts som kan bruges udvendig, den synes jeg du skulle grave ned i 0,5 m dybde og fylde hulrummet helt ud til feks. en glat eternit, som du kan beklæde med småskærver specielt til at dekorere fundamenter med.
Har du tænkt på at nedløb skal flyttes ud.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik og tak for dit svar.

Ja - vi har da rigtigt meget at snakke om ;-)

Du kan vel efterhånden se en sammenhæng i mine indlæg.
Den Rockwool Batts du nævner – hvad kaldes den?
Hvad med myrer og mosegrise vil de ikke straks flytte ind i Rockwoolen?
Der er faktisk allerede beklædning på huset. Der består af Duclas-plader uden på 50mm isolering. Fundamentet er isoleret med nogle hårde batts med noget krydsfiner uden på. Der er så ført 10 cm under jordoverflade.
Her hygger mosegrisene sig rigtigt og hele bedet foran huset er fyldt med rockwool. Myrerne kan man nok ikke holde ude – bare de ikke kommer ind i huset.
Jeg har allerede overvejet noget i retningen af den løsning du nævner. Så ville jeg nok fylde en masse sten i en rende langs huset og evt. lægge et dræn i bunden. Så er det nok heller ikke så rart for mosegrisene.
De eterneiplader du nævner – skal de skrues på et lægte skelet? Det der småskærv er det også som plader? Jeg har set noget der hedder Steni.
Jeg starter med en side af huset – her er kun et nedløb og det må jeg så flytte.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej igen.

Det ender nok med at du får et 0-energihus, der er også kun at anbefale, fordi varmeudgiften idag er en hel prioritet.
Der er kun en' hage ved lavengihuse og det er at værdibeskatningen er efter det bebyggede bruttoareal.

Hvis du kigger på denne side og går ind i diverse, der kan du finde og bestille små hæfter som viser alt om efterisolering.
http://www.projekteringsnettet.dk/RW_Diverse.asp#

Isoleringen som jeg vil anbefale hedder "terrænbatts".

En irriterende men effektiv lille en tingest som en myrer, er mæsten umuligt at holde ude af huset, selv det mindste lille hul/sprække kan den vandre igennem, men mosegrise kan man godt holde på afstand, her kan jeg anbefale at spænde et finmasket stålnet på fundament i bunden og føre det op langs ydersiden af isoleringen.
Udenfor isoleringen skal der etableres et dræn, som skal udføres på samme vis som på udvendig side af en kælderydervæg.
Detaljer heraf kan bedst vises på tegninger.

Montering af eternitplader som sokkel:
Det ville være bedst hvis de kunne skrues på nogle galvaniserede stål-uprofiler, måske med en lille klat beton i bunden, hvis man vælger betonen som afstivning i bunden, skal den ned i frostfri dybde 0,9 m.

Stenene som jeg nævnte til sokkelen, kan fåes i mange flotte naturfarver, hvad de hedder kan jeg ikke huske, men mon ikke man kan finde det under granitsmuld/skærver 3-5 mm. Jeg har set det påsat en sokkel, det så rigtig godt ud.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Jeg er ikke helt med på om de der granitsmuld/skærver er noget i løsvægt som skal klæbes på eller om det er klæbet på tynde plader.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej.

Når du vil klæbe skærverne på eternitten, blander du en flex-fliseklæb og trækker det på med en fintandet ca. 3-5 mm. spartel, herefter kaster du skærverne på klæberen til den er dækket af stenene.

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
Hej igen

Jeg har nu gået og "gumlet" på løsningen og synes bedre og bedre om den. Især det det med skærverne på eternitpladerne lyder godt.
Jeg går ud fra man klæber skærverne på inden pladerne monteres?
Hvordan med fastgørelsen. Kan man købe nogle profiler i galvaniseret stål, der passer til formålet?
Jeg vil så lade isolering gå 50 cm under jordoverflade og fylde op med sten udenpå og under. På underkant kunne jeg også godt tænke mig en ordenlig afslutning. Kunne man lægge en stålprofil (galv) her?

Hilsen Per smile

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per "gumle"

Du skriver om skærvebelægnngen skal på inden eternitpladen monteres, nej det skal den ikke, fordi så har du ingen mulighed for at reparere skruehuller og samlinger.

Drypkant mellem vægbeklædning og sokkel, skulle ikke være nødvendigt, hvis vægbeklædningen ligger 10-15 mm. udenfor sokkel samt underkant af vægbeklædning er 20-50 mm. under ok. sokkelplade "eternit".

Hvis der monteres drypkant under træbeklædning, har du risiko for at reducerer udtørringen af nederste del af træbeklædning, så hvorfor bruge midler på moget som ikke er nødvendigt og måske skadeligt.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Jeg havde nogle arbejdsanvisninger fra Eternitfabrikken liggende. Der var bl.a. en om facadebeklædning. Det undrede mig der ikke var vist noget om fundamentisolering.
Svaret fik jeg hos fabrikanten, som oplyste, at man ikke længere anbefalder fibercementplader under jordoverflade, da pladerne har tendens til at smuldre ved jordoverflade. Jeg nævnte din løsning med skærve påklæbet med fliseklæber. Denne løsning var han heller ikke glad for, da det kan få eternitpladerne til at bue.
What the dælen do I do? Jeg troded lige løsningen var hjemme. Så er der vel ikke andet for end at grave ned i 90 cm.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej god at kontrollere.
Men nu ingen alarem. !!!!!
Der findes en vandfast plade som hedder "Fermacel", den dur. agt.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Det var da en god nyhed - hvor finder jeg noget information om Fermacel-pladen/ hvem forhandler den i Dk? Og ikke helt uvæsentligt - hvad koster den?

Endnu engang tak fordi du deler din viden med mig.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også