Enkelt-ledere i rør?

Såvidt jeg kan læse mig frem, så er det lovligt at have enkelt (isolerede) ledere i føringsrør.

Jeg har 25mm (udvendig mål) føringsrør støbt ind mellem dåser og kabelbakke overalt - så der er rigeligt plads

Jeg skal have lavet 2 stikkontakter i korrespondance ( http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Installation/korrespondanceafbryder ) og skal jo så bruge 3 ledere som alle er strømbærende (2 af dem dog på skift

Jeg tænker at det jo sådan set er mellemledninger og derfor bør være sorte ledninger, alle 3, men hvad siger reglerne egentlig om det? Det kan vel i princippet, være en brun, sort eller grå ledning (det er ihvertfald de normale fase-farver i ledninger) ?

Det er til 230v, max 13a gruppe - så jeg skal jo bare bruge 1,5mm2 - såsom denne: http://elektronik-lavpris.dk/p87258/H07VK150SW_Wire_H07V-K_1,5mmsup2;_Black/
?

Jeg har fået af vide af en elektriker, at ledninger ført i føringsrør skal have strips i hver ende (dvs. i kabelbakken og i dåsen) - men enkeltledere er jo så små, så en strips har jo ikke så stor reel effekt på at holde en enkeltleder fra at blive trukket ind i føringsrøret med strippen. Jeg skal gerne strippe alle 3 sammen, hvis det skal være.

Men hvad er lovligt? Jeg vil uanset have fastgjort ledninger før nogen som helst samlinger (det er jo kun i dåser man laver samlinger og der er aflastning inden i sådan en

Jeg håber nogen kan hjælpe
Såvidt jeg kan læse mig frem, så er det lovligt at... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sådan en kontakt her jeg har: http://www.voltus.de/schalterprogramme/gira/einsaetze-unterputz/lichtschalter/gira-010600-wippschalter-einsatz-aus-wechselschalter.html

Der er ikke nogen jord tilslutning - så hvad skulle jeg tilslutte jord til? nul og jord skal vel ikke igennem afbryderen - men bare føres til lampen der slukkes/tændes for ?

For at kunne give et svar, må vi lige have nogen definitioner på plads. Når du skriver kabelbakke, mener du så kabelbakke eller klemliste (en kanal sædvanligvis af træ og med et aftageligt låg). Kabelbakken er derimod åben og beregnet til trække kabler i.
Du skal ikke nødvendigvis bruge kun sorte ledninger til din installation, brug de farver du måtte ønske udover gul/grøn og lyseblå. Hvorfor bruge strips i begge ender, der er ikke brug for aflastning i sådant lukket system.
Når du nu spørger om lovligheden, af det du er i gang med, bliver jeg nødt til at sige, at det er aut. arbejde.
Undskyld men jeg blev lige afbrudt i min besvarelse og dermed overhalet af andres besvarelser.

fase
Skrevet af klavsk på 13 okt 2013 14:21
Hvis jeg har flere grupper i kanalen (f.ex. 3x1,5 install. ledninger dobbelt-isoleret) - så skal ledninger fra hver sin gruppe - være adskilt i kanalen? Det vidste jeg godt nok ikke.
Det er ikke nok med labels på de enkelte ledninger ?

Nej - det skal være fysisk adskilt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg linkede til kabelkanalen jeg har brugt længere oppe - http://www.voltus.de/elektromaterial/kabelkanal/obo-bettermann/lfs-leitungsfuehrung/wdk-systeme/wdk-60x90mm/bettermann-wdk60090-wand-und-deckenkanal-reinweiss.html

det er en 60x90 plast kanal med låg.

Mht. lovligheden, så var planen at få udført elsyn når jeg har det hele på plads.

Hvordan løser man normalt gruppe adskillelse i en sådan kabelkanal?
Jeg tror nu sagtens du kan få 2 stk 5-ledere i det rør - specielt hvis du bruger den tynde slags - den er ikke mere end 8 mm tyk.

http://www.waskoenig.dk/produkter/halogenfri-installationskabel/n1xz1-j.html

Det er den onkel Harald sælger som halogenfri - den er tyndere end almindelig inst. kabel - og en smule dyrere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg har jo bl.a. 1 stk. 3x2,5 til ovnen (den er 16a), og 2 stk. 3x1,5 til køkkenet - skal jeg så smide dem i 3xelektrikerrør i det stykke hvor de løber ved siden af hinanden i bakken?
Skrevet af klavsk på 13 okt 2013 14:35

Hvordan løser man normalt gruppe adskillelse i en sådan kabelkanal?

Ved at føre kabel

Eller ved skillestykker, som kan købes som tilbehør til de fleste kabelkanaler.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

@EISOE: super - tak. 2x8mm kan jeg sagtens få ned - så slipper jeg for at have en dåse for enden og enkeltledere

Så skal jeg bare lure gruppe opdelingen i bakken. Jeg formoder det er noget med at når strømmen løber ved siden af hinanden kan det give forstyrrelse på tværs af gruppen eller lign. (ligesom netværkskabler ikke må løbe lige op af et strømkabel)
Skrevet af klavsk på 13 okt 2013 14:38
Jeg har jo bl.a. 1 stk. 3x2,5 til ovnen (den er 16a), og 2 stk. 3x1,5 til køkkenet - skal jeg så smide dem i 3xelektrikerrør i det stykke hvor de løber ved siden af hinanden i bakken?

Nej, ikke hvis det er kabel - ellers ja.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

ok. så hvis det er dobbeltisoleret install. kabel i bakken - så behøver det ikke at være opdelt?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis