Pris på beton elementer?

Hej LDS

Jeg leger med tanken om at bygge et hus inspireret af "earthship" modellerne. Pga dansk byggelov(og egen sikkerhed), tror jeg dog nogle af de alternative byggematerialer skal byttes ud med godkendte.

Her er grund ideen

Onderlandhuis.gif

Jeg prøver at sjusse mig frem til hvad det vil koste at bygge sådan noget. Med fokus på at gøre så meget som muligt selv, og gerne ende med et 200m2, billigt og meget effektivt hus, der gerne skulle spare mig for en masse afgifter i fremtiden 

Mit første spørgsmål er, hvad prisen på beton elementer som disse, mon kunne være?




på forhånd tak
vh Per

PS Går ud fra der nok skal nogle støtter ind også, da taget skal bære en del jord?!


Let's make better mistakes tomorrow!!

Hej LDS Jeg leger med tanken om at bygge et hus... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af oopo på 19 okt 2013 10:19
Tak Wezio - de skal da helt sikkert med i overvejelserne!!

Det ser godt nok ikke tosset ud! Jeg ville alligevel skulle lægge trykfast isolering mod hele jordsiden og fugtspærre på både yder og inderside af væggen, hvis jeg byggede i beton eller lecablokke. Ved så ikke om isoklodser har de egenskaber jeg har brug for i forhold til at modstå jordtrykket fra siderne og det tunge tag der (måske) skal bære over en meter jord?? 

PS ser da ud til man kan købe dimensioner med en ret kraftig betongvæg og denne støbt i ét sykke og armeret er jo et kæææmpe plus!

PPS Damn det er smart, især til kælder. Her kan jeg få 10m væg uden støtte! Det har været min største bekymring, da jeg i drømmeverden ønsker at få ét stort rum og helst uden en masse overengineered finesser med trækankre, eller overdrevene bjælker etc etc 


Let's make better mistakes tomorrow!!

Hej Baba

Uuh det længe siden efterhånden. Jeg endte med at købe et 70’er hus ude på landet og sætte det i stand, så er da snart gældsfri i det mindste 😁

Jeg husker det som at det hele bare blev for meget. Pga byggeregelmentet, så blev det et stort rod og man ender med at skulle bygge et moderne hus, rodet sammen med ideerne fra Earth ship. 

Selve Earth ship ideen tror jeg desuden ikke kan køre 100% her i landet med vores klima, da vi har så mange skyer når det er koldt. I ørkenen hvor de er bygget, har de indlands klima og meget mere sol i vintertiden tror jeg!

Skulle jeg bygge noget sådan i dag, så ville jeg bygge et træhus efter dagens byggereglementet med Earth ship “drivhuset” foran og hvis økonomien var til det ville jeg måske lave et grønt tag, bare for hygge 😊

Så ville jeg lave huset dybere eller mere firkantet af praktiske grunde (Earth ship er meget lange for at have mest mulig front mod solen).

Jeg ved ikke hvad din motivation er for at bygge, men hvis det er selve Earth ship så er det jo bare at google. Min motivation var at fået effektivt hus og blive gældsfri.

Vh Per


Let's make better mistakes tomorrow!!

Hej og tak for svar

Mine tanker går mere hen imod en earth berm konstruktion med en lidt mere kvadratisk form, end et decideret earthship. Jeg er enig med dig i at klima forskellen på Danmark og New Mexico gør at nogle af ideerne bag earthship konstruktion ikke er anvendelige.

Jeg leger med tanken om at bygge et et-plans 8x10m rektangulært hus, hvor den ene væg graves ind i en skråning og halvdelen af den anden væg er under jordniveau og med bjælkekonstruktions græs tag.

Jeg er i tvivl om det er lettest - og billigst - at få nogle færdig lavet betonelementer, støbe eller bygge op med leca termblokke. Det er nu leca blokkene jeg hælder mest imod, men ville gerne have hørt noget fra dig, hvis du havde ført dine tanker ud i livet.

Kan klart følge dig i din overvejelser om at blive gældsfri, da det også er på toppen af min byggeliste !

De bedste hilsner

Hej

Det lyder lækkert 😁

Jeg tror ikke et så “lille” projekt kan betale sig med forstøbte vægge. Det er så nemt og hurtigt at bygge det op i leca eller evt. Fundablokke. Især hvis der ikke er et jordpres fra siden?! 

Men pøj pøj med det 👍


Let's make better mistakes tomorrow!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis