Er der en Landmand til stede ? Håndværkeren 20251 12-10-2013 11:22 Noget der har undret mig i mange år, er at når Landmanden pløjer sin jord kan han blive ved med at pløje store og mellem store sten op på overfladen. Hvad skyldes det ???? 12 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ktm 8948 4540 12-10-2013 11:38 Fra min landmandstid husker jeg, at det blev forklaret med, at frosten var årsagen til, at stenene efterhånden blev skubbet op. Selv forstår jeg ikke rigtig, hvordan det skulle kunne lade sig opføre, men faktum er, at man i det uendelige kører på sten også store, jordfaste, når man pløjer, uagtet, hvor mange man piller af hver eneste år. Så vi er to, der undrer os! Med venlig hilsen ktm
jenshøj 3604 4800 12-10-2013 12:08 Tillader at komme med et link til wikipedia, som forklarer fænomenet. http://da.wikipedia.org/wiki/Marksten "Sten arbejder sig op, fordi jorden skiftevis fryser og tør. Om vinteren fryser jorden fra overfladen og ned. Sten leder kulden bedre end jord, og undersiden af stenen afkøles og fryser dermed hurtigere i en større dybde. Det vand, der findes i jorden, vil søge mod den front, der fryser, idet trykket er lavest der, og der herved kan dannes en islinse på undersiden af stenen. Det kan presse stenen opad, da vand udvider sig, når det fryser." Så må "håndværkeren" jo så gøre op med sig selv, om han vil acceptere en forklaring derfra...
Håndværkeren Trådstarter 20251 12-10-2013 12:24 Jo den kan jeg godt godtage, det lyder sandsynligt. Især når jeg tænker på at den sidste store sten på ca. 75 cm. Ø ligger tæt på en gammel branddam.
Pizzabager 2019 2750 12-10-2013 13:43 Hmm men alle de sten der ligger i en dybde frosten kan nå burde så være kommet op for længst, der er jo tale om marker der er blevet pløjet i over 100 år, frosten når vel max 50-70 cm ned i jorden, de sten i den dybde burde for længst være pløjet op.. jeg synes det er meget mystisk..
Håndværkeren Trådstarter 20251 12-10-2013 15:16 Jo men der er vel flere faktorer end dem vi lige kender til, her hvor jeg bor er muldlaget næsten en meter dybt hvorefter det bliver meget leret grus. Ham der har huset jeg bor til leje i har marker på den ene side af huset, og jeg har lagt mærke til at han pløjer ret dybt hvergang han pløjer. Hvorimod naboens jord der ligger på den anden side af huset ikke pløjer særlig dybt, der er en højde forskel på ca. en halv meter mellem hans mark og ejerens mark, min grund skråner ganske lidt. Annonce
svalebo 352 4652 12-10-2013 15:25 Bor selv "langt" ude på landet med marker på begge sider af mine 4,5 tdr land , og ser det hver år når der blir pløjet/sået,har endvidere en aftale med den ene landmand at de pæne mellem store sten ligger han op af mit skel ,da jeg godt kan bruge dem div.steder Men tror det kan skyldes at når der er pløjet/sået så er jorden jo løsere end andre steder hvor der ikke blir rodet rundt,og dermed når frosten måske lidt længere ned end normalt,hvor med der så er mulighed for at nå ned til stenene som jo så flytter sig opad, når man ser sådan en plov de kommer farende med i dag så vil jeg skyde på de pløjer ned i en dybde af ca 40-45 cm, og har da hørt noget med at kartoffel afgrøder blir dybde pløjet med mellemrum til ca 75 cm i dybden, så tror det er noget af forklaringen på at stenene kommer frem ?? Tim
ktm 8948 4540 12-10-2013 17:26 Ikke nødvendigvis Svalebo. Den gang jeg var ved landbrug, pløjede vi med 12" plove, der sjældent kom dybere end 20 cm, kunne vi også den gang, år efter år, støde på sten. Da vi så gik over til 14" plove, gik det selvfølgelig helt galt med endnu flere store, forbandet tunge, sten. Så fik vi en jutesæk udleveret, som stenen blev trillet hen over, og så 2 mand, en i hver ende af sækken, og op på vognen med lortet. Der var sager, der var mere spændende end at pille sten af marken. Med venlig hilsen ktm
PinkHenrik 6108 6300 12-10-2013 18:53 Men som Pizzabageren skriver, der er blevet pløjet i 100 år på den samme mark og vel aldrig mere en 50-60 cm ned, så skulle man tro det var slut med flere sten... Lad os så for argumentet sige at jorden med mellemrum er blevet vendt i en meters dybde, så kan det jo stadig undre hvor de sten der ligger under en meter, kommer op til en dybde hvor ploven kan få tænderne i dem ? På den anden side så er der måske mere mellem himmel og jord Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
je__ns 8514 0 12-10-2013 20:02 Mon ikke det er fordi at der ved pløjning, skubbes til de dybere liggende sten, så der kan trænge vand ned under stenen, og så klare frosten resten. Jeg har en ældgammel græsplæne, her vokser stenene ikke op igennem. så det må være når der "rodes" rundt i jorden det sker.
ktm 8948 4540 12-10-2013 21:10 Er græsplænen netop ikke kendt for at "overgro" sten, og altså faktisk trække småsten ned? Det er i hvert fald min oplevelse. Med venlig hilsen ktm