Er der en Landmand til stede ? Håndværkeren 20251 12-10-2013 11:22 Noget der har undret mig i mange år, er at når Landmanden pløjer sin jord kan han blive ved med at pløje store og mellem store sten op på overfladen. Hvad skyldes det ???? Noget der har undret mig i mange år, er at når... Vis hele indlægget 12 svar « ‹ 1 2 Følg tråden Der er 10 indlæg før dette. Annonce Annonce Annonce
Nitter 5936 7700 13-10-2013 09:03 En normal pløjedybte ligger vist sjældent over 25 cm, da det koster temmelig megen energi at flytte jord. Hvad mange glemmer er at en plov faktisk flytter jorden sideværts i en fures bredde, hvilket typisk i dag vil sige mindst 40 cm. Glemmer man så at pløje i modsat retning hver anden gang, kan markens højde faktisk godt komme til at variere temmelig meget over tid og derfor kommer der stadig sten op. Samtidig er det stadig vand og frost der får en sten til at løfte sig stille og roligt når vandet kommer under stenen og det fryser. Der er jo en god grund til at fundamentet, under et hus, skal langt ned i jorden. Mvh. Leif. Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
je__ns 8514 0 13-10-2013 10:39 Skrevet af Nitter på 13 okt 2013 09:03 En normal pløjedybte ligger vist sjældent over 25 cm, da det koster temmelig megen energi at flytte jord. Hvad mange glemmer er at en plov faktisk flytter jorden sideværts i en fures bredde, hvilket typisk i dag vil sige mindst 40 cm. Glemmer man så at pløje i modsat retning hver anden gang, kan markens højde faktisk godt komme til at variere temmelig meget over tid og derfor kommer der stadig sten op. Samtidig er det stadig vand og frost der får en sten til at løfte sig stille og roligt når vandet kommer under stenen og det fryser. Der er jo en god grund til at fundamentet, under et hus, skal langt ned i jorden. Det ændre jo ikke på, at når der rodes rundt i jorden, kommer der flere sten op, pga, vand og frost. Måske er det i virkeligheden en segmentering der finder sted, som når man ryster Cornflakes pakken, kommer de store øverst, og smuldet nederst Mange bønder pløjer ikke mere,(her omkring hvor jeg bor, er pløjning ikke så ofte set, her kultivere/harver man kun stubmarkerne, det er meget lerjord her.)