Kobber-Epoxy bundmaling - Prøveplade.

Hej vi havde en masse gode indlæg sidst om dette, i 2012.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169722

Nu starter jeg en ny tråd, så det ikke bliver for langt at hitte rundt i.

Jeg ville prøve at arbejde med dette Kobber-epoxy, så jeg er forberedt til at lægge det på til næste år.

--- har lige lavet en prøveplade med Coppercoat West system fra HFMarine i Svendborg.

Lavet "efter bogen" og slebet lidt forskelligt.
Desuden limet/skruet lidt Aluminium fast, for at se om det korroderes, så tæt ved kobberet. Vi har jo en motor på agterspejlet.



Den er kommet i vandet ved vores bådplads, så jeg kan se hvordan det opfører sig.

Når jeg kan se om der kommer belægning på eller hvad der sker, kan jeg lægge nyt billede på.

Jeg Googlet en masse mere, og kigget på en båd i Svendborg med denne bundbehandling, og det så meget overbevisende ud.
Så jeg tror mere og mere på at det er godt - så jeg vil nok lave det til næste år, når vejret er varmt nok til at arbejde med disse sager udendørs - helst over 18 grader nemlig, så man kan rulle lagene tyndt på, uden "løbere".

Det BLIVER et stort arbejde at rense i bund - og materialerne kræver at man er MEGET omhyggelig (Blanding og tider) - men ellers kan man godt lægge det på i tynde lag, så det bliver glat efter lidt slibning.
Det er forbløffende slidstærkt også.

I hører mere en anden dag.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej vi havde en masse gode indlæg sidst om dette... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gerne advare dig imod at bruge noget som ikke er godkendt til lystbåde, det kan blive en særdeles dyr fornøjelse. Min Bror sejler også og nabo båden var bundbehandlet med en bundsmørelse fra værftet beregnet til handels flåden. Det kostede ejeren en bøde på 20.000,00 kr. Der kan smøres mange gange til den pris hvis du bruger den lovlige.
Ja moral er godt dobbeltmoral dobbelt så godt :-)
de helt store skibe må godt bruge gift men gør den lille mand det samme så koster det kassen !
fakta er jo at det først er når der højtryks spules / sandblæses at der virklig frigives en masse gift !
nå men det er en anden diskution som vi ikke skal ind på
jeg er bare interesseret i om det ene er bedre end det andet :-)

Sejleren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er det først ved at gå op for dig nu, at her i Janteland er der skam stor forskel på dem der har noget og dem der tror de har noget
Men igen hvad virker bedst :-)

Sejleren

Jeg har brugt Mille fra Hempel  i nogle år, det virker perfekt for mig, ingen begroning af betydning, og kun få ruere, den kan vaskes helt ren, når jeg tager den op om efteråret, bare med vand og børste.

Jeg synes den er på fuld højde, med de gamle giftmalinger, oven i købet lidt bedre.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvad virker bedst ? Hvad er mest giftigt mener du måske?

Jamen det vil jeg ikke udtale mig om, fordi der er så mange ting der har betydning---

--- hvis du har tænkt dig, at blande pulver (af den ene eller anden slags) i noget bundmaling --- så aner du jo ikke om det bliver limet inde - og altså ikke virker - om det bliver hurtigt opløst og altså kun virker i kort tid - bare to muligheder.

Eller om det får bundmalingen til at sidde dårligt fast. Det var en 3. mulighed.

Der er sikkert mange andre ting, der kan blive underlige. Du aner jo ikke om din bundmaling kan bruges sammen med de forskellige ting du vil blande i den.

Desuden aner du ikke om det er skadeligt for havmiljøet, og om du er med til at forurene havnebassinet i den havn hvor du ligger, så havne-slam indeholder for meget gidt, så de ikke kan få lov til at uddybe og klappe affaldet osv osv.



Det er måske derfor Håndværker nævnte det med bøden på 20.000 kr???

Køb dog en god anerkendt maling, istedet for at begynde at eksperimentere med noget som malingsfirmaerne har mange års erfaring med.



Jeg tror hurtigt at det bliver dyrere at eksperimentere med alt muligt.

Ja det er bare min mening - mvh A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Angående din prøve plade , hvordan var erfaringen med forskellige slibe metoder ?


Mvh Tim

Tim ------   Jeg ved ikke hvad det er for slibemetoder som du efterlyser.

Nu er der lige gået 4 år siden vi havde den diskussion her på GDS.

I mellemtiden har jeg haft Coppercoat i bunden af vores båd - og det virker over al forventning.

Her kan du se den rprøveplade son nu hænger under broen på 4 år (slebet glat med vandslibepapir korn 600 - og eet sted slebet hul hele vejen igennem for at se hvad der sker - billede nummer 2)

Og her ser du bunden af båden:

Disse billeder af bunden er fra 2017 - EFTER sejlsæsonen.
----- i år er den bare søsat lige som den såp ud efter sæsom 2017 -  og har ligget hele sommeren. Jeg har svømmet under båden og skrubbet bunden een gang med en grydesvamp (som man skal med Coppercoat) og jeg fandt ikke en eneste rur under bunden - kun lidt grønbrunt snaller som ikke sidder fast.

Så Coppercoat virker meget fint. Det ville være helt hul i hovedet at eksperiomentere - når man KAN købe noget som bare virker så godt.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også