Kobber-Epoxy bundmaling - Prøveplade.

Hej vi havde en masse gode indlæg sidst om dette, i 2012.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169722

Nu starter jeg en ny tråd, så det ikke bliver for langt at hitte rundt i.

Jeg ville prøve at arbejde med dette Kobber-epoxy, så jeg er forberedt til at lægge det på til næste år.

--- har lige lavet en prøveplade med Coppercoat West system fra HFMarine i Svendborg.

Lavet "efter bogen" og slebet lidt forskelligt.
Desuden limet/skruet lidt Aluminium fast, for at se om det korroderes, så tæt ved kobberet. Vi har jo en motor på agterspejlet.



Den er kommet i vandet ved vores bådplads, så jeg kan se hvordan det opfører sig.

Når jeg kan se om der kommer belægning på eller hvad der sker, kan jeg lægge nyt billede på.

Jeg Googlet en masse mere, og kigget på en båd i Svendborg med denne bundbehandling, og det så meget overbevisende ud.
Så jeg tror mere og mere på at det er godt - så jeg vil nok lave det til næste år, når vejret er varmt nok til at arbejde med disse sager udendørs - helst over 18 grader nemlig, så man kan rulle lagene tyndt på, uden "løbere".

Det BLIVER et stort arbejde at rense i bund - og materialerne kræver at man er MEGET omhyggelig (Blanding og tider) - men ellers kan man godt lægge det på i tynde lag, så det bliver glat efter lidt slibning.
Det er forbløffende slidstærkt også.

I hører mere en anden dag.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej vi havde en masse gode indlæg sidst om dette... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Jeg har fast skrueaksel med tærezink på og der tæres ikke mere end med gl. bundmaling som jo også indeholdt kobber.

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej Joy

Det var lige netop det, som jeg meget gerne ville høre om.

Mange tak for dit svar.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lyder spændende det der ! du havde prøvet med noget kobber pulver , hvor fik du det fra ? det kunne jeg godt tænke mig at blande i den bundmalig jeg har stående :-) hvad hedder den maling du tester og hvor købes den ?
forøvrigt er det en fejl at slibe glat ! den bedste overflade fås med en korthåret rulle og maler man flere lag så kom en del fortynder i sidste lag så får man den hurtigeste overflade ! ( det er kun ved hastigheder over ca 20 kn at en helt glat bund er god ! )

Sejleren

Ja men husk lige på følgende:

De kalder det for "Kobberpulver" eller som der står på dåsen "Copper Compound 425" det er CopperOxid  eller Kobberoxid.

Sælgerne og producenten sjusker faktisk rigtig meget med indholdsfortegnelsen - det er specielt vigtigt at vide at Kobberoxid er en del mere giftigt (end metallisk kobber) . Både for havdyr og for dig der sliber/støver med det, og indhalerer støvet.

Kobberpulver / Copper Compound 425 er altså IKKE rent metallisk kobber-pulver.

Det er metallisk kobber-pulver som  man blander i Epoxy-kobber-bundmalingen = CopperCoat /Copper Shield (og det sælges også under andre navne) - jeg mener at metallisk kobber pulver ikke er særligt giftigt (man brugte det jo i køkkengrej tidligere - med lidt fortinning indvendigt.

Det er to forskellige produkter. Det skal du bare huske.

>>>

Faktisk så har jeg selv købt det forkerte, og returneret det - irriterende at de ikke kan lave en ordentlig varedeklaration.

>>>

OBS grunden til at Coppercoat West system virker (Jeg tror stadig på at det virker) som antibegroning, er, at det metalliske kobber som ligger lige i overfladen af bundmalingen, det irrer til nogen grønne kobberforbindelser som er lidt giftige - men det er kun lige i overfladen at det sker - der hvor det bliver grønligt.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ellida vil det sige at" Kobberoxid " ikke virker begroningshæmmende ?
du skriver det er mere giftigt ,vil det så ikke betyde at det virker bedre ?
jeg har ikke forstand på det men husker at Hempel havde en fantastig god bundmaling som hed Kobber Mille oog den brugte jeg i en del år og selv med halv maling og halv fortynder var der ingen begroning ( nogen der ved hvordan vi selv laver en tilsvarende maling :-) ) jeg tar kun båden op hver andet år så ville være glad om der var noget der virkede sålænge !

Sejleren

Jo Kobberoxid er giftigt også i vandmiljøet, og det bruges i nogen bundmalinger.

Vistnok i "VC 17"

Netop fordi det er giftigt skal du jo ikke sløse med det - det kan jo skade din havn / dyr og den slags. Man HAR fundet ud af at vi skal passe på vores miljø.

Nu er det altså også giftigt for mennesker - støvet kan du indånde.

Det kan jo skade dig selv, og de andre som indånder dit slibestøv. Hvis du ikke er forsigtig når du blander det i malingen kan det også skade dig.

Ang havmiljø:

https://www.retsinformation.dk/Form...?id=139585

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myn...maling.htm

Hvis du har lyst til engelsk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21541846

Helt kort: Det er noget du skal være forsigtig med.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
jEG HAR NU IKKE TÆNKT MIG AT DRIKKE DET !
OG HAR ERFARING MED AT BEHANDLE GIFT/STØV / ASPEST SÅ DET ER JEG IKKE BANGE FOR !
MEN MIT SPØRGSMÅL OM Kobberoxid SÅ VIRKER BEDRE END KOBBER PULVER SVAREDE DU IKKE PÅ ( KAN VÆRE BEGGE DELE SAMMEN VIL VIRKE :-) )

Sejleren

Du behøver ikke RÅBE.

-- Du må blande hvad du vil, og drikke hvad du vil.

Jeg gør bare opmærksom på, at det kan være farligt at arbejde med.

Desuden synes jeg at der mangler varedeklaration og produkt-datablad for det kobber425 som vi snakker om.

Jeg tror desuden, at det er mest fornuftigt at købe at færdigt produkt VC 17 for eksempel (så en båd med dén bundbehandling i efteråret - den var meget flot ren uden spuling) som malerfirmaerne har udviklet. Det vil også være godkendt.

I stedet for at du selv begynder at eksperimentere og bruger penge og tid på at prøve, at opfinde noget, som malerfirmaerne for længst har gennemarbejdet.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg ved ikke lige hvad der skete der ( skrev stort )
problemet med de bundmalinger du kan købe i dag er jo at de nærmest er drikbare !
kunne man feks benytte Kobberbravo tilsat lidt feks. Kobberoxid / kobber og få en bedre langtids virkning så var det da ikke så ringe !
alt det fis med miliø gir jeg ikke en skid for sålænge marinen og feks Mærsk ikke behøver at benytte miliøvenlige malinger !

Sejleren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også