Loftemfang

Hej,

Jeg skal have lavet loftemfang.

Har tænkt mig at købe denne: http://www.koekken24.dk/emhaetter/loft.html

Er der nogle som har erfaringer med denne eller lignende produkter. Det bliver et loftemfang da fruen i huset ikke ønsker at have en loftemhætte hængende ned i lokalet

Mvh
Patrick Schmidt

Mvh
Patrick
Hej, Jeg skal have lavet loftemfang. Har... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fedt, men ufedt at læse disse indlæg om at loftemfang er noget lort, det er vel relativt?
Har andre mere konkrete oplevelser med loft emfang, end dem herinde som selvsikkert skriver negativt om noget de knap nok har erfaringer med?

Jeg tænker selv at der da skal ret meget forstyrelse til at madosen ikke bliver fanget af et loftemfang, ja faktisk har den større chancer for at fange den os som slipper væk fra en en normal frithængende emhætte.
Mine oplevelser med en lavt frithængende emhætte er da at osen rammer emhætten og på den måde ændre retning ved "sammenstødet", hvis ikke den kan suge hurtigt nok.
Emfang i et loft i 240cm højde skal også suge en mindre kompresset mad-os, grundet osen fordeler sige ud imod kantsuget på vej derop.

Har nogen herinde erfaringer med loftemhætter i hvidt gips loft og som kan bekræfte det ene eller andet?

Mvh

Mic

Velkommen på LDS Jeg har ikke direkte erfaring med loftemhætter i private hjem. Men jeg har erfaring med alle andre typer emhætter, og ventilatorer i muren.
Loftemhætter har jeg derimod stor erfaring med i industrien. Det er til udsugning af svejserør over både manuele svejsepladser og robot svejsepladser. Her er det afgørende for et godt sug at vi dækker området ind hele vejen rundt , med presenning helt ned forbi svejsestedet. Den ene side er så et gardin der rulles op med motor når man skal ind og lægge nye emner i.
Hvis man regner på lys, så vil lysniveau aftage i 2. potens med højden. Det er en matamatisk naturlov. Sidder en lampe 1 m over et bord spreder lyset sig f.eks. over 1 x 1 m hvis man hæver den til 2 m. vil lyset spredes på 2x2 m og altså kun få 1/4 styrke ned på bordet.
Nogenlunde samme forhold er der med luft og emhætter, bare med den forskel at den varme luft gerne vil søge opad. Men luften aftager hurtig i temperatu så den faktor bliver mindre opad.
Undtagen de overdrevne ironiske betragtninger om kvinder, så er der skrevet de vise ord om loft emhætter. Især hvis det er over en kogeø. Er det op imod en væg bliver det lidt bedre med ikke godt.

Når man laver kantsug, er det for at øge lufthastigheden i kanten af emhætten. Det kan resultere i en målbar forøgelse 10-12 cm væk fra kanten. Sidder emhætte 70 cm over komfur har 10-12 cm nogen betydning. Sidder den derimod 160 cm over så er det næsten uden betydning. 

Mon søn har en emfang der sidder direkte bag gryderne. Det er en automatisk der kommer op af køkkenbordet når den skal bruges. Der er en meget stor suger på, men trods det kan den heller ikke tage ret meget mere end fra de 2 nærmeste gryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tak for dine gode input, mht. til emfang bag gryderne i bordet, har jeg selv tænkt tanken om at for meget slipper væk og at der skal ret kraftigt sug til at "hive" osen ned igen.

Jeg har i dag snakket med 2 bekendte i byen, som begge har installeret loftemhætte.
Begge har haft dem i et par år nu og de er meget tilfredse med dem.
Deres oplevelser er at de suger "alt" op og de har ikke bemærket ophobning af fedt på loft brædderne og heller ikke problemer med at opdriften bliver forstyrret af noget.
Dog har de begge rustik træloft og vi har selv hvide gipslofter, måske aflejringer vil blive værre på et hvidt plant loft som vores.
De har begge deres over en koge-ø og den ene skiftede endda fra en frithængende og har kun positive oplevelser med dette skifte.
Så kan man måske sige at ingen af dem sikkert ville sige noget decideret dårlig om deres investering, men den ene af dem henvendte sig selv til mig, netop fordi de havde været så positivt overrasket efter skiftet fra en FH emfang.

Det med lyset er jeg ikke så bekymret for, da jeg tror det giver det samme med den omgivende lys fra andre lyskilder og det faktum at loftemfang ikke skygger for de andre lyskilder. Den FH vi har i dag, den skygger enormt meget og har langt fra de bedste indbyggede lyskilder.

Ellers er vi ved at høre nogle venner som har haft én installeret i 1 år i nyrenoveret køkken, så måske falder hammeren der, hvis de oplever problemer. Det er sikkert muligt at oplevelserne er vidt forskellige fra hus til hus.

Jeg savner faktisk at der blev lavet en rapport over loftemfang, måske er det stadig så lille et markede, at ingen har valgt få dem testet til fulde, men gerne en rapport som ikke går op i de helt små ting, det skal være brugbart og ikke bare teoretisk. Problemet er nok at de skal lave testen over meget lang tid, før de kan konkludere hvor godt eller slemt det står til med f.eks. fedt ophobninger i køkkenet. Kræver vel bare at man samler en flok familer, som bruger dem i et halvt år eller mere.

Mvh
Mic

" En erfaren herre er altid god at besøge" det er vist en lettere omskrivning af et ordsprog. Det var heller ikke lyset jeg var bekymret for, det var bare et eksempel for at illustrere det med afstanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@Tealc.
Nu skriver du, at jeg knap nok har erfaring med .....
Deri tager du aldeles fejl. Da jeg og min ex gik i gang med at finde løsninger til det hus vi endte med at bygge var vi rundt og se og snakke med mange mennesker, både i omgangskredsen, fremmede og fagfolk. Foruden gennemlæsning af groteske mængder tekst på nette mm. Så kan du kalde det erfaringer eller hvad du vil. Men min pengepung rækker ikke til at skulle lave alle fejl selv og betale for deres udbedring. Som gammel jyde tror jeg heller ikke den slags ville være god latin i Ålborg, med mindre I da stadig klumrer rundt som i værftets tid!
Smag og behag er altid forskellig, men jeg vil hævde, at vi er kommet i mål med byggeriet uden alvorlige brister og øv-ting. Oven i købet til tiden og med NUL kroner i ekstraregninger. Alt leveret og prissat i henhold til det tilbud vi accepterede.

Prøv lige at læse, hvad det er jeg skriver om luftmængder en gang til. Hvis du sætter et anlæg op, der suger 8-900 kubik i timen, så kan du selvfølgelig holde al stegeosen væk. Men hvis dit hus ikke er hullet som et hamsterbur, så kan du ikke komme i nærheden af den mængde luft. Og kan du komme i nærheden af den luftmængde, så bliver der fodkoldt og træls. Hvis du ikke mærker det, så er det nok fordi der er fodkoldt allerede.
Hvis huset er tæt vil der, som jeg skrev ovenfor, blive suget luft ind gennem toiletudsugningerne eller brændeovnen. Hvor lækkert er det lige?
Min emhætte suger ca 160 kubikmeter i timen (via Genvex). Den hænger over kogearrangementet og den får langt det meste med.

Det er op til dig selv at vælge hvad du vil. Jeg og andre giver vores tilegnende erfaringer og viden videre, men vi hævder ikke at være Planetens orakler. Du kan tage det med dig du vil og lade resten ligge. Så håber jeg du kommer i mål med noget du bliver glad for.

De muntre bemærkninger om kvinder skal selvsagt tages med et lille smil. Jeg går naturligvis ind for ligestilling, så jeg vil også have ret til at lave mad og derfor blande mig i, at køkkenet indrettes til at passe til mig også. Hun må da også gerne få et rat ovre i hendes side af bilen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Chr.
Tak for at du igen tog dig tiden til at svare på dette lidt aldrende indlæg.

Jeg er med på de ulemper som der er ved sådan et loftemfang, men jeg er nok også typen som ikke tager dem så tungt som andre ville. Der findes mange ting her i livet man skulle holde sig fra, hvis man kun forholder sig til de negative faktorer. Ikke for at sige du kun kigger negativt på det, er da sikker på du har undersøgt forskellene fra de positive vinkler også.
Nu er jeg ret sikker på at vi ikke bor i byens tætteste hus og vi har udluftningskanaler i væggene, som sikkert kan hjælpe en smule på det med gennemtræk. En anden faktor er at det jo langt fra er koldt hele året rundt i Danmark. Gulvvarmen i køkkenet er også ok varm og der skal vel ret meget til at det bliver iskoldt.
Mht. til fedtet, så findes der også vægemfang som ikke tager det hele, det viser sig ofte som fedtrander der løber ned bag stænkglasset bag kogepladen, har set det i huse bygget efter 2010.

Det sagt, så har jeg valgt at gå i tænkeboks, da spærret på huset kommer i vejen for et loftemfang på 60cm dybde, og jeg er ikke meget for at hoppe på de modeller som er nede i 45-50cm dybde, især ikke med de gode input I er kommet med herinde. Så jeg tager ulemperne seriøst, men også med "måde", for de findes i en eller anden grad og derfor skal vi heller ikke gå på kompomis med størrelsen af emfanget.

Har desværre ikke erfaringer/viden med at "pille" ved eksisterende spær, men det er helt sikkert noget jeg ikke roder mig selv ud i uden hjælp fra en professionel, hvis det skulle komme til det.

Så tak for dine input igen, det er med i overvejelserne :-)

Mvh

Mic
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også