Velkommen på LDS Jeg har ikke direkte erfaring med loftemhætter i private hjem. Men jeg har erfaring med alle andre typer emhætter, og ventilatorer i muren.
Loftemhætter har jeg derimod stor erfaring med i industrien. Det er til udsugning af svejserør over både manuele svejsepladser og robot svejsepladser. Her er det afgørende for et godt sug at vi dækker området ind hele vejen rundt , med presenning helt ned forbi svejsestedet. Den ene side er så et gardin der rulles op med motor når man skal ind og lægge nye emner i.
Hvis man regner på lys, så vil lysniveau aftage i 2. potens med højden. Det er en matamatisk naturlov. Sidder en lampe 1 m over et bord spreder lyset sig f.eks. over 1 x 1 m hvis man hæver den til 2 m. vil lyset spredes på 2x2 m og altså kun få 1/4 styrke ned på bordet.
Nogenlunde samme forhold er der med luft og emhætter, bare med den forskel at den varme luft gerne vil søge opad. Men luften aftager hurtig i temperatu så den faktor bliver mindre opad.
Undtagen de overdrevne ironiske betragtninger om kvinder, så er der skrevet de vise ord om loft emhætter. Især hvis det er over en kogeø. Er det op imod en væg bliver det lidt bedre med ikke godt.
Når man laver kantsug, er det for at øge lufthastigheden i kanten af emhætten. Det kan resultere i en målbar forøgelse 10-12 cm væk fra kanten. Sidder emhætte 70 cm over komfur har 10-12 cm nogen betydning. Sidder den derimod 160 cm over så er det næsten uden betydning.
Mon søn har en emfang der sidder direkte bag gryderne. Det er en automatisk der kommer op af køkkenbordet når den skal bruges. Der er en meget stor suger på, men trods det kan den heller ikke tage ret meget mere end fra de 2 nærmeste gryder.