Et par interesse spørgsmål :-)

Hej

Jeg sad i dag og kiggede i manualen til mine kogeplader som var i huset da jeg købte det. Der står at det kører på
230V og forbruger max 7000W
Den forstår jeg ikke helt. For 230V er jo kun på én fase men hvis den er forsikret med 16A kan det vel max blive 3680W??


Anyway - når man bruger et apparat som kræver 400V, er det så altid på 3 faser eller kan det også ske på 2 faser?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. 230V - ja - men på 3 faser giver det 11 kW - og på 2 faser 7360 W -- så det er OK - en kogeplade sluttes ikke til en 230V stikkontakt med kun en enkelt fase.

2. Nej - det kan ske på både 2 eller 3 faser

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

De kan være med to faser og en nul ind.
Det vil sige, at du har 2 x 3680 W til rådighed.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Eisoe.
Du er hurtigere på tasterne end jeg.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Men vil man så ikke kalde det 400V i stedet for?
Nej.
Det svarer til, at den ene halvdel af komfuret er sat til en stikkontakt, og den anden halvdel er sat til en anden stikkontakt. Kontakterne har ikke samme fase.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Så det har altså noget at gøre med hvordan det er forbundet inden i apparatet? Men et andet apparat som der fx står 400V og 7kW på vil ligeledes kunne nøjes med to faser?
Skrevet af steelman på 06 okt 2013 17:16
Så det har altså noget at gøre med hvordan det er forbundet inden i apparatet? Men et andet apparat som der fx står 400V og 7kW på vil ligeledes kunne nøjes med to faser?

Måske

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej
Det var nemmere at forstå i gamle dage, når man kiggede på forsyningsledningerne på masterne.
Der var 4 ledninger, tre med hver sin fase og en 0.
De tre nederste hed så:  rod - stamme - top  og 0 foroven, heraf R - S - T , som faserne benævnes i daglig tale.
Forbindelser mellem R, S og T giver 400 volt, og forbindelser R til 0, S til 0 og T til 0 giver 230 volt.

Hjalp det

mvh

 varmetossen

Så altså iflg det du skriver så kommer det an på hvordan faserne er forbundet inden i apparatet - i tilfælde med en kogeplade vil det nok være fordi den er "delt i to" i princippet med hver 230V. Men et andet apparat kunne trække 400V og ca 7360W ud af de samme to faser? Hvis forbindelsen er i mellem R,S,T som du skrev og giver 400V så kræver det vel stadig en Nul?

Forskellen på at bruge 2 eller 3 ledere til 230V eller 400V er altså blot hvor mange watt man vil trække?

Og når der står 230V og 7kW kan man altså ikke se om det er på 2 eller 3 faser da der ikke står noget om sikringen?
ja,det kommer an på den interne forbindelse - Fase-nul giver 230V og Fase-fase giver 400V.
Ved 2 faser alene - altså Fase-fase kræves ingen nul - men ved 2 faser - altså 2 gange fase-nul kræves naturligvis nul
Skal vi til at regne på 3-faset bliver det lidt for meget matematik til disse fora - men :
så vil den totale P være :U *I *Kvadratroden af 3 ( tilnærmet 1,73 ) - ved ren ohmsk belastning - ellers skal cos Phi også med i formlen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis