Udskiftning af meget gammel Yale-lås i yderdør

Jeg har overtaget et sommerhus, hvor en af yderdørene har en meget gammel lås. Der står "Yale Sweden" og "FAS 40B7" på den, og nøglen er en af de der lange grå med nogle få takker ude for enden. Jeg vil gerne udskifte låsen, men jeg har svært ved at finde en ny låsekasse, som passer til det gamle hul i døren, og hvor greb og cylinder ikke kræver nye huller, som skal placeres andre steder end de gamle.

Min gamle lås ser sådan ud:


Mit bedste bud på en ny låsekasse var en Ruko 250, som har næsten samme mål:


Desværre er der et problem med længden på riglen, der i min gamle lås kommer 22 mm ud, mens den i Ruko 250 kun kommer 14 mm ud. Der er 4-5 mm luft mellem dør og karm, så jeg har brug for den ekstra længde.

Er der nogen, som har en idé til, hvilken ny låsekasse jeg kan bruge?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville tage den i lommen og køre en tur forbi Carl Ras. De har løst flere lignende problemer for mig i tidens løb.

http://www.carl-ras.dk/afdelingerne/sjaellandsbroen/

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak for svaret.

Jeg vil helst ikke afmontere låsen, før jeg har en ny at sætte i for tænk nu, hvis jeg f*cker noget op...  Jeg har kigget på Carl Ras' hjemmeside og fundet en Jasa 13057 låsekasse, som ser ud til at have de korrekte mål:

http://www.carl-ras.dk/e-shop/besla...asse13057/

Problemet er, at jeg ikke kan finde et mål for riglens fremspring... Er der nogen af jer med forstand på låse, der kan svare på det? Eller har I andre gode idéer?
Kan du ikke rette din karm den smule så den passer og ikke gaber så meget ?
Af med gerigterne, løsn karmen i låsesiden og kiler i fra begge sider af karmen og skrue karmen fast igen - fjern det overskydende af kilerne og på med gerigterne igen. Det skulle nok kunne lade sig gøre at rette den en 3-4 mm.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg kunne ikke finde et datablad, men fandt dette billede, og prøvede at måle lidt på det.



Resultatet giver et forhold på ca. 1:4, altså ca. 20 mm. Det skal tages med et gran salt, men mon ikke det passer meget godt.
Helt sikker bliver du først, hvis du tager ned og spørger.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Det var da en glimrende idé at tage nogle relative mål! Jeg blev inspireret og kiggede nærmere på dette billede/tegning:

Når jeg måler længden af riglen og sammenligner med et af de faste mål (jeg valgte længden D, som er 150 mm), får jeg et rigel-fremspring på 20-21 mm. Det passer rigtig godt med, at rigel-fremspringet på en ny Ruko 8765 (som kan bruges i nye døre, ikke i min gamle dør) er 21 mm!

Til sammenligning kan jeg måle/beregne fallen til 14 mm, hvilket er, som jeg forventede, så det med at måle på tegningen ser ud til at fungere fint.

Tak for hjælpen!
Annonce
Velbekomme

Håber det lykkes.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har lige købt en asa låsekasse til mit skur, der kommer riglen 21 mm ud.

Jeg ved ikke hvad den kostede, jeg fik en samlet pris, på låsekasse, rustfrie udendørs dørhåndtag og nøgleskilte, vrider indvendigt, og 1stk  6 stift Ruko lcylinderås, omlagt så den passer med min nøgle. Det kostede 500 kr + moms, i den lokale XL byg, det synes jeg ikke var så dyrt.
Køb denne pakke
http://lavpris-laase.dk/laasepakker-90/pakke-2-til-laasekasse-udskiftning-p646
Så får du en godkendt låsekasse
Skrevet af ckl på 06 okt 2013 20:33
Køb denne pakke
http://lavpris-laase.dk/laasepakker-90/pakke-2-til-laasekasse-udskiftning-p646
Så får du en godkendt låsekasse

Det lyder lidt  dyrt, jeg gav 500 kr + moms for ca, det samme i Xl, incl omkodning af låsen.
Tak for svarene!

@ckl:
Jeg havde også selv kig på den låsepakke fra Lavpris-Laase, men det er en Ruko 8765 låsekasse, man får, og den passer ikke ordentligt i det gamle hul i døren, og der skal nye huller til dørgreb og/eller låsecylinder. Jeg "gider" (har nok ikke evnerne til ) at skulle ændre en masse ved døren, så derfor er jeg på udkig efter en låsekasse, der passer til de eksisterende huller.

@je__ns:
Det lyder MEGET billigt med 625 kr. inkl. moms for det hele, og så er jeg straks interesseret! Kan du huske modelnummer eller lignende på din nye låsekasse?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis