Udskiftning af meget gammel Yale-lås i yderdør

Jeg har overtaget et sommerhus, hvor en af yderdørene har en meget gammel lås. Der står "Yale Sweden" og "FAS 40B7" på den, og nøglen er en af de der lange grå med nogle få takker ude for enden. Jeg vil gerne udskifte låsen, men jeg har svært ved at finde en ny låsekasse, som passer til det gamle hul i døren, og hvor greb og cylinder ikke kræver nye huller, som skal placeres andre steder end de gamle.

Min gamle lås ser sådan ud:


Mit bedste bud på en ny låsekasse var en Ruko 250, som har næsten samme mål:


Desværre er der et problem med længden på riglen, der i min gamle lås kommer 22 mm ud, mens den i Ruko 250 kun kommer 14 mm ud. Der er 4-5 mm luft mellem dør og karm, så jeg har brug for den ekstra længde.

Er der nogen, som har en idé til, hvilken ny låsekasse jeg kan bruge?
Jeg har overtaget et sommerhus, hvor en af... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@je__ns:
Tak fordi du tog dig tid til at finde et link frem. Desværre kan jeg ikke bruge en Ruko 565, da den er beregnet til indvendige døre (eller evt. et skur som i dit tilfælde). Prisen var ellers god!

Umiddelbart ligner den heller ikke låsekassen fra Carl Ras (Jasa 13057), og heller ikke denne Lockit 5250 fra Lavpris-Laase, der umiddelbart ser ud til være den samme som Jasa 13057:
http://lavpris-laase.dk/gamle-laase...dbar-p2569

Mit valg står nok mellem Lockit 5250 til 520 kr. og Jasa 13057 til 730 kr., men det er jo kun for låsekassen. Jeg skal også have dobbeltcylinder, cylinderringe, måske langskilte og nye dørgreb samt tilbehør, og så er jeg vel oppe omkring 1200 kr. i alt med den billige låsekasse.
Hej Søren
Jeg skal i gang med præsis samme øvelse.
Hvad endte du med at gøre?
Overvejede du at skifte dørene helt?
Mvh Baumann
@Baumann:
Jeg endte med at skifte til en Lockit 5250. Det krævede lidt arbejde med et stemmejern både til selve låsekassen og til hullerne til cylinder og håndtag, da den nye låsekasse ikke passede helt. Til gengæld var det ikke nødvendigt at skifte slutblik, så der var jeg heldig!

Jeg er ikke håndværker, så det tog nok lidt for lang tid for mig, men jeg valgte at gøre det langsomt og ordentligt frem for hurtigt og grimt. Resultatet er da også ganske fint, når jeg selv skal sige det, men det var helt klart nødvendigt med langskilte til at dække gamle huller.

Jeg overvejede et kort øjeblik at skifte hele døren, men det er en yderdør med glas, og som jeg husker det, var en ny absolut ikke billig!
Søren2791 skrev den 08-10-2013 08:00:38
Hej,jeg skal lige høre hvor kan man købe lockit 5250 til 520kr.?
@je__ns:
Tak fordi du tog dig tid til at finde et link frem. Desværre kan jeg ikke bruge en Ruko 565, da den er beregnet til indvendige døre (eller evt. et skur som i dit tilfælde). Prisen var ellers god!

Umiddelbart ligner den heller ikke låsekassen fra Carl Ras (Jasa 13057), og heller ikke denne Lockit 5250 fra Lavpris-Laase, der umiddelbart ser ud til være den samme som Jasa 13057:
http://lavpris-laase.dk/gamle-laase...dbar-p2569

Mit valg står nok mellem Lockit 5250 til 520 kr. og Jasa 13057 til 730 kr., men det er jo kun for låsekassen. Jeg skal også have dobbeltcylinder, cylinderringe, måske langskilte og nye dørgreb samt tilbehør, og så er jeg vel oppe omkring 1200 kr. i alt med den billige låsekasse.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis