PL-loftsdåser, montering nedefra ?

Hejsa.

Nu har jeg luret lidt herinde, og det ser ud til I er kompetente mennesker - Så håber I har lidt ideer til mig.

I huset er der nedhængt profilloft, hvori der er monteret lampeudtag.

Disse lampeudtag er dog bare kørt fra de gamle lampeudtag, der sidder i pudset loft. Med blød ledning, og uden nogen form for dåser eller klips.

Jeg vil derfor sløjfe de gamle udtag, og få trukket rigtigt til de nye.

Planen var bare at tage et langt bor, og pløre op igennem hullet (hvor de nye lampeudtag er) - Så kan jeg, på loftet, sløjfe det gamle lampested, og trække til det nye.

Men, hvordan skal jeg få monteret PL-dåsen? :-/
Mit alternativ er at fjerne isoleringen på loftet (der ligger kun ca 200mm), tage stiksaven og fjerne det gamle loft. Dette vil så give fri adgang til at skrue loftdåsen fast ovenfra.

Dette er dog lidt besværligt...

Summering;
1. De gamle ledninger er trukket i jernrør - Må jeg samle dem i en membran-dåse på loftet? 
2. Montering af PL-loftdåse?
3. Lampeudtagene er skruet direkte i profilloftet - Så jeg kommer til at mangle skruerne til PL-dåsen. Hvor kan disse skaffes?

Bonus-info:
Loftet består af
Tætforskalling - siv/rør/hønsenet - puds - forskalling - profilloft


Ingen stofledninger ;-)

Håber på positiv respons.

Mvh
Hejsa. Nu har jeg luret lidt herinde, og det... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Enig - LK tager intet ansvar for det.
Men, sikkerhedsstyrelsen siger vist ikke noget til det.

Hvis der endelig skulle ske noget, ved jeg så ikke med ansvar osv.

http://www.lk.dk/download/Diverse/nedhaengt-loft.pdf
At den så ikke er godkendt til at hænge ting i ... Men, derfor kan jeg stadig trække strøm fra den, og montere en lampe. Der hænger i krog eller lign.

Det du linker er 50x50 lampeudtag i en PL-dåse.
Jeg tænker 50x50 i forfradåse.
prøver en gang til http://www.schneider-electric.dk/sites/denmark/da/support/faq/faq_main.page?page=content&country=DK&lang=DA&locale=da_DK&id=FA135496&redirect=true


Sik accepter vist 50*50 lampeudtag i loft, hvis installationen er fra før 1993.
Skrevet af AAR på 01 okt 2013 23:06
Enig - LK tager intet ansvar for det.
Men, sikkerhedsstyrelsen siger vist ikke noget til det.

Hvis der endelig skulle ske noget, ved jeg så ikke med ansvar osv.

http://www.lk.dk/download/Diverse/nedhaengt-loft.pdf
At den så ikke er godkendt til at hænge ting i ... Men, derfor kan jeg stadig trække strøm fra den, og montere en lampe. Der hænger i krog eller lign.

Det du linker er 50x50 lampeudtag i en PL-dåse.
Jeg tænker 50x50 i forfradåse.

Her er så den rigtige vejledning fra LK - se side 4.

http://
www.lk.dk/download/Produktinformation/lk-produktinformation-1-2010%20.pdf

Er det blevet ændret siden 2010 ? - tvivler.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg ser stadig argumenter for og imod.
Det er dog stadig ikke relevant, da det ikke er en løsning jeg billiger.

Hvis man skal være helt korrekt, er løsningen jeg påtænker med at montere pl dåse ovenfra nok heller ikke helt gangbar.
Pl-dåsen skal jo monteres i bæredygtigt lag, den skal kunne bære 20kg (25kg? I må lige rette mig her.) Det er jeg ikke sikker på profilloftet kan alligevel.

Stadig mere sikkert end nuværende løsning.

Ellers må jeg jo bare rive det meste af loftet ned :-P
Ja, jeg ved godt dette er en ældre tråd. men......

Jeg har en eksisterende PL-dåse monteret ovenfra i de oprindelige brædder der er lagt ud over hele loftet. De kan holde til jeg går på dem, så kravet om 25 kg må være opfyldt, og - som jeg forstår det - må den bruges til roset-materiel.

Jeg skal have monteret et profilloft (på forskalling under brædderne, ca 30 mm luft), så hvis jeg ikke gør noget, bliver det en ulovlig installatio. Jeg tænker at montere denne afstandsring - https://www.vvs-eksperten.dk/el-artikler-lauritz-knudsen-fuga-loftdase-afstandsring-pl-loftdase-6-50mm-81020007888?gclid=Cj0KCQiA0fr_BRDaARIsAABw4EtD61jmhOt8jL6YCHOjC8L8UxhMwwkJMulKdcLRdou-WiwohD9tpqAaAmVLEALw_wcB

Er jeg så ikke på den gode side igen?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Kan ledningerne så må?

fase
S. Fabrin skrev den 13-01-2021 10:59:18

Kan ledningerne så må?

 Har ikke tjekket endnu, men jeg kan evt skubbe/trække lidt i dem. Det er PVK (hedder de sådan?), og der er "overskud" på loftet. Der er aflastere ved indføring i PL-dåse.

Noget lidt andet: Hvis jeg vil montere en DUKA-ventilator styret af lyset? Lyset tændes pt af en sensor, som er forbundet til lampeudtag (ingen kontakt).
Altså: Lampeudtag -> sensor -> lampe.
Findes der en nem (og rigtig) måde, så kablet til ventilatoren kan monteres over loftet og ind i lampestikket?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Hvis det er kabler hedder det PVIK / PVILD. Er kablerne lange nok, kan du trække lidt ned.
Hvis du trækker et kabel over loftet og ind i tilgangssiden på lampeudtaget, er det fast installation, og der skal bruges kabel beregnet til fast installation f.eks. 4X1,5 mm2 PVIK/ PVILD. Den gulgrønne må ikke bruges til andet end jord.

fase
Lige nu tror jeg det ender med -

(VVS-Ekspertens vnr)
Afstandsring 81020007888 -> Lampestik m/jord, hvid 81020006779 -> Lampestikprop m/jord, hvid 81020006850 ->
Lampeledning m/jord, hvid 89832005096 -> sensor -> lampe og ventilator

PS: Jordledning - den gul-grønne - har jeg et meget afklaret forhold til: ALDRIG til andet end jord, ALDRIG! (Ved godt elektrikere siger man gerne må, bare man mærker den i begge ender, men NEJ, ikke i min verden! Jeg kæmper med den slags amatør-installation et sted jeg er pedel)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis