Kan du bygge mig en laser gravør ?

Hej allesammen,

Jeg skal til at lave trædrejede kuglepenne, samt nogle barberkoste til en ven.
Det kunne være rart at kunne lasergravere en kundes navn på emnerne.
Jeg har ikke forstand på at bygge det, så jeg vil spørge her i forum, om der er nogen der kan bygge sådan et apparat. Det er som sagt drejede/runde emner der skal graveres.

Kan du hjælpe? Og hvad vil det koste?

Mvh
Søren Vedel
Hej allesammen, Jeg skal til at lave trædrejede... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej bubber1234

Min info om sikkerhed ved lasere var bare for at være sikker på at du var klar over at det ikke er legetøj.
Jeg vil samtidigt påstå at den laser du arbjeder med til dagligt, enten er montert med døre som beskytter dig i mod reflektionsstråler, eller også var der et par specielle briller med som du iht. instruktionen skal bruge når du arbejder på maskinen.
Selv om det ser ud til at de ruder som er på maskinen bare er alm plexi/ glas så beskytter de imod reflektionsstråler inden for et hvis område af bølgelængde på lyset.

MVH
Morten Dahl
Haudahl

Korrekt, der er selvfølgelig en dør på laseren med korrekt type akrylglas i, som beskytter mod direkte stråle i hovedet.

Men den måde du forklarede det på, fik du jo med det samme trådstarter til at trække sin idé om en lasergravør tilbage, da han pludselig så en voldsom stor udgift til sikkerhed, som ikke er helt nødvendig. Når vi snakker så små laserkilder, som en 1w laserpen, eller en bluray laserdiode, så skal han ikke være så bekymret, så længe han bare tager nogen få forholdsregler. Såsom at undlade at stirre på emnet han skal have graveret mens den gør det, for at være sikker på at strålen ikke pludselig afbøjer og rammer ham i fjæset.
Pakke maskinen ind i en lukket kasse, med et stykke røget plexiglas i, som faktisk gør et godt arbejde i at bryde strålen så den ikke kommer igennem. Og så lige husker at få lavet noget udsugning så han ikke får alt for megen røg i køkkenet.

Håndværkeren, ene og alene af den årsag, at jeg har haft en uheldig oplevelse med nogen der havde lidt for lange fingre da jeg delte et cnc projekt i sin tid.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis