Akku-boremaskine: er slagfunktion nødvendig

Hej,

Jeg står for at skulle købe en ny akku-bore/skreumaskine. Det bliver en 10.8V eller 12V - jeg foretrækker det mindre format med slankt greb.

Spørgsmålet er, om det er nødvendigt at maskinen har slagfunktion, når jeg skal bore. Jeg bor i en lejlighed i en ca. 100 år gammel bygning i København, så der er ikke noget beton. Det hårdeste, jeg kommer til at bore i, er nok mursten. Jeg bruger universalbor fra Irwin (Cordless).

Er der nogen, der har et bud på, om det er nødvendigt at maskinen har slagfunktion?
Hej, Jeg står for at skulle købe en ny akku... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og jeg har en blå Bosch 420 med slag og ledning, der er ca. 30 år gammel og still going strong. Bruges kun sjældent - men god i beton, hvor min batterimaskine giver op.

Men min Hitachi akku skrue/boremaskine vil jeg ikke undvære

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg har en Hitachi akku maskine med slag. Det er på ingen måde så kraftigt, som en "rigtig" slagboremaskine med ledning, men det er nu meget praktisk i nu og næ. Når man er begyndt at bore et hul med akku maskinen og opdager at underlaget var hårdere end forventet, er det meget rart at kunne slå til. Det tager stadig længere tid at lave hullet end med en ledningsmaskine, men er det et enkelt hul eller to, er det hurtigere end at finde maskinen og forlængerledning frem.

Skulle jeg købe en ny akku maskine i dag, blev det også med slag. Og så i øvrigt 18V.
Jeg har en Makita 18 volt med 3 ah li-on batterier, den har også slag, jeg var faktisk ikke interesseret i slag, men ville have en kraftig maskine, da jeg arbejder en del i metal, og så fulgte der slag med.

Jeg troede aldrig, jeg ville komme til at bruge slaget, men jeg bruger det jævnligt, og det er faktisk ret effektivt, selv i beton med små bore 3-10 mm.
Jeg har en borehammer med ledning (AEG), som selvfølgelig er meget bedre.
Men akkuen er fin til småopgaver, hvor man ikke gider finde den anden frem fra gemmerne.
jeg har god erfaring med en af de billige powekraft med snori som egentlig er en betonhammer med det rigtige slag hvis man bare ikke skifter gear/slag når den køre så er den jo rimelig stærk og koster et par hunderede og er ok i forhold til prisen og fin til amatøren

jens når du nu har en makita 18w så kan jeg anbefale dig deres hækkeklipper til aku har selv lige købt en tilca 900 kr uden bat og lader har haft dewalt makita og boschi aku og er gået tilbage til makita

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Jeg har en gamle Black&Decker, som er købt før 1994 og det er først inden for det sidste halve år, at det batteriet er ved at stå af. Den har kun været brugt fra tid til anden og har ofte ligget urørt hen et halvt år af gangen. Så ca. 20 år +.

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Annonce
Jeg har en gammel 14,4 volt Makita fra 1996, den bliver sjælden brugt, mest bruges batterierne til håndlygten.
Men den og batterierne lever da endnu, selv om de ikke er så gode som da de var nye.

Jeg havde en  blå Bosch 12 volt der var et par år nyere, den forærede jeg væk, sidste år, da virkede batterierne da stadigvæk.
Slag eller ej... Hmm pris forskellen er ikke så stor... Jeg har haft flere Dewalt i gennem tiden og har været rigtig glade for dem.. Men jeg må sige hvis du tager en 18v 2 gears med et lille batteri så er du godt kørende... Så kan du jo altid købe større batteri hvis du trænger...

Bare mit råd

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Det ser nu ud til at Lars H. har tabt interessen for den tråd han har startet, så hvorfor alle de svar ?
Skrevet af Håndværkeren på 21 sep 2013 18:19
Det ser nu ud til at Lars H. har tabt interessen for den tråd han har startet, så hvorfor alle de svar ?


Pyt da med det, derfor kan vi jo godt "kloge" videre
Lars H har bestemt ikke mistet interessen. Jeg er tvært imod meget imponeret over aktiviteten i tråden.

Jeg konkluderer, at der er rimelig meget religion i, hvilket akkuværktøj folk foretrækker (eller om de foretrækker udstyr med ledning).

Personligt er jeg kommet frem til, at jeg køber en Bosch 10,8V akkuboremaskine. Primært fordi jeg synes, at den ligger godt i hånden. Det er muligt, at jeg om et år bander over, at jeg ikke købte en 18V, men jeg foretrækker det mindre format og er villig til at give det et skud.

Tak for alle de gode kommentarer.

/Lars H
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis