Kan radiatorventiler slibes/poleres, som i topstykket i en bil?

Tror i ikke en gammel ventil der sætter sig fast lidt for nemt. kan renoveres, hvis ikke jeg vil købe nye.

Tænker det er to runde/koniske flader der pakker mod hinanden (som i en bilmotor)
Måske bruge noget Slipol... eller hvad ville i bruge til messing.. for mon ikke det er rene messingoverflader i en 30år gammel ventil.

Nogen kommentarer?

Ja jeg ved det er skørt

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en thermostat ventil koster max. 250,00 kr. så det er ikke lige stedet at spare. Jeg tror ikke på ideen med at slibe dem selv efter ventilslibe metoden til biler / Motorcykler. Og tænk så lige over hvor meget du kan spare i varme !!!!
joooo... men det er nogle gamle AGA ventiler som ikke kan købes mere... ikke af private i hvert fald.. de findes umiddelbart kun en vvs'er som roder med dem.
Og med sådan et besøg, kan jeg nok lige så godt skifte hele radiatoren :-)

joooo... men det er nogle gamle AGA ventiler som ikke kan købes mere... ikke af private i hvert fald.. de findes umiddelbart kun en vvs'er som roder med dem.
Og med sådan et besøg, kan jeg nok lige så godt skifte hele radiatoren :-)

Hvorfor nu det, prøv at lægge dine hænder på bordet med håndfladerne nedad, har du to tommelfingre der kan pege mod hinanden, så skulle der være gode chancer for at du kan skifte selv til en ny og bedre
Nu kender jeg ikke lige dine termo. ventiler og med fare for at lyde som en idiot vil jeg lige kommentere
Det er nok det sjoveste spørgsmål jeg har hørt længe...... At begynde at slibe/polere på sådan noget, lyder som om du har formeget fritid. Hvis du er så pjattet med at renovere dem, kan du evt. købe en ny og så renovere de gamle en efter en.

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Jeg vil hellere end gerne købe nye, men hvad skal jeg købe?
Det er et ét strengs system, ventilhuset er med sådan et langt rør der forbinder bund og top... bypass... ja jeg ved ikke meget om det.

Kan jeg skille det øverste ad, så ikke hele "bypass" system skal skiftes??

Prøv at se billederne her.

oven fra:

Fra siden:

bunden:

nede fra:

hele siden:

Når der kommer billeder på kan piben få en helt anden lyd, for her er der jo tale om nogle meget specielle ventiler og rørføringer. Og at det er et enstreng anlæg gør så sandelig ikke sagen bedre, det er temlig uøkonomisk at kører med. Du må ud og spare sammen til den totale renovering af dit varme anlæg. Og jeg mener stadig ikke det kan lade sig gøre at slibe de ventiler så de vil blive tætte nok.
Prøv da at skille det ad.
Det er jo et gør det selv forum.
Skriv endelig om dine erfaringer,gerne med billeder.Er du sikker på det er et enstrengs anlæg?
Mine forældre havde sådanne ventiler i et tostrengs fjernvarme anlæg,og jeg mener ikke vi kunne finde reservedele til dem.

Bernt
Jeg skiller en ad straks jeg har fået drejet en top ned, så den kan gå ind og fange "møtrikken"
Prøv at se de gamle tegninger for huset her. Det forstår jeg som enstrengsanlæg.
Vores hus er et billigt typehus fra 1979.

Jo efter tegningerne er det et enstrengs anlæg, og det er stadig en meget dyr måde at fyre på, og kan betyde at hvis ikke der er en ret høj temperatur på fremløbet får de sidste enheder på strengen meget lidt varme at fordele i radiatoren. Desuden bliver vandet (det varme) afkølet temlig meget inden det når kedlen igen, hvilket betyder extra stort forbrug af brændsel !
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis