Kan radiatorventiler slibes/poleres, som i topstykket i en bil?

Tror i ikke en gammel ventil der sætter sig fast lidt for nemt. kan renoveres, hvis ikke jeg vil købe nye.

Tænker det er to runde/koniske flader der pakker mod hinanden (som i en bilmotor)
Måske bruge noget Slipol... eller hvad ville i bruge til messing.. for mon ikke det er rene messingoverflader i en 30år gammel ventil.

Nogen kommentarer?

Ja jeg ved det er skørt

Tror i ikke en gammel ventil der sætter sig fast... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Set fra et vvs-mæssigt synspunkt er der ingen "halve" løsninger på den der - undskyld udtrykket. Hvis ventilen ligner de nye og pakdåsen er fjederpåvirket, kan man ihvertfald ikke fræse sig fra problemet. I værste fald kan du ikke få tætnet skidtet igen bageffter. Der er både nationale og ofte gode lokale tilskudsmuligheder i forhold til at skifte sådan et 1-strengsanlæg ud. Det er dyrt, ja, set som en engangsudgift, men der er store driftmæssige og komfortmæssige besparelser på den anden side, som kan hjælpe på afbetalingen af lånet.

Nygaard Vvs, Åbyhøj/Aarhus
Telefon: 86299133
[email protected]
www.nygaard-vvs.dk
Men så skal gulvet i hele huset jo brækkes op.. gad vide om det kun er i bryggers rørene er støbe ned i betondækket, eller alle rør er i betonnen... hmmm.. det forklare i hvertfald brændeovnen i huset..

Hej: Jeg har lige registreret mig her på LDS, og vil lige komme med en kommentar.

Jeg har de samme AGA ventiler/termostater i mit hus som er bygget i 1977, og har haft det problem, at termostaterne er lavet af plastic, nogle af dem er gået fast, et par er knækket, som jeg så måtte lime m.m.

Så igennem længere tid har jeg søgt en løsning, så der kunne sættes nye termostater på de eksisterende radiatorer, men tilsyneladende kunne ingen hjælpe.

Min vvs installatør mente den eneste løsning var at sætte nye radiatorer op i huset, (jeg kunne nærmest se dollar tegnene i øjnene på ham), jeg har også forespurgt i flere vvs forretninger, svarret har nærmest været det samme.

Løsningen fandt jeg på internettet i Sverrig, her kender man AGA ventilerne og de har en løsning, der er simpel og virker, til en fornuftig pris. Løsningen kan monteres uden indgreb i systemet. Her er det jeg valgte:

http://www.evbutiken.se/mma-radiatortermostat-mtw-med-adapter-till-aga-tp

Det er bare skønt, at have styr på hvor varmt, der skal være i de forskellige rum, uden at skulle justere på fyret hele tiden.

Anton
Mine ventil er ser ikke sådan ud. Deres fatning passer standard danfoss, så selve termostaten har jeg bare skiftet.
Men jeg fik adskilt ventilerne ad, og de var kalket helt til. Nu har jeg afkalket dem, og det ser ud til at virker fint.
Forøvrigt var ventilerne af gummi, så der var ikke noget at slibe.

Skrevet af Martin Bank på 21-01-2016 14:45
Mine ventil er ser ikke sådan ud. Deres fatning passer standard danfoss, så selve termostaten har jeg bare skiftet.
Men jeg fik adskilt ventilerne ad, og de var kalket helt til. Nu har jeg afkalket dem, og det ser ud til at virker fint.
Forøvrigt var ventilerne af gummi, så der var ikke noget at slibe.

Hej Martin.

Jeg har umiddelbart de samme ventiler som dig, og de VVS butikker jeg har været i kontakt med påstår at de ikke har termostater der passer.

Kan du fortælle mig hvilken termostat du har brugt?

Jeg vil anbefale at finde nogle helt nye! Det er muligt hvis du søger på nettet. Derudover ser det ikke særlig effektivt ud, måske du skulle overveje om der skulle en ny radiator på evt. ? Det kan være en lidt dyr engangspris, men hvis du har planer om at forbedre hjemmet og på længere sigt vildet hjælpe dig. Hurtigere opvarming osv. Der findes ligeså onlineportaler som www.byggetilbud.dk hvor du kan hente tilbud. Derefter kan du sikkert også få en faglig vurdering af hvad de vil anbefale. Nogle gange er det bare det værd at skifte det ud, andre gange ikke. Men i dit tilfælde vil jeg som det mindste skifte ventilen ud. Held og lykke med projektet

Hilsen,
T Hansen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis