Motorsav-Benzin

Hej alle LDS'ere

Mit spørgsmål er nok ret ligetil for de fleste af jer herinde men vil alligevel gerne høre nogle meninger og hvad andre gør. Meget gerne fra nogen der går dagligt i skoven. 

Jeg har lige fået købt mig en motorsav efter længe og have savnet en, Valget blev en stihl ms 261 hvilket er en fin størrelse til mit forbrug. 

Jeg ønsker derfor selvfølgelig også og passe på den sav så jeg forhåbentlig har den i mange år. Så hvilken benzin skal jeg bruge, hvad bruger i? Til saven fik jeg en 5 liter dunk med færdigblandet stihl benzin med til. Ingen tvivl om det sikkert er det saven har bedst af og køre med men bruger i det færdigblandet produkt eller blander i selv? Hvilke erfaringer har i med færdigblandet vs. selvblandet.
Det jeg har fået og vide er at selvblandet har 
1. kort holdbarheds tid og skal helst bruges lige efter det er blandet
2. Det ætser pakninger, slanger osv. op inden i saven hvis det står i den i længere tid.

Men snakkede så med en der sagde at han blandede selv, så blandede han kun det han skulle bruge den dag og den sidste tankfuld inden arbejdet er udført brugte han så færdigblandet så det var det saven stod med efter arbejdet...

Håber og høre lidt erfaringer og råd fra jer derude??


Hej alle LDS'ere Mit spørgsmål er nok ret... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godt så. 2-mix betyder, at den har en indsprøjtningsdyse i topstykket, og derfor kun trækker ren luft gemmen krumtaphuset. Det lavede Peugeot på Jet Force for mere ned 10 år siden, og de var ikke de første, men kun dem jeg kan huske.

Hvis pakninger og membraner i kædesaven ikke kan tåle benzin, så siger det noget mere om kædesaven end om benzin. Plæneklippere, knallerter, motorcykler, biler. You name it. Det har kørt på benzin længe inden du så nattens mørke første gang. Nogle fabrikanter har så valgt at lave nogle maskiner der kræver et brændstof, der er 3 gange dyrere end almindelig benzin, og oveni købet fået kunder til at købe dem. Sådan kan man jo også udvide sit "after marked".

Du efterspørger andre med erfaringer i kædesavens mysterier, men det lyder til at du allerede kender flere, inkl. din egen bror. Det har jo tydeligvis hidbragt dig en overbevisning om, at almindelig benzin ikke duer og vil ødelægge maskinen. Jamen, hvorfor bruger du så ikke bare færdigblandet fra Stihl? Hvorfor vil du diskutere emnet, når du allerede er overbevist? Det er jo som at diskutere Bibelen med en imam.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg bruger den afsindigt dyre Aspen eller tilsvarende færdigblandet benzin.
Grunden til det er, at det ikke stinker så voldsomt og giver mig lidt mindre hovedpine. Det er så lidt jeg bruger, så jeg gider ikke spekulere i prisen og en 5 litr dunk holder måske 2-3 år til mit brug. både motorsav, hækklipper og kratrydder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej jeg føler på ingen måder jeg ved alt.. Eller at jeg ikke også har brug for at lære. At benzin er ætsende er på ingen måder noget nyt.. Hvor mange har ikke brugt benzin når de skulle rense noget af??? Om motorsaven hedder jonsered, stihl, eller noget andet lign mærke er så vidt fuldstændig ligemeget... Jeg stillede et spørgsmål om saven kunne tage skade af jeg brugte selvblandet imens jeg savede udelukkende pga prisen... Jeg har selv før jeg fik min egen brugt selvblandet benzin men har desværre også set en del motorsave holde i meget kort tid. Og ingen af dem var stihl så det fuldstændig uanset mærket. Jeg har købt en proff sav for på den måde også forhåbentlig og have en god sav i rigtig mange år... Og så ønsker jeg da ikke den brænder nogle pakninger af efter blot et år eller 2... Havde jeg købt en billig sav havde jeg mildest talt været ret ligeglad.

Grunden til jeg valgte en dyr sav er for det første så elsker jeg og stå med et stykke kvalitets værktøj i hænderne, bare de der små finesser der er ekstra betyder en del for mig, jeg ved det er forholdsvis nemt og få reservedele og de andre fordele der nu engang er ved og købe et anerkendt godt mærke. Men jeg ønsker bare ikke og ødelægge den. Mit indlæg var mest henvendt for og høre folks meninger og erfaringer. Og ikke blive rakket ned blot fordi jeg har mine meninger.
Håbede også nogle folk kunne melde ind med hvad jeg eks skal gå efter, hvad der er bedst for motoren, og hvor jeg burde købe det. Vil i den anledning gerne undskylde overfor håndværkeren da han gjorde dette og jeg nok fik rakket en del ned på ham, Beklager jeg. Jeg har blot nogle ret dårlige erfaringer med harald nyborg, biltema, jem og fix, aldi og lign. Ja jeg ved godt de har en super god bytteordning ved fejl eller nedbrud, men da jeg bor over 30 min kørsel fra disse butikker og ofte er nødt til og tage fri for at komme ind og bytte noget da jeg har arbejdstider der ligger en del ud over de normale og jeg sjældent kan holde mig under 60 timer om ugen har jeg hverken overskuddet eller tiden til og tage derind hver gang noget går i stykker. Burde jeg selvfølgelig have nævnt i mit indlæg til håndværkeren, men grundet arbejde hele weekenden og 3 timers søvn da jeg startede kl 3 imorges blev mit svar meget nedladende.. Beklager jeg.

Hvad i gør med jeres sav er for den sags skyld helt op til jer... Det er jo jeres...
Jeg ved bare jeg har måttet knokle en del for at tjene de 5000 min koster så ønsker også og behandle den bedst muligt. Uden det skal koste mig mere end saven har kostet... Og alle herinde med lidt motoriserede haveredskaber som eks en plæneklipper har vel prøvet at den kører helt af helvedes til da benzinen er blevet for gammel og man har glemt og tømme det sidste ud inden vinteren. Der vil da også være måneder hvor min motorsav heller ikke vil blive brugt så ønsker da self noget som kan holde sig...


Håbede blot på lidt råd og vejledning... Ja jeg har min lillebror, men vi bor langt fra hinanden og arbejder begge en del, der kan sagtens gå måneder hvor vi ikke snakker sammen så så simpelt er det ikke...


Men bestemt ikke min hensigt og virke hverken nedladende eller bedrevidende. Ville blot høre andres erfaringer og hvad de køber af produkter. Det behøver ikke hedde stihl det produkt jeg skal bruge.. Overhovedet ikke... Men grunden til jeg fik det med da jeg købte saven var at det var det billigste, men har andre nogle alternative produkter så kom gerne med dem. Jeg vil dog bare ikke handle i harald nyborg, biltema, jem og fix og lign... Har som sagt ret dårlig erfaring med det... Blot min holdning....
BTA Handyman'

Forstår ikke helt denne diskussion - du stiller et spørgsmål - og hver gang virker det som om du selv har/kender det rigtige svar - så hvorfor overhovedet starte tråden.........

Ja.....blot en tanke
JJepsen...
Som jeg også skriver i indlægget lige før det du har skrevet så stiller jeg selvfølgelig ikke et spørgsmål hvis jeg selv kendte svaret..

Jeg er da selv en del i tvivl om hvad jeg skal bruge. For kan da godt se færdigblandet bliver en dyr løsning men hvis det får min sav til og leve længere er det den løsning jeg vil have... Så jeg forventede egentlig og høre nogle erfaringer fra jer herinde..

Der hvor jeg købte saven blev jeg anbefalet og kun bruge færdigblandet, jeg kender sælgeren og ved han ikke prøver og prakke mig noget på blot for profit, var så lige nede ved den lokale skov og park forhandler i byen, efter en flækkile, lige kommet hjem derfra, Spurgte så ham om hans mening til hvad man skal bruge, (og han forhandler Husqvarna, og ikke Stihl til jer der har den opfattelse at jeg kun snakker om stihl) Og han svarede man helt klart skulle bruge færdigblandet, han har eget værksted og får en del save ind hvor slanger og pakninger var ødelagte pga benzin. Normalt ville jeg tænke at manden blot vil tjene nogle penge ved at sælge mig et dyrt produkt. Men denne butik ligger i en mindre by så hvis han vil have en forretning til og køre er han jo selvfølgelig nødt til at vejlede folk korrekt for de kommer igen, for i en sådan lille by er det jo de "faste" kunder der kommer igen han skal leve af...

Men prøver lidt og finde hoved og hale i hvem jeg skal lytte til... De ellers kloge folk siger jeg bare skal bruge det billigste og montørerne/sælgerne/få skovfolk siger jeg skal bruge det færdigblandede....
Annonce
Jeg vil da tage en ting med mig fra denne debat.
Når jeg skal købe noget af den slags grej, så skal det være betinget af, at man må bruge almindelig tankstationsbenzin.
Benzin indeholder alverdens sjove stoffet, bl.a. aromater (Benzene, tolouene og xylene) plus noget MTBE. Sådan har det været i mange år, og derfor vil jeg nægte at acceptere en maskine, der ikke kan tåle det. Ellers skal de ikke kalde det en benzinmotor (den rette betegnelse vil være en Otto-motor eller en aspen-motor).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Fed tråd om et egentlig ret ligegyldigt emne.

Det undrer mig meget at det slet ikke er svært at finde 20 år gamle Husqvarna / Stihl motorsave til salg. Der er alle fra en tid hvor ingen brugte miljøbenzin. Og alle har overlevet.

BTA, har du nogensinde set indmaden af en Stihl motorsav's motor? Tror du virkelig på den er så meget anderledes end tidligere tider.

Eneste grund til en motorsav står af på hjemmeblandet benzin i utide er pga fejl 40. Det vil jeg til enhver tid påstå. Jeg har efterhånden arbejdet en del hos skov og landbrug, og har dælme set mange gamle velfungerende motorsave. Og gæt lige hvad de kørte på.

hehe.. næsten. Almindelig benzin tilsat korrekt mængde olie :-)
årh ja selvfølgelig, også olie,,
aspen, har været der,, saven kørte a H til, så tilbage til det gode gamle blandet benzin, og nu har saven kørt med det i 12 år, hvor den årligt har savet omkring 40 rummeter, uden a brokke sig
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis