Dårlige makita batterier - brænder af

Hej alle lds'er

Jeg har altid været meget pjattet med makita, men nu indenfor de sidste 3-4 mdr er 2 af mine 3 makita lion batterier stået af. De er godt nok mere end 2 år men ja ja- en maskine til den pris og af den "kvalitet" skal vel kunne holde mere end 2 år. 

Batterierne har siddet i deres respektive maskine uden at være i brug og ud af ingenting vil de ikke lade op igen. Som makitas kundeservice skriver, så kan et cellerne i batterierne godt "dø ud" - COME ON MAKITA - SPÆNDE HJELMEN.

Bare lige en advarsel til jer derude.- overvej andre produkter- udskiftning af batterier ret ofte bliver for dyrt i længden.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle lds'er Jeg har altid været meget... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. kulde og batterier, er det helt almindeligt inden for fjernstyrede ting, at man opbevare både lion og lipo batterier i køleskabet for at de netop holder længere, samt som tidligere skrevet at de ikke aflades til under 10% af deres kapacitet.

Desværre er jeg selv ved at være lidt træt af Metabo, min 14,4 v skruemaskine, købt i Maj 2012, har en gang fået ny gearkasse, og er nu nærmest ledløs i borepatronen.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 27 aug 2013 18:27
Mht. kulde og batterier, er det helt almindeligt inden for fjernstyrede ting, at man opbevare både lion og lipo batterier i køleskabet for at de netop holder længere, samt som tidligere skrevet at de ikke aflades til under 10% af deres kapacitet.

Desværre er jeg selv ved at være lidt træt af Metabo, min 14,4 v skruemaskine, købt i Maj 2012, har en gang fået ny gearkasse, og er nu nærmest ledløs i borepatronen.

Mvh


Nu er -20 gr, og køleskabstemperatut jo ikke det samme, men mine Makita batterier har da også fået frost, uden at tage skade.
Ja min Metabo powermaxx, har så meget slør i lejet, at den ikke dur til at bore med små bor.
En lille update.

Jeg forsøgte igår at tage de 2 døde batterier og sætte i en anden lader - ingen ændring.
Derefter forsøgte jeg, at tage de 2 døde batterier og sætte i begge de to lade i forskellige stikkontakter - ingen ændring.

Umiddelbar konklusion- de er stendøde - Makita det er en ommer.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.



Selvfølgelig bør så dyre batterier ikke bare sådan gå døde. Men faktum er at det sker hos alle producenter.

Det siges at Panasonic akku-værktøj har nogle af markedets bedste batterier. Men værktøjet er jo ikke så udbredt herhjemme.
Skrevet af Tomder på 30 aug 2013 17:36

Selvfølgelig bør så dyre batterier ikke bare sådan gå døde. Men faktum er at det sker hos alle producenter.

Det siges at Panasonic akku-værktøj har nogle af markedets bedste batterier. Men værktøjet er jo ikke så udbredt herhjemme.

Jeg har hørt at der kun er et par fabrikker der laver cellerne, til de anerkendte fabrikater af akku værktøj, så er det cellerne der dør, er det nok et ret generelt problem.
Men der sidder jo også lidt elektronik i batteriet, det kan vel også være årsagen.

Den gamle type batterier, kunne man få gang i igen ved at lade dem, med en passende spænding fra en "uintelligent"  lader.
Måske det kunne være en mulig hed med li-on også?

Jeg har selv 6 stk. 18 volt 3 ah li-on Makita batterier de lever da alle endnu
Jeg undgår at køre dem helt tomme for strøm, jeg skifter til et frisk opladet, når jeg kan mærke det er ved at være tomt, jeg venter ikke til maskinen selv siger stop.

Belaster man maskinen hårdt, er det nok også hårdt for batteriet og maskine.
En af grundene til at Makita 3 gears maskine, ikke var så holdbar, var at folk ofte kørte i det højeste gear, selv til hårdt arbejde.
Eks. brug af hulsave i pæn størrelse, kræver jo en del.
Annonce
Jeg har også taget livet af to makita lithium batterier .

Som håndværker, er det ikke altid at man får sat batteriet i laderen, når man skifter til nyt med strøm på. Og det er det som er problemet. Der sidder en chip i batteriet som lukker ned, når spændingen når en vis nedre grænse, og får man så ikke sat det i laderen med det samme, og det ligger et stykke tid ( i mit tilfælled en uges vinterferie) så dykker spændingen yderligere, og så melder opladeren fejl. Efter jeg har opblevet det to gange, er jeg blevet opmærksom på det, og lader aldrig mine batterier ligge i en ferie, uden at der er strøm på. Så siden har der ikke været problemer.

Det med lav spænding på en stikkontakt der får laderen til at melde fejl, har jeg også prøvet hos en kunde.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 01 sep 2013 10:43
Jeg har også taget livet af to makita lithium batterier .

Som håndværker, er det ikke altid at man får sat batteriet i laderen, når man skifter til nyt med strøm på. Og det er det som er problemet. Der sidder en chip i batteriet som lukker ned, når spændingen når en vis nedre grænse, og får man så ikke sat det i laderen med det samme, og det ligger et stykke tid ( i mit tilfælled en uges vinterferie) så dykker spændingen yderligere, og så melder opladeren fejl. Efter jeg har opblevet det to gange, er jeg blevet opmærksom på det, og lader aldrig mine batterier ligge i en ferie, uden at der er strøm på. Så siden har der ikke været problemer.

Det med lav spænding på en stikkontakt der får laderen til at melde fejl, har jeg også prøvet hos en kunde.
Burde man så ikke kunne få gang i dem igen, hvis man lader dem op med en "uintelligent" lader? en jævnstrømskilde med 18-19 volt.
Alternativt kunne man lade med et friskt 18 volts batteri.

Det er muligt. Har ikke prøvet. Men om cellerne samtidigt tager skade af at kom under niveau "x" skal jeg ikke kunne sige.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis