Køl af viktualierum

Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på 3.30 m2 som er godt isoleret. Når der er 20 gr. udenfor har jeg ca. samme temperatur i rummet !! er der nogen ude i det lille land som kan hjælpe mig med at få temperaturen sænket ca. 10 gr.uden at bygge et decideret kølerum ??

Mvh
John på Als 
Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK men hvor kommer kulden fra , jorden er ca 21gr. C  i 50 cm dybde PT , så det kan ikke være nede fra jorden at kuldeenergien kommer  , det er store energimængder vi taler om................. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Til Svend Høst.
Det er altså noget sludder Svend, det er muligt at det er sådan der hvor du bor, men det er langt fra tilfældet alle steder i landet. Jeg har et gammelt trapperum hvor der er lagt de der mustens lignende klinker direkte på jorden, herfra henter jeg kulde op til førstesalen på varme sommer dage da gulvet altid er ret koldt. Det er inde midt i huset
Det er det man kalder akkumuleret solvarme , som har nået sit max værdi og er langsomt faldene , lige nu er temperaturen ca 12 gr. C i 120cm dybde og 20 gr. i 50cm dybde...........der vil selvfølgelig være koldere nede i et kælderrum end der er oppe på en loftetage , varme har det med stige opad............ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har for ca. Et år siden lavet jordkøling i mit viktualierum. Jeg har lagt to gange 10 meter ø110 mm rør i ca 80 cm dybde + en ventilator der suger ca 100 m3i timen . Rummet er isoleret med 75 mm skumplader. Resultatet er ikke tilfredstillende, lige nu er ca 18 grader.

Næste trin er at installere en større ventiler.

Mvh
Kim

Kim
Skal du ikke nærmere have en mindre blæser?

Rumfanget af dit rør er

3,14 * 0,055 * 0,055 * 20 = 0,19m3

Hvis du flytter 100m3 i timen, har luften kun

0,19/100 * 60 * 60 = 6,8 sekunder

til at blive kølet i.
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl...

Har du gjort noget mht. fugt?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce
Hvis du finder det nye afsnit af bonderøven fra sidste uge, så har han et kommende eksempel på et jord/luft afkølet viktualerum i sit kommende hus.

d. 25. aug.
http://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven/bonderoeven-1-10

Første hus nogensinde. Fra 1912. Regner med at være færdige om ... dum dum de dum, tjaah....
Tak Kent
Jeg søger efter afsnittet

Mvh
John
Istedet for at lægge rør i jorden til luft, var det så ikke en ide at lægge rør i jorden som vand. Det behøver jo ikke være de dyreste jordvarmerør du kan finde. Noget alm sort jern kan nok godt holde 20 år.

Så leder du vandet ned igennem det og ind i viktualierummet og op i en gammel bilkøler med en blæser på. Og så selvfølgelig en lille pumpe til at cirkulerer vandet. Så har du en billig aircondition? Det er satme smart!
Der er samtidig naturlovsgaranti for ringe køling, kondens og skimmel.
Nej, det er ikke en god ide.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ringe køling:
Vand leder vel varme / kulde bedre end luft, så det må være nemmere at få kulden "bragt ind". Spørgsmålet er så om det er til at få den trukket ud igen vha. køler / blæser?

Kondens og skimmel:
Kondens kan vi ikke undgå, når vi køler, men her kan det samles op og køleren kan rengøres.

Der er så en anden detalje: Frost! Så skal man til at ud i noget med frostvæske i lukket kredsløb...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis