Køl af viktualierum

Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på 3.30 m2 som er godt isoleret. Når der er 20 gr. udenfor har jeg ca. samme temperatur i rummet !! er der nogen ude i det lille land som kan hjælpe mig med at få temperaturen sænket ca. 10 gr.uden at bygge et decideret kølerum ??

Mvh
John på Als 
Jeg har bygget et lille viktualierum i et udhus på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det vil jo aldrig blive koldere end den temperatur der er udenfor. Så jeg mener ikke en blæser er en løsning.

Du skal under jordhøjde hvis du vil have noget effektiv køling, ellers tror jeg ikke der er så meget at gøre uden at det koster en formue at køle det ned.
Skrevet af Håndværkeren på 20 aug 2013 11:27
Ikke forstået S.Fabrin
Jeg kan da se på thermometeret at temperaturen falder ret meget.


Håndværker, jeg forstår ikke din påstand, fordi jeg ikke kan forstå, hvor afkølingen kommer fra. Kan du forklare mig, hvordan du for det til at fungere?

fase
Sjovt nok, jeg sad lige og tænkte på sådan en Storm P. løsning
Men det kræver nok for meget nu, du skulle have gravet ned i jorden under rummet hvor du så mindst en meter nede havde anbragt en af de her sorte nylon slanger der bruges til jordvarme, her skal det nu ikke varme men bruges til en gammel køler fra en bil, hvor vandet skal pumpes igennem med lav hastighed. En lille blæser skal så blæse igennem køleren. Så skulle det altid give den temperatur gulvet har i rummet. Men ret besværligt nu hvis gulvet er støbt beton.
Jeg har også overvejet hvordan jeg får kølet mit viktualierum.
Jeg tror ikke umiddelbart at det bliver til at finde en løsning uden at involvere en eller anden form for teknik.
Den valgte løsning skal helst være gratis i drift.
Der hvor jeg er nu, er den enkle, hvor jeg graver 10m rør ned i jorden og trækker kold luft ind gennem det (jordkøling), eller noget med soldreven absorptionskøling. Jeg kan dog godt være bekymret for fugt.
Man kunne også splitte nogle kølebokse ad og bruge peltier elementerne, evt. sammen med nogle solceller.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af speddy på 20 aug 2013 14:37

Der hvor jeg er nu, er den enkle, hvor jeg graver 10m rør ned i jorden og trækker kold luft ind gennem det (jordkøling)
Det er en direkte vej til alverdens fordærv!
Ved at suge varm luft gennem disse kolde rør vil der afsættes kondens, som vil være et fremragende sted for skimmelsvampe mm at hygge sig. Eneste forstyrrelse vil være den blæser, der sender dem videre ind i viktualierummet!

Nogle huse har systemmet som kaldes Airvex. Også her er det noget skod, hvis det bruges til at køle med. Derimod er det fremragend til at forvarme luften om vinteren, men det er en anden sag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af S. fabrin på 20 aug 2013 12:43


Håndværker, jeg forstår ikke din påstand, fordi jeg ikke kan forstå, hvor afkølingen kommer fra. Kan du forklare mig, hvordan du for det til at fungere?
Ja jeg henter luften nede fra jordhøjde og op i mit lofts rum hvor jeg har mit skrædderi, der er ingen form for isolering af tag eller de rum der er bygget der oppe. men en sommer dag kan temperaturen der oppe blive temlig høj, det er ubehageligt at sidde og arbejde et sådant sted. Derfor har jeg den kraftige blæser der køler ned så det er mere rart at være der. Den kører ikke hele tiden da det er en farlig larm at sidde i, men en times nedkøling af tagetagen holder som regel en tre timer og så er det jo pausetid medens der køles ned igen.

Chr:
Det er netop sådan noget jeg kunne være bange for. Skimmel i et viktualierum er jo ikke det første man ønsker sig ;-)
Jeg forestiller mig at der skal være fald på røret og dræn på det laveste sted, men jeg ved ikke om det er nok.

Men generelt skal man være obs. på fugt, når man begynder at køle varm, fugtig luft.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvor stor køling ønsker du dig egentlig? Jeg har isoleret den ene ende af et brændeskur. Alle vægge er af træ, pånær een, der er facaden af garagen. Taget er stålplader med underdug, herunder 100 mm rockwool, dampspærre og rustikker. Alle vægge er isolerede med vindpap, 100 mm batts og dampspærre, derpå rustikker. Gulvet er udgravet og består af grus, sundolit (150 mm) dampspærre og høvlede forskallinger som gulvbeklædning. Rimmet indeholder een dør, jeg selv har bygget med isolering. Ingen vinduer. I rummet står endda en lille fryser, der afgiver varme. Udluftning er to små ventiler. På en god sommerdag holder jeg 8-10 gr. Om vinteren kommer jeg m e g e t sjældent under frysepunktet. Men har en lille bitte el-radiator, der starter ved frost i rummet. Det har kørt i 4-5 år uden problemer. Rummet er på ca 16 kvm. Håber det er noget du kan bruge. PS: rummet ligger i konstant læ. Det kan også have betydning.

 

Til uldal.....
Hvis du ikke tilfører kulde vil et rum antage den samme temperatur som udeluften har , dog lidt trægt , 8-10 plusgrader på en sommerdag med 22 gr. C det tvivler jeg stærkt på.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Svend, jeg skriver ikke for at gøre mig interresant, men oplyser fakta

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis