Strøm til køkken i lejlighed.

Hej
Jeg er ved at bygge nyt køkken, og er løbet lidt ind i elektriske problemer. Da jeg rev det gamle køkken ned, så jeg til min skræk at badehatten der har lavet el sidst, har smidt om sig med ledninger, uden at fastgøre dem til væg eller andet, således at de har ligget på gulvet under de gamle elementer. Heraf tænkte jeg at jeg nok burde gå el'en efter, og heraf kommer mine spørgsmål:
1)
Pt. går der fra tavlens 3x400v/250 (sikret med 3x16A) et 5x2,5mm^2 (går jeg ud fra det er) til en forgreningsboks i køkkenet. Herfra går en fase til ovn, en fase til lys/stikkontakter og en fase til opvaskemaskine/køleskab. Så vidt jeg kan læse mig til, er det ikke lovligt med denne løsning når der er sikret med 16A?
2)
Jeg går ud fra at ovenstående er ulovligt og vil derfor trække nye kabler og få en aut. elektriker til at slutte.
Da jeg skal have induktion regner jeg med at trække en 5x2,5mm2 fra kraft til ovn/induktion (2 faser til induktion, og en til ovn). Heraf tænker jeg at få oprettet en ny 13A gruppe til køleskab, fryser, opvaskemaskine og frie stik, men går den?

På tavlen er der kun plads til en mindre gruppe før den skal skiftes helt, hvilket jeg godt vil undgå.

Er 2) en mulighed, eller er der andre/bedte løsninger?

Mvh. Nils


  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nils M

Den installation du har nu er der flere måder at fortolke på mht. Lovlighed, du må godt forgrene kablerne som du siger, også selv om det er 16 A, der skal dog bruges stikkontaker som er godkendt til 16 A, eller skal der tydeligt markeres "MAX 13 A" for ikke at overbelaste stikkontakterne. Men jeg ville personligt aldrig lave en sådanne installation, hvis der var mulighed for at kunne trække et nyt kabel ud til tavlen, og der oprette en ny gruppe. Du skal dog også være opmærksom på at det sikkert ikke er muligt selvom der er plads at fylde tavlen helt op mht. varmeberegning.

Med venlig hilsen

Dan Petersen
Man kan rent faktisk godt få 2-pol 13A automatsikringer, der ikke fylder alverden ( 1 modul ) f.eks :
http://www.elvvs.dk/p/aeg-automatsikring-c-13a-1p-n-6ka-1-modul-85447/

Ved udvidelse af ældre tavler uden varmeberegning er det ikke nødvendigt med en ny varmeberegning - men det er en god ide at få det gjort.

Foreligger der derimod en varmeberegning på tavlen ( nyere tavler sælges ikke uden varmeberegning - i hvert fald ikke hos os ) skal der laves en ny ved udvidelser.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mange tak for svarene.

Hvordan ved jeg om der foreligger varmeberegning på tavlen?

Mvh.

  
Skrevet af Nils M på 18 aug 2013 20:41
Mange tak for svarene.

Hvordan ved jeg om der foreligger varmeberegning på tavlen?

Mvh.

Jeg husker ikke præcist hvornår varmeberegning for tavler blev et lovkrav - men er der lavet en skal den forefindes ved tavlen.

Og det lyder ikke som om der er lavet en på din tavle ( man river vel ikke et forholdsvis nyt køkken ned  ) - min fra 1977 er der ikke varmeberegning på - jeg mener du skal efter 2000 før det blev et krav.

Men siden det blev lovkrav er der kommet ganske udmærkede programmer på markedet, der kan beregne det - tror ikke det vil tage din elektriker ret lang tid at lave en på din - eller måske får han hjælp fra en tavlefabrikant.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det - jeg sidder ikke med sådan noget.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok, kan sige at det er fra før automatsikringens tid, og fra dengang det hed NESA, så gætter på jeg kan udvidde uden varmeberegninger? Kan se at måleren er fra 1988, men kan ikke finde noget årstal på tavlen.

Skal man i øvrigt benytte tidskorrekt materiel, eller er der ingen restriktioner på den front?

  
Annonce
Skrevet af Nils M på 18 aug 2013 21:20
Ok, kan sige at det er fra før automatsikringens tid, og fra dengang det hed NESA, så gætter på jeg kan udvidde uden varmeberegninger? Kan se at måleren er fra 1988, men kan ikke finde noget årstal på tavlen.

Er den fra 1988 er der ikke lavet en varmeberegniing på den - det gjorde vi ikke i 1988.

Hvis du vælger at få bygget de smalle automatsikringer ind i tavlen så få din elektriker til at lave lidt afstand mellem dem ( men det gør han nok af sig selv ) - f.eks. 3 moduler på 4 modulers plads med luft imellem.

Skal man i øvrigt benytte tidskorrekt materiel, eller er der ingen restriktioner på den front?

Ved det faktisk ikke - jeg har både automatsikringer og neozed sikringer i min.

Vi bruger jo altid det nyeste materiel ved udvidelser og nye tavler

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det var også min umiddelbare tanke at nyt er bedst, men man møder jo underlige regler mht. opgraderinger/renovering af div.

  
Bestemmelserne omkring varmetabsberegning på tavler blev indført sammen med IEC/EN60439 - i 1994.

Er din tavle fra før 1994 er der ikke krav om varmetabsberegning - heller ikke ved udvidelser.

Og at udvide med et par af de små 2-pol 13A automater er der ingen risiko ved.

Spurgte lige i huset

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Fantastisk jeg takker mange gange for svarene
Jeg har lige et sidste spørgsmål:

Jeg har lige haft en elektriker forbi og give et overslag.
Han vil trække 400V til ovn/induktion, 3 stk 220v til køl, frys, microovn, emhætte, opvaskemaskine og div. udtag. Ledninger i væg (indmuret) og undersænkede kontakter.
Hans overslag var 3000, max 4000kr. Er det bare at sige "ja tak", eller er det i overkanten?

Mvh

  
Det lyder absolut rimeligt i mine ører/øjne.

Han kan jo ikke engang bruge en dag på det + der er materialer også.

Og så skal du huske at bruge håndværkerfradraget

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis