Strøm til køkken i lejlighed.

Hej
Jeg er ved at bygge nyt køkken, og er løbet lidt ind i elektriske problemer. Da jeg rev det gamle køkken ned, så jeg til min skræk at badehatten der har lavet el sidst, har smidt om sig med ledninger, uden at fastgøre dem til væg eller andet, således at de har ligget på gulvet under de gamle elementer. Heraf tænkte jeg at jeg nok burde gå el'en efter, og heraf kommer mine spørgsmål:
1)
Pt. går der fra tavlens 3x400v/250 (sikret med 3x16A) et 5x2,5mm^2 (går jeg ud fra det er) til en forgreningsboks i køkkenet. Herfra går en fase til ovn, en fase til lys/stikkontakter og en fase til opvaskemaskine/køleskab. Så vidt jeg kan læse mig til, er det ikke lovligt med denne løsning når der er sikret med 16A?
2)
Jeg går ud fra at ovenstående er ulovligt og vil derfor trække nye kabler og få en aut. elektriker til at slutte.
Da jeg skal have induktion regner jeg med at trække en 5x2,5mm2 fra kraft til ovn/induktion (2 faser til induktion, og en til ovn). Heraf tænker jeg at få oprettet en ny 13A gruppe til køleskab, fryser, opvaskemaskine og frie stik, men går den?

På tavlen er der kun plads til en mindre gruppe før den skal skiftes helt, hvilket jeg godt vil undgå.

Er 2) en mulighed, eller er der andre/bedte løsninger?

Mvh. Nils


  
Hej Jeg er ved at bygge nyt køkken, og er løbet... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fantastisk, så er det bare husets chef der skal overtales
Jeg takker mange gange for Jeres hjælp!

Mvh

  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis