Vældig varm PC og strømforsyning

Min bærbare PC, MSI CR620, bliver ubehagelig varm i modsat side af, hvor batteriet sidder, hvor der er række lufthuller, faktisk så varm at det er direkte ubehageligt at have den på skødet.
I min genialitet har jeg regnet ud, at den varme må kræve en anseelig mængde strøm. 
Det betyder så igen at min strømforsyning, en INNERGIE, tadp-7088, også bliver voldsom varm.
I sidste ende betyder al den varme, at jeg kun har strøm på det PCen iboende batteri i maks. 1 time, hvor jeg kan forstå, at det efterhånden er almindeligt at man kan arbejde med sin PC en hel arbejdsdag, sådan da!

Er der noget i vejen med min PC som burde kunne afhjælpes?
Den er ca et par år gammel og har gjort sådan altid, blot blive kapaciteten på batteriet dårligere og dårligere, og et nyt er bestilt.
Findes der strømforsyninger, som er mere fredelige mht varmeudvikling?



Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil nok hjælpe en del at skifte batteri, og så findes der altså en dims til at lægge imellem dine pudselanker og din pc, der giver mulighed for nedkøling af den, pc-en altså.
Ja sådan en kan godt lave en masse varme. Din cpu og gpu, er de 2 der producere mest varme, og det bliver jo blæst ud af siden som du har opdaget Det kan der ikke gøres noget ved. mht. til batteri tiden, ja så kan du jo købe et 9 cellet batteri istedet for de 6 cellede som der oftest sidder i når man købe en bærbar. Det giver en mærkant længere køretid.

1 time lyder ikke at meget, men du skal nok ikke forvente at få den til at holde en hel dag. Sidst jeg kiggede hed det en 6 timers alm brug de kunne holde til. Men der er sikkert kommet en masse forskellige med lavt strømforbrug, som intel atom som vil kunne forlænge tiden uden fast strøm. Men det kræver så man køber en ny computer med lavt energi forbrug.
Hej Ktm
Hvis den har haft problemer med varme udvikling kunne det godt tyde på en fejl i computeren, jeg købte selv en der havde samme problem. Gik så ind i butikken igen med den hvor jeg så bare fik en anden...
Men en anden ting er også, Har du nu husket og blæse køleren på din pc af?? Der sidder de små ribber under din pc hvor der bagved sidder en køler som blæser luften ud igennem de ribber der sidder i siden som du selv har bemærket. Og den blæser virker fantastisk til og opsuge støv. Bliver den ikke blæst af jævnligt, afhængigt af hvor meget du bruger din pc, vil bundkortet til sidst gå i den da blæseren ikke længere er i stand til og køle den ned. Og butikken kan faktisk i dette tilfælde nægte og reparere din pc selvom det er inden for garanti perioden da du ikke har udført alm vedligeholdelse på din pc. Lidt som hvis folk glemmer og fylde olie på plæneklipper motoren.


Håber det kunne hjælpe...

Hilsen Brian
Så fik jeg fat i et nyt og større batteri, der tilsyneladende kan klare 2-3 timers forbrug.
En anden strømforsyning bliver slet ikke så gloende varm. Kan der være så stor forskel på sådanne? Og hvis den ene udvikler så afsindig meget varme, kunne det vel tyde på en sløj funktion?
Som absolut mongol ud i elektronik, ser det meget uoverskueligt ud at begynde at skrue bunden ud af PCen under stedet, hvor den bliver så pokkers varm. Er det bare at klø på? Det er en ret stor plade, der dog kun sidder med meget få skruer 3-4 stk.

Med venlig hilsen
ktm

 

Inden du går i gang kan du med fordel kigge på Youtube eller nettet efter en beskrivelse at, hvordan man gør. Hvis man har adgang til en ekstra computer er det en kæmpe fordel at have vejledningen ved hånden efterhånden som man kommer frem i processen.
På http://tim.id.au/laptops/acer/emachines%20e627.pdf
kan du fra side ca 52 se, hvordan man skiller en eMashine computer.

Google navnet og typebetegnelsen på din blærbare + "dissamble". Så kommer der sandsynligvis en række forslag. Det vil også give et godt indtryk af, om det er noget du selv tør give dig i kast med, eller om du hellere vil ud til din LR.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Det var da en gevaldig fin video jeg fandt. Det tror jeg nok jeg skal prøve og så se om der er proppet op med støv og nullermænd.
Men jeg har en nyrenoveret gearkasse til min 88" serie III liggende, som jeg nok skal have skiftet før, og så er det godt at have sin PC i beredskab, hvis der kommer overraskelser med LR operationen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du behøver ikke skille din computer ad for at blæse den ren.
Ofte er det nok hvis du tager din kompressor og blæser forsigtigt ind (ikke med fuld knald hvis den leverer en del bar, det er jo skrøbelige sager) hvor blæseren tager luft ind så kommer der ofte en mindre støvsky ud hvor den kommer af med luften igen. Og til dem som ikke ejer en kompressor kan man i de fleste computer butikker købe luft på dåse... (haha) specielt beregnet til formålet.
Godt forslag!! ogmeget apropos
Min gamle værkstedskompresser stod også af, her for 14 dage siden! Men jeg har lige fået mail om,, at den nye er på vej!
En ulykke kommer sjældent alene!!
Men det så nu meget let ud at pille bunden af computeren, så jeg tror nu nok jeg vil forsøge mig med det og så ikke bare blæse 10 bar ind på må og få!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville prøve at støvsuge først. Så blæser du ikke bare støvet rundt inden i PC-en.

Til info er det bandlyst at bruge trykluft i el-tavler - de skal støvsuges for ikke at blæse evt. metalspåner ( kobber fra ledninger ) rundt, der kan forårsage kritiske skader ( kortslutninger )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Inden man bruger "trykluft på dåse" så skal man læse grundigt på flasken.
Jeg har set flere, hvor "trykluften" består af butangas. Bedre kendt som flaskegas eller lightergas.
Det er ikke noget man blæser ind i sin computer eller noget som helst andet, der har med elektronik at gøre, eller andre steder, hvor der er mulighed for antændelse!

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis