Johnsom 1998 2 takt. 15 hk

Hej eksperter
Jeg har købt den fineste påhængsmotor - forleden skulle vi starte den 1. gang, vi trak og trak en god time og intet skete, derefter gav vi den et skvat benzin i den ene cylinder og så startede den ellers, - og kørte upåklageligt.

Dagen efter monterede vi motoren på jollen, men ved søsætning fik vi samme problem, her gav vi den dog et skvat benzin med det samme og vupti den startede og vi fik nogle gode timers sejlads.

Senere samme dag startede jeg den fint 1 træk (kold motor) og den startede, - men dagen efter ville den igen ikke starte.

Til orientering har motoren ikke sejlet i 5 år, men været startet regelmæssigt.

Har nogen en ide til dette problem?


Gode hilsner, Martin

Gode hilsner, Martin
Hej eksperter Jeg har købt den fineste... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er frisk benzin med korrekt olie købt på havnen, blanding ca. 1 - 1,5 %

Gode hilsner, Martin
Det er frisk benzin med korrekt olie købt på havnen, blanding ca. 1 - 1,5 %

Gode hilsner, Martin
Prøv nu lige at starte uden eller kun med lidt gas, og fuld choker, inden du adskiller karburatoren.


Typisk vil den gå dårligt, hvis  der er skidt i karburatoren, men som jeg har forstået det køre den fint, når du er ude at sejle både i tomgang og fuld gas.
Du kan prøve at tømme benzinen ud af svømmerhuset, og tømme benzinfiltret for at få evt. vanddråber ud.

Men ellers blæs alle dyser ud, med trykluft, pas på ikke at bøje svømmeren så du ændre svømmerhøjden. Når du skruer tomgangsskruen ud, så skru den først forsigtigt i bund, og tæl hvor mange o/m den skal have inden den er i bund.
Så kan du nemt ramme samme indstilling igen.
En ultralydsrensning er den optimale måde, at få renset sin karburator på.
Hej igen,
Så gjorde jeg følgende - pumpede bolden, brugte ikke choker, meget lidt gas - og den startede i første træk, den har sikkert været druknet de andre gange...hmm...man skal nok lige lære sin nye motor at kende, jeg prøver igen i aften med samme fremgangsmåde, hvis den starter her forudsætter jeg den virker som den skal

Tak for jeres input!

Gode hilsner, Martin
Annonce
Normalt giver man fuld choker på en kold motor. Hvis så ikke den starter efter højst 3 træk i snoren så ind med chokeren.
Starter den stadig ikke så fuld gas - fordi nu er der for meget benzin i motoren.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når det hjælper at "snapse" den, så tyder det ikke på, at den får for meget benzin. Tvært i mod.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det var til alm. info..

Ved jo ikke om den kan druknes når det ikke er prøvet med ingen gas og fuld choker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen,
Hver gang jeg skal starte er det spændende, nogen gange starter den i første træk, andre gange vil den ikke starte - jeg har haft held med ikke at give choker, men jeg er faktisk i tvivl om tændrørene er de rigtige, de er våde de gange den ikke vil starte - ved nogen hvilke tændrør der anbefales til denne motor?

Gode hilsner, Martin
Hvis gevindlængden er rigtig, elektrodeafstanden er som den skal være og tændrørene er rene, så er det ikke tændrørene der giver startproblemerne. Forkerte tændrør har problemer med at holde sig rene over tid.

Våde tændrør betyder at motoren er druknet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også