Motoriseret loftslem med fjernbetjening

Min opgave:
Jeg vil gerne bygge en motoriseret lem til min datters værelse på loftet (kip), den måler ca. 90 x 60 cm og skal hængsles på den lange kant. Jeg tænker at lave en sandwich af krydsfiner, med lidt rockwool, og lægge tætningsliste eller fugebånd rundt om for at gøre den rimelig lydtæt. Tænker at den kommer til at veje 10-15 kg med vinkeljern og alt. Vandringen bliver ca. 110 grader.

For at være sikker på at den ikke falder i og ikke mindst fordi det kunne være cool, vil jeg gerne automatisere den, så den kan åbnes med med en fjernbetjening / trådløst tryk som kan sætte hhv. oppe og nede. Selve automatikken skal placeres oppe (så der "hives" ikke "skubbes").

Mine spørgsmål:
1) Der er ikke særlig meget plads rundt hvor hængslerne skal sidde, og i øvrigt må de gerne være diskrete, for de bliver monteret på hende gulv (jeg tror ikke jeg formår at nedfælde dem). Forslag modtages meget gerne.

2) Kan nogen anbefale et motorsystem til opgaven, gerne så "turn-key" som muligt, så jeg ikke skal til at bygge kontrolbokse, gearkasser, relæer osv.

På forhånd tak - om ikke andet for at du læste hertil
Mogens

Min opgave : Jeg vil gerne bygge en motoriseret... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når den skal åbne opad, så skal hængslers omdrejnings punkt ligge i samme niveau som evt. gangbro. Samtidig skal modstående side være skrå både på lemmen og den ramme den så i når der er lukket.
Det er når den en tyk, fordi den laver en cirkel bevægelse med hængsel som centrum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hængsler med eksternt omdrejningspunkt kender du fra køkkenlåger. Men omdrejningspunktet til en loftslem skal betydeligt længere væk end det er på et hængsel til en køkkenlåge.

En teknisk konstruktør ville tegne loftlemmen set fra siden og finde omdrejningspunktet, hvor den første del af bevægelsen er tilpas lodret. Det er selvfølgelig den side, der er tættest på hængslet, der er mest kritisk. Man kommer langt med papir og en passer. Det kan sikkert laves med simple hængsler og nogle arme udfør i træ. Resultatet vil altid være en form for kompromis. Omdrejningspunktet skal både op og til siden i forhold til hvor man normalt sætter et hængsel, hvis den skal åbne opad. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis