Motoriseret loftslem med fjernbetjening

Min opgave:
Jeg vil gerne bygge en motoriseret lem til min datters værelse på loftet (kip), den måler ca. 90 x 60 cm og skal hængsles på den lange kant. Jeg tænker at lave en sandwich af krydsfiner, med lidt rockwool, og lægge tætningsliste eller fugebånd rundt om for at gøre den rimelig lydtæt. Tænker at den kommer til at veje 10-15 kg med vinkeljern og alt. Vandringen bliver ca. 110 grader.

For at være sikker på at den ikke falder i og ikke mindst fordi det kunne være cool, vil jeg gerne automatisere den, så den kan åbnes med med en fjernbetjening / trådløst tryk som kan sætte hhv. oppe og nede. Selve automatikken skal placeres oppe (så der "hives" ikke "skubbes").

Mine spørgsmål:
1) Der er ikke særlig meget plads rundt hvor hængslerne skal sidde, og i øvrigt må de gerne være diskrete, for de bliver monteret på hende gulv (jeg tror ikke jeg formår at nedfælde dem). Forslag modtages meget gerne.

2) Kan nogen anbefale et motorsystem til opgaven, gerne så "turn-key" som muligt, så jeg ikke skal til at bygge kontrolbokse, gearkasser, relæer osv.

På forhånd tak - om ikke andet for at du læste hertil
Mogens

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fed ide:-D
Men husk lige at hun også skal kunne komme ned når strømmen er gået...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeps - god pointe. Det smarteste vil nok være hvis motoren har meget lavt moment uden strøm, så må jeg leve med smækkerisikoen i den situation.
Jeg vil foreslå en elektrisk portåbner! Der har du alle de funktioner du behøver. Fjernbetjening, klemrisk (momentet kan indstilles) ved strømafb. Kan "porten"hægtes af og åbnes smanuelt.Du kan sagtens lave en forbindelsesstang fra der hvor porten kobles på og til din låge. Har selv lavet noget ligende engang.
Ellers bruger vi i det firma hvor jeg arbejder, nogle aktuatoret fra link (12v) men jeg tror det vil være en noget dyrer løsning især hvis det skal være med fjernbetjening.
Brd. Klee sælger nogle Concens dele som b.la. også bliver brugt til loftlemme.
De fylder ikke meget. http://www.klee.dk/produkter/el-teknik/concens-aktuatorer/
Hej Gaxi,

Det lyder som en god idé. Du har helt ret der kan jeg få det hele i et hug.

Men jeg har googlet lidt rundt, og dem jeg kan finde er designet til at være indbygget i lodret konstruktion. Og selv om de er rigeligt kraftige til at løfte lemmen, tror jeg de kommer til at fylde en hel del, hvis man skal lægge dem ned? Kan du anbefale et bestemt mærke eller model?

/Mogens
Annonce
@Zakken Det er også en god ide, anede ikke hvad aktuatorer var før jeg så ordet her. Så tak for det.

Syntes det var svært at finde rundt på Klee.dk, men jeg har fundet Linak, der har systemer til lænestole, senge og den slags, dem vil jeg lige prøve.

En ting bekymrer mig dog ift aktuatorer, nemlig at de tilsyneladende skal have 9 minutters hvile for hvert minuts brug. Dvs. hvis jeg designer en løsning der tager 4s at åbne, bør man vente 36s med at lukke. Er det rigtigt forstået, og hvad sker der hvis man ikke overholder det?

/Mogens

tror det skal forståes sådan, at det er set over et større tidsrum, altså at aktuatoren er ikke designet til at operere konstant.

Tror såmen sagtens du vil kunne bruge en sådan til din loftslem, også selv om man åbner og lukker med det samme, så længe den får ca 90% hviletid, set over et lidt større perspektiv. 
fik lige en ide. så lige på den blå avis, søg under vinduesåbner, jeg tror der er noget du kan bruge til en billig penge
Tak - vinduesåbnerne er et godt bud.
Goddag i denne gamle tråd. Jeg står med præcis samme udfordring: Vil lave en tyk/tung isoleret lem, der skal åbne opad til et uisoleret loftsrum - og vil gerne bruge en gammel garageport-motor med fjernbetjening som jeg har liggende. Men hvad med hængsler osv - jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg gør.
Mon der er blevet lavet nogle fotos af den løsning som du, der stillede spørgsmålet i 2013, endte med at lave?
Ellers modtages input med kyshånd
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis